ILFORD & KODACHROME
Bilder med Agfa APX 100

Hur kan det finnas Agfafilm, när företaget försvann för över 20 år sedan? AGFA - vad är det för konstigt namn förresten?
I Berlin för snart 160 år sedan så grundades en kemisk anläggning under namnet Aktien-Gesellschaft für Anilin-Fabrikation - alltså aktiebolaget för anilinframställning, och man använde sig av förkortningen AGFA - året var 1867.
Bakgrunden till saken är att under den här tiden, och årtiondena som skulle komma, firade tysk vetenskap och tysk industri enorma triumfer. I England hade man varit världsledande inom industriproduktionen under 1700-talet och under den första delen av 1800-talet, men nu fick man se sig överkörda av nya tyska produkter. Det var frågan om en ny sorts produktion som grundade sig på vetenskap - och det gav ett resultat med prestanda därefter.
Tyska professorer inom olika discipliner sopade mattan med tidigare förhållanden. Bland annat tog man fram nya anilinfärgämnen som fick den engelska marknaden för Indigo att kollapsa på ett halvår. Vem ville ha svindyra engelska färger, när man kunde få billiga tyska - som var lika bra, eller bättre? Det är i samband med detta som AGFA grundas år 1867.
Det handlade alltså om färger, men rätt snart spårade man in på foto - och resten är historia, som man brukar säga. Fram stiger ett av de största och mest framgångsrika företagen i branschen - ett företag som sysslade med det mesta inom foto, och som tillsammans med Kodak dominerade filmmarknaden.
*
Avslut på den här framgångssagan gjordes i början av 2000-talet när filmförsäljningen droppade brant på grund av digitalkamerornas insteg på bred front. AGFA gick i likvidation. Ägarna ville (kunde) inte fortsätta längre. Man sålde tillgångarna, delade på slantarna - och gick hem. Bland de sålda inventarierna var själva namnet AGFA. Det är därför det finns Agfafilm att köpa i dag. De tyska innehavarna av namnrättigheterna har gett någon i uppdrag att tillverka APX filmerna efter Agfas tidigare norm. Vem kan nu det vara?
Om man tittar noga på förpackningen så hittar man besked: "Made in UK" står det. Vem kan det vara i United Kingdom som går i land med att tillverka sådana filmer på specifikation? Hur man än vänder och vrider på den saken, så landar man nog på Ilford.
Hursomhelst, så är Agfa APX 100 en bra film till ett bra pris. Relativt silverrik, god skärpa, fin valör, snygga tonövergångar. Jag ger gärna ett praktiskt smakprov - från en senhöstpromenad nu i oktober, en promenad vid världsarvet Drottningholm med omgivningar:
Här är APX 1oo nominellt exponerad och framkallad till normalkontrast i Rodinal 1+50 - och filmen är soppad hemma i köket... :-)
__________________________________
Livets obändiga kraft
Livet ger sig inte så lätt – det kämpar på, även om oddsen är dåliga.
Den här lilla tallen växte i närheten av min sommarvilla på Åland - i en liten spricka på ett stort berg, mycket utsatt för väder och vind. Man kunde nästan inte se själva sprickan när man spanade runt - det ser ut som om tallen växer rakt upp ut berget.
Uppenbarligen var sprickan djup och rimligen vattenförande, berget bidrog säker även med lite mineraler. Jag kommer ihåg det lilla trädet från min barndom, det såg precis likadant ut redan då - tallen kunde alltså vara mycket gammal.
Man kan se kampen med att få fram så stora nya skott som möjligt, men även att dessa skott, redan i juni månad, tvingas att börja vissna efter hand. Sättet dom gulnar på, visat att trädet under kontrollerade former drar tillbaka sin näring.
Så skulle då platsen bebyggas med en sommarstuga, och den lilla tallen ryktes brutalt upp. Jag fick tag på den, och kunde räkna årsringar. Räkna och räkna – det var inte lätt, dom satt extremt tätt. Jag finpolerade och stök olja på snittytan. Sedan satt jag med lupp och starkt riktat ljus. På vissa ställen kletade ringarna ändå ihop, så att det var svårt att räkna exakt. En viss approximering blev alltså nödvändig. Jag kom i alla fall fram till att tallen var minst 150 år - troligen äldre.
Bra jobbat lilla träd!
Kvällsstund vid lilla tallens växtplats
Att gå ut med hunden
När man går ut med en riktigt gammal, och riktigt fin kamera på turistplats på magen - så är det lite som att gå ut med hunden. Så var det redan i min ungdom när jag luftade någon fin gammal raritet: Gamla farbröder kommer fram med glimten tänd i ögat och vill känna på den - och berätta att; en sådan hade jag när jag var nybakad ingenjör. Den kostade förfärligt mycket pengar - men, vad fina bilder det blev. När det var frågan om lite yngre farbröder, fick man höra att; en sådan hade pappa när jag var liten. Han menade att det var det finaste man kunde köpa... Och så vidare, och så vidare - under stora delar av promenaden.
