Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Program för att kunna byta systemdisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,

det ska tydligen finans något program som gör att man kan flytta över innehållet från en gammal systemdisk till en ny utan att behöva spendera dagar med att installera om allt från början.

Jag vill alltså byta systemdisken i en Windowsburk till en ny solid-state mackapär för att öka prestandan och vill kunna flytta över klabbet utan att windowsprogramvaran känner av något nämnvärt.

Vad letar jag efter?

Tack på förhand

/Johan

Jag skulle använda Norton Ghost.

Det där ringer en klocka! Tack.

Men med det kan man alltså skifta hela systempartitionen utan att operativet behöver ominstalleras och så vidare?

Är det något som kommer att vara bökigt? Dvs kan jag installera Ghost, sedan bara dumpa över hela sysmet till SSD:n och sedan pluppa in SSD:n som ny C-disk och allt lirar hej och hå?

/Johan

Du måste boota upp datorn på Ghost-skivan och sedan kommer jag inte ihåg från minnet, om man kan klona över disken direkt till den nya disken eller om man måste gå via en diskimage-fil.

Har själv uppgraderat en systemdisk i en Win 2003-server på detta sätt utan problem.

Du måste boota upp datorn på Ghost-skivan och sedan kommer jag inte ihåg från minnet, om man kan klona över disken direkt till den nya disken eller om man måste gå via en diskimage-fil.

Har själv uppgraderat en systemdisk i en Win 2003-server på detta sätt utan problem.

Ursäkta en korkad fråga då.

Dvs då skapar jag först en disk-image på en slaskdisk.
Sedan ploppar jag in SSD:n. och kopplar in slasken.

Därefter bootar jag datorn från en Ghost "recovery"-skiva och letar upp disk-image för att ladda in den på SSD:n.

OM det är så enkelt så är det ju inga stora problem.

/Johan

Hej,

det ska tydligen finans något program som gör att man kan flytta över innehållet från en gammal systemdisk till en ny utan att behöva spendera dagar med att installera om allt från början.

Jag vill alltså byta systemdisken i en Windowsburk till en ny solid-state mackapär för att öka prestandan och vill kunna flytta över klabbet utan att windowsprogramvaran känner av något nämnvärt.

Vad letar jag efter?

Tack på förhand

/Johan
Har du Windows 7 är det enkelt. Har gjort detta på min laptop. Fungerar hur bra som helst.

Ursäkta en korkad fråga då.

Dvs då skapar jag först en disk-image på en slaskdisk.
Sedan ploppar jag in SSD:n. och kopplar in slasken.

Därefter bootar jag datorn från en Ghost "recovery"-skiva och letar upp disk-image för att ladda in den på SSD:n.

OM det är så enkelt så är det ju inga stora problem.

/Johan

Japp, så enkelt är det.

Detta är skit enkelt..

Det där ringer en klocka! Tack.

Men med det kan man alltså skifta hela systempartitionen utan att operativet behöver ominstalleras och så vidare?

Är det något som kommer att vara bökigt? Dvs kan jag installera Ghost, sedan bara dumpa över hela sysmet till SSD:n och sedan pluppa in SSD:n som ny C-disk och allt lