Bilder & teknik från förra århundradet

Har vi bytt ner oss?

           

Så här på Nationaldagen - eller Svenska Flaggans dag som det fortfarande alternativt heter, poppar det upp en fråga:  Har vi bytt ner oss?

I gamla tider såg Sveriges Flagga ut som i min bild här ovanför. Sedan bytte man till mellanblått och ljusare gult - som efter en tids användning ute i solen lätt blir till blekblått och gröngult. 

Det var en riktigt dålig affär, tycket jag!

"Flamma stolt mot dunkla skyar likt en glimt av sommarens sol..."  skrev Hugo Alfvén. Han tänkte nog på den gamla flaggan...

                      

Inlagt 2025-06-06 08:09 | Läst 1333 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Margareta Cortés 2025-06-06 08:16
Jo, den var i vackrare färger förr.
Kollade I går vad färgerna står för. Trodde det var sol och himmel, men visste inte att det var från Riksvapnet. Såg då också att det inte var solblekt som gjorde att flaggorna nu ser bleka ut.
Svar från syntax 2025-06-06 08:28

Tack Margareta.
De tre gyllene kronorna i riksvapnet betecknas i den gamla flaggan av en mera äggul färg, som enligt min mening står mycket vackert mot det mörkblå.
Det officiella färgbytet skedde 1906, och har inte i sig något med solblekningen att göra - fast solblekning kan påverka den nuvarande mer ljust gula färgen rätt negativt.
Lars-Gunnar Nyqvist 2025-06-06 10:00
Flaggan som är metaforen för min hemvist. Platsen på jorden där jag hör hemma. Stoltheten att få se den vaja i andra länder eller på tävlingar etc.

Ja, undrar varför man ändrade
Svar från syntax 2025-06-06 10:07

Ja det kan man verkligen undra. Den enda motivering jag har sett var att den gamla mörkblå färgen var "dyster" - och det håller ju rätt dåligt som förklaring.
Saken blev sedan rätt knölig eftersom folket inte köpte överhetens påbud 1906. Under en hel generation syntes den nya flaggan nästan bara i officiella sammanhang.
Tack för kommentaren Lars-Gunnar.
sodeto 2025-06-06 11:25
Den gamla är nog betydligt vackrare. Nu om nånsin är det läge att byta tillbaka från den ryssblå…
Fin bild för övrigt!

Tommy S.
Svar från syntax 2025-06-06 11:41

Tack Tommy - det har du ta mig tusan rätt i! Den färgassociationen känns unken.
Kul att du gillade bilden. Jag är rätt förtjust i den själv.
N Thomas Meldert 2025-06-06 13:14
Är det månne därför som ishockeylaget ser så konstigt ut? Nästan svartgula tröjor men fortfarande blå hjälmar. Jag har undrat över förändringen när jag såg VM nyligen.
Svar från syntax 2025-06-06 13:24

Vet jag inget om. Menar du att dom skulle ha börjat med den gamla mörkblå färgen?
Erik Madsen 2025-06-06 13:16
Hej Peter H.
Det var intressant och inget jag visste om alls. Är du säker på att du har valt rätt WB på bilden här 😂
Nej allvarligt talat, jag vet inte om färgskillnaden på den svenska flaggan.
Nu måste jag kolla om något liknande kan sägas om "Dannebrog".
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från syntax 2025-06-06 13:31

Tack för intresset Erik.
När det gäller Dannebrogen i nuvarande verklighet 0ch i historiska avbildningar, så har den vad jag har sett alltid samma klarröda färg - stiligt!
Måns H 2025-06-06 13:26
Stilig bild!

Med dagens världsläge - vi är på många sätt tillbaka till 1800-talet - framstår det som lämpligt att byta tillbaka till historiska "dystrare" kulörerna.
Svar från syntax 2025-06-06 13:36

Tack för bildberömmet Måns!
Bilden är tagen på Skeppsbron här i Stockholm under Tall Ship Race 2007. Flaggan blåser ut från gaffelnocken på då helt nybyggda briggen Tre Kronor. Riggdetaljerna i bakgrunden tillhör ryska fregatten Standart.
Måns H 2025-06-06 18:43

Briggen Tre Kronor låg i Visby hamn 2012. Jag tog ett foto mest p g a en halo som syntes genom riggen men flaggan kom med. Den hade de nuförtiden vanliga färgerna, alltså ljust mellanblå + gult, och såg inte alls sliten eller solblekt ut ----- dom som byggt och drev båten var npga!
Svar från syntax 2025-06-06 19:31

På dom åren hade dom nog slitit ut den vackra flaggan... :-)
Att föra flagg till sjöss sliter nämligen mycket på duken, råkar jag ha egna erfarenheter av.
Måns H 2025-06-06 19:34

Hoppas den är i gott förvar att tas fram vid högtidliga tillfällen.
Wolfgang 2025-06-06 15:52
Mycket vacker bild! När det gäller flaggans färger, så trodde jag att de hade blekts i solen, men så är det tydligen inte! Frågan är vem som bestämde ändringen när man annars har strikta regler för flaggan. Mvh Wolfgang
Wolfgang 2025-06-06 16:16