Det är likadant i dag, men med en väsentlig skillnad. Nu är det unga killar som kommer fram med lysande ögon - och det har nog samband med den sedan några år pågående hajpen för fotografering med analog film och mekaniska kameror. Det fick jag uppleva när jag här om året gjorde en promenad i Tyresö Slottspark med en Contax III från 1930-talet på nämnda turistplats:
Det var ett ungt gäng, både grabbar och tjejer: "Oj, oj - vilken häftig kamera!! Får jag känna på den. Vad är det här som sitter uppe på? Vilken maffig frontlins - man kan spegla sig i den..."
Vetgirigheten var enorm, dom skulle höra om alla enskildheter.
Jag förklarade, och förklarade: "Titta här, på det lilla tandade hjulet. Använd det med pekfingret och titta i sökaren. Du ser en dubbelbild av din tjej. För samman bilderna - och du har ställt in avståndet. Håll stilla och fint, och ta några bilder på kompisarna. Det är negativ färgfilm i kameran. Jag sänder dig resultatet på e-posten sedan..."
Ja - det var en hundpromenad det - och nya kontakter blev det...
Nu är det ju så att fina och mycket påkostade saker blir inte fula bara för att dom har blivit gamla. För folk med smaknerverna på rätta stället, blir det i stället lite som ett årgångsvin - bara finare med åren.
Den utrustning som vi ser här nedanför består av: Contax III med Sonnar 1,5/5 cm, Sonnar 4/13,5 cm, Biogon 2,8/3,5 cm, samt universalsökare. Omräknat till dagens penningvärde kostade den ungefär 160 000 kronor - och då skall man väga in att inkomstfördelningen var en helt annan under 1930-talet. Det var alltså väldigt dyra och väldigt fina grejer, och dom väcker uppmärksamhet än i dag.
Kaanans Land
Vintrarna här i Stockholm är snäppet för varma. Bara lite längre norrut uppåt Gävletrakten är det mera vinterliknande. Här hos oss kan det vara långa perioder som det pendlar runt nollan - smälter och fryser om vartannat. Då skall äldre folk ha bra broddar, eller stanna hemma. Då blir det som i bilderna här, tagna för runt trettiofem år sedan - rent bibliska förhållanden:
Kaanans Land.
Härligt, men farligt...
Benknäckarväder.
När jag var ung så kalkylerade jag kallt med att jag skulle dratta på ändan ordentligt minst två gånger varje vinter. Sådant lättsinne har jag inte råd med numera - det är broddar som gäller!
_______________
Här var det Contax RTS II laddad med Kodachrome 25 som halkade omkring.
Den första Leicafotografen
Det finns en småbildspionjär som numera är rätt okänd - nämligen den första Leicafotografen, Dr Paul Wolff.
I år är det stort jubileumsår för Leica! Vi förflyttar oss alltså 100 år bakåt i tiden.
Året 1925, i samband med Leicakamerans introduktion och småbildsfotografins födelse, var allt runt den saken nytt och oprövat. Var det möjligt att klara av ett så extremt litet format som 24x36 i en miniatyrkamera? Kunde man verkligen få ut ett acceptabelt resultat? Mycket stod att vinna om det skulle kunna bli verklighet.
Historien om Leicakamerans tillblivelse genom den innovativa teknikern Oskar Barnack och den framsynte företagsledaren Dr Ernst Leitz II är berättad många gånger - men det skulle mera till för att nå framgång på fotomarknaden. Någon måste kunna visa att det går att göra fina bilder i verkligheten från ett så litet negativ. Det var helt avgörande för fortsättningen - och det var här det blev motigt med den ganska skeptiska fotopubliken. Speciellt då yrkesfotograferna, som talade lätt föraktfullt om "Strumpebandet".
Paul Wolff var inte vem som helst, utan en välkänd peson i 1920-talets Tyskland. Doktor i medicin och i konsthistoria, fotograf och bilentusiast - något av ett societetslejon. Han umgicks med många - bland annat med Dr Ernst Leitz II och hans cheftekniker Oskar Barnack. Han fick på så sätt tidigt kännedom om den nya kameran - faktiskt långt före den officiella introduktionen 1925. Han gick nämligen som barn i huset i Leitz fabriker i Wetzlar. Wolff blev därför den förste i den lilla grupp fotografer som 1924, året före introduktionen, anförtroddes var sin Leica för att testa den nya kameran. Dom flesta i den gruppen ansåg sedan i sitt slutomdöme att det här var ett löjligt litet format med en helt otillräcklig kvalitét - och i och med det steg dom ut ur historien.
