Form & Tonalitet
Hela sommaren har jag fotograferat monokromt. Det har varit fotografiskt givande att gnugga färdigheterna lite vad det gäller formspråk och tonåtergivning. Det är ju dom två faktorerna man har att spela på, när färgen inte finns med.
Naturmotiv ger förvisso en del motstånd när man skall pressa in dem i den svartvita mallen - vilket är det lilla roliga med en sådan hobbyverksamhet.
Alltså visar jag ytterligare något från min sommar på Hasselvik:
Jag tycker att svartvita bilder från film nästan alltid blir bättre än konverterade sådana från digitala färgfiler. Det är väl ett annat tänk när man har svartvit film i kameran - ett svartvitt tänk helt enkelt. Eller är det kanske så att folk inte riktigt har kläm på konsten att konvertera digitala färgfiler till svartvitt i sina bildbehandlingsprogram?
För många blir det gråvitt i stället för svartvitt.
I alla fall - filmen hävdar sig väl när det gäller den svartvita fotografin, och svartvitt är en konstform i sin egen rätt. Dom bildelement och strukturer som är bärande för den svartvita bilden är helt andra än för färgbilden - och då är det naturligt att det blir bäst när det komponeras som svartvit redan från början.
Vernissage i båthuset...
Här går vi i österled för fulla segel.
Förutom Stolichnaya, använde jag ett Jupiter 3 1,5/5 cm från 1954. Objektivet är tillverkat av KMZ i Krasnogorsk utanför Moskva. I Sovjetunionen behövde man en rekvisition från myndigheterna för att få köpa ett sådant objektiv.
Filmen var Agfa APX 100 efter ISO 50 soppad i Rodinal



















Hälsningar Lena
Tack för din positiva kommentar Lena.
I mitt andra hus (stockstugan) bebos det för lite för att jag skall pröjsa el hela tiden. Där sitter grabben och jag numera och myser vid den öppna brasan och fotogenlampan som i gamla tider.
Ingen fotogenlampa lyser vackrare, än när den är i riktigt bruk... :-)
Analogt eller digitalt svartvitt är en diskussion jag inte ger mig in i, enär var och en blir salig på sin egen tro.
Huvudsaken är att det blir bra bilder.
Och det har du lyckats med.
/per-erik
Tack Per-Erik. Jag lägger särskild vikt vid bildberöm från din sida.
Visst har du rätt - bilden i fokus!
Som du nog har märkt, så snackar jag mycket gammal teknik och fotohistoria - men jag är även en av dem som visar mest bilder här på FS.
Tack Thomas
Jag vet ju att du gillar svartvitt.
Jag läste nyligen om Hasselblads monokroma kamera, särskilt framtagen för just detta uttryckssätt. Jag har sett bilder som Claes Grundsten tagit med Hasselblads svartvita kamera, och även om jag föredrar färg, så måste jag erkänna att de svartvita bilderna har något särskilt. Landskapet känns inte mindre — bara lite mer stilla, kanske.
Dina bilder från Hasselvik har samma förmåga: de berättar, snarare än visar. Och det är kanske där det svartvita blir som starkast.
Tack för det Margareta!
Vilken fin (och för mig smickrande) analys du gör!
När jag började fotografera under 1960-talet, var det svartvitt som gällde för fotoamatörerna. Sedan, under 1970-talet, drev jag en ganska stor fotoateljé med hyffsad snurr på saker och ting. Då var fortfarande svartvitt en stor grej kommersiellt.
Vad jag vill säga är att jag naturligtvis kan det här - och som alla gamla stötar vill jag gärna förmedla tips till dom yngre... :-)
Allrahelst nu när det har blivit en sådan hype i saken - och unga människor står och soppar svartvitt hemma i köket.
Tack skall du ha Wolfgang!
Hur gå det med din nya ADOX-film?
Peter, jag ska visa om en stund några bilder från första rullen (samma rulle med prediktstolen från förra inlägg) och planerar att testa nästa rulle endera dagen. Mvh Wolfgang
Tack Stefan, kul att du gillade!
Jag har ju massor med kopior på fina silverrika papper kvar från det traditionella mörkrummet.
Kul att titta på.
Tack Morgan! Kul att du uppskattar mödorna.
Jo - som kompensation för allt snacket, tycker jag
att jag skall visa mycket bilder! Det är ju en fotosida.
Dom flest har naturligtvis inte sysslat, vare sig med svartvitt eller med manuell fotografi - men jag är nu ifrån en annan tid. Då är det rätt kul för mig med den nuvarande hypen att unga människor börjar experimentera med mekaniska kameror och analog fotografi.
Det är något speciellt med dina svartvita foton och de är värda att studera närmare av mig.
Jag konverterar aldrig (eller väldigt sällan) från färg till svartvitt. Inte alls efter att jag köpte min Fujifilm X100F, där jag kan se motivet i svartvitt i den elektroniska sökaren.
Jag har nyligen gjort 2-3 blogginlägg med svartvita foton.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Kul att du tycker att mina svartvita bilder förtjänar ett närmare studium. Lite smickrande faktiskt. Tack för det Erik!
Jag har ju av naturliga skäl sysslat rätt mycket med svartvitt. När jag var ung amatör på 1960-talet, var det svartvitt som gällde för fotoentusiasten.
När jag sedan drev min fotoateljé under 1970-talet, var det en kommersiell nödvändighet att kunna åstadkomma ett större antal olika svartvita utförandevarianter. Svartvita bilder var fortfarande mycket gångbara inom produktfoto, modefoto, reportage, och så vidare.
Så, ja - svartvitt har jag sysslat med rätt mycket...
HaD/Gunte..
Tack skall du ha Gunte!
Vem skulle jag vara att motsätta mig ett sådant val... :-)
Göran
Jo - den var inte dum. Dessvärre blir det troligen den sista. Vid 82 års ålder har det blivit för tungt med den löpande logistiken. Cost/Benifit-analysen håller inte längre...
Tack för din kommentar.