Nu har jag googlat och fått fram följande:
"Vår nu gällande flagglag antogs år 1982, och i den sägs bl.a. "att flaggans färg är ljust mellanblå på fälten och guldgul på korset". I modernare ordalag betecknas färgerna som blå PMS 301 och gul PMS 116."
Och till ovannämnda text avbildas flaggan som ser ut som den i Din bild, tycker jag. Dock ser man oftast hissade flaggor som är ljusare.
Svar från syntax 2025-06-06 16:29

Tack Wolfgang! Jag gillar den bilden själv, eftersom jag hejar på Sverige - inte bara i idrottsliga sammanhang.
Det stora bytet av flaggans färger skedde ju 1906 - strax efter unionsupplösningen 1905, när ju allt sådant måste få översyn och definieras på nytt.
Vår nuvarande flagglag definierar ju färgerna ganska precis vad det gäller det blå - men vad är "guldgult" om man inte använder guldfärg? Jag har tyckt mig se på nya flaggor att det gula korset drar lite åt den gamla äggula färgen. Så väntar jag bara på lite bättre stuns i det blå... :-)

Oavsett lagar och förordningar, så går det att köpa den gamla flaggan:

https://www.flaggoronline.se/product.html/svensk-flagga-fore-1906?srsltid=AfmBOoouETcUWaAIBpuV_fJ4NW4vpEDRFJWVIobRyo4oavBtf1ZzOcWN
mombasa 2025-06-06 20:43
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1983826-med-riktlinjer-for_sfs-1983-826/
om man vill veta hur det ska vara oavsett om man tycker det är snyggt eller inte.
/Gunnar S
Svar från syntax 2025-06-06 21:54

Jo, jag har kollat den här lagtexten - och lite måste jag ändå skratta. Jag tänker då på den radikala färgförändringen med vidhängande drakoniskt påbud som påbjöds av överheten året 1906.
Saken ignorerades totalt av befolkningen, och den nya flaggan syntes bara i officiella sammanhang. En hel generation med kringeffekt skulle dö undan först. Den nya flaggan kom i mera allmänt bruk först under 1930-talet.

Så - vilka preferenser folk har betyder mycket angående "hur det skall vara".
mombasa 2025-06-07 20:22

Ja, heraldiken är mer än tydlig i frågan och pekar åt ett helt annat håll än smaken i gemen. Vad gäller flaggans färgtoner tycks det finnas ett otal nyanser levererade av flaggtillverkarna. Ett flaggrant lagbrott kan tyckas. Men varför den ljusbleka blå färgen (ibland, inte alltid)? För ett antal år sedan var jag i kontakt med då pensionerade stadsheraldikern Clara Neveus i en fråga om just heraldiska färger (tinkturer), heraldik är ett egendomligt hörn av den grafiska kommunikationens härad. Jag fick då det förklarat att flaggans ljusa blå färg som infördes 1906 hade sin orsak i unionsupplösningen och den nya flagga som skulle tas fram. Unionsflaggan hade just den mörka, på gränsen till ultramarinblå färgen. För att markera och bidra till tydligheten av en upplösning valdes den blå ton som enligt då gällande blasonering utgjorde riksvapnets huvudsköld.
Förordning (1983:826) är förmodligen rikets minst efterföljda lag och förordning.
Svar från syntax 2025-06-07 21:16

Tack för din ytterligare kommentar Gunnar.
Som jag var inne på i mitt svar till Wolfgang här ovanför, är det naturligtvis unionsupplösningen som är anledningen till hela omarbetningen.
Jag har precis som du noterat att nya flaggor kan ha den mest varierande färgsättning. Den blå färg som den nu gällande förordningen anger uppfattar jag som mellanblå lite åt det mörka hållet – riktigt snygg, och framhäver det gula på ett bra sätt. De riktigt ljusblå varianter man ser däremot, där står det gula inte alls bra mot sin bakgrund.
Rättning i ledet alltså... :-)
Bjarne 2025-06-07 18:56
Jag tycker i och för sig att det mellanblå är fint, men det kan ju vara så att flaggfabrikanterna får mer sålt på det här sättet. Vilket virrvarr av "snören" (nu retar jag nog en del)!
Hälsningar, Bjarne
Svar från syntax 2025-06-07 19:42

Det är nog inget fel på det mellanblå - så länge flaggan är ny och fin. Det är jag som tycker att mörkblått är vackrare, och att det står finare mot gult. En personlig preferens - kanske kopplad till att jag är historiker i botten?
Sedan tar du nog en liten risk - det där med snörena retar kanske en och annan saltstänkt snubbe... :-)
Tack för kommentaren Bjarne.
mojje 2025-06-09 21:37
Jag håller med dig om att det nog var en dålig affär, det är ofta man ser flaggor som är väldigt urblekta nuförtiden. Tror inte folk vårdar sina flaggor så mycket heller, reglerna följs nog inte heller så strikt. Ytterligare en konstig affär var att dom tog bort ledigt på annandag pingst för att istället få ledigt på nationaldagen. Att få en till ledig dag var tydligen omöjligt... Fin bild du visar på flaggan här!
Svar från syntax 2025-06-10 22:28

Tack Morgan, kul att du gillade bilden.
Det där med lediga dagar är ett elände...
De som retar mig mest är att man flyttade midsommarafton från sommarsolståndet till närmaste veckoslut - för att undvika att släppa till lediga dagar. Man kan ju inte flytta en astronomisk realitet som sommarsolståndet!