Den första serien om 1000 Leica I (A) sålde slut förvånande snabbt efter introduktionen.
Wolff blev mycket uppmärksammad i fotokretsar för sina fotografier med den nya miniatyrkameran. Det handlade om en utpräglat reportagemässig fotografi. Här demonstrerar Wolff vad den nya, och för fotografen sensationellt lätthanterliga, småbildsfotografin kunde åstadkomma - då i jämförelse med läget tidigare med dom stora och otympliga kamerorna, som inte var anpassade till att fånga det rörliga levande livet precis.
Paul Wolffs inledande resultat var spektakulära - och det kom att ta lång tid innan någon annan kunde visa kopior runt A4 i en sådan kvalité från det lilla negativet. En utmaning för alla som funderade på det nya småbildsformatet - och samtidigt ett bevis och en uppmuntran.
Det här var erfarenheter och kunskaper som var guld värda på en helt ny marknad som just hade blivit till - och som visade alla tecken på en snabb expansion.
Från det första decenniets fotograferingar med Leicakameran, redovisade Paul Wolf sina slutsatser mycket utförligt i bokform; " Meine Erfahrungen mit der Leica" - Mina erfarenheter med Leica. Året var 1934. Boken blev en bestseller, och den översattes till flertalet språk. Man kan säga att den blev den nyetablerade småbildsfotografins bibel.
Paul Wolff var alltså den nya rörliga reportagemässiga fotografins verkliga pionjär. Han var inspiratören som stod bakom de allra flesta av de därefter kommande namnkunniga småbildsfotograferna i olika länder.
Den lilla Leican vilar lätt i min hand - och den bilden förmedlar hela saken...
_____________________________
Paul Wolf var även pionjär inom färgfotografin - därför passar det bra att visa ett urval av hans färgbilder från 1930-talet.
Agfa och Kodak lanserade färgfilmen året 1935. För Paul Wolff och hans Leica var det naturligtvis frågan om Agfafilm. Det var en lågkänslig diafilm på runt ISO 10 - precis som Kodaks film.
Wolff var även djupt involverad i hela den trycktekniska processen och de nya metoder som skulle fram, för att överföra dessa färgdia till färdiga påsiktbilder i en bok. Allt detta var till stor del nya saker för både foto och reprobranschen - och färgfilmen fanns bara som perforerad 35 mm film.
Färgbilderna här är hämtade från Paul Wolffs bok: "Mina erfarenheter i färg", som kom under kriget. Det mesta av bildmaterialet emellertid, arbetades fram under 1930-talet i samband med att Agfa hade lanserat sin färgfilm.
____________________________
Som konsthistoriker vurmade Paul Wolff speciell för äldre tysk kyrkokonst. Med förfäran insåg han när kriget fortskred - att följden av de massiva terrorbombningarna av civilbefolkning och civila mål som de allierade bedrev, måste bli att merparten av denna konst skulle gå förlorad.
Med Agfas nya färgfilm i Leican åkte han land och rike kring, och dokumenterade så mycket som möjligt. Sedan grävde han ner filmerna på säker plats.
Uträkningen höll sträck. Efter kriget var kyrkorna i ruiner och det mesta av konsten borta - men filmerna fanns kvar. Då hade även Wolffs hus och det mesta av hans övriga arkiv gått upp i rök - vilket innebär att väldigt lite av Paul Wolffs enorma fotografiska produktion finns kvar i dag i original. En stor del av hans bilder finns ändå i de många böckerna - som i regel har en bra reproduktion och ett fint djuptryck.
Det lilla av original vi har kvar, är de av Wolfs egna kopior som råkade hamna på annat håll. Det handlar om goda vänner, institutioner, Leitz kontor i Wetzlar, tidningar - då ofta med Wolffs egna anteckningar på baksidan om hur man tekniskt skall gå tillväga.
Formatet 24x36 är ju högst livaktigt än i dag - och under de 100 år som förflutit har det förflyttat sig från att benämnas "småbild", till att nu kallas för "fullformat". Kameran Leica behöver inte numera någon speciell presentation. Då - för 100 år sedan, visades den med stort pådrag under vårmässan i Leipzig året 1925.
Här lite mera om Paul Wolff:
hwww.overgaard.dk/the-story-behind-that-picture-0122_gb-Dr-Paul_Wolff.html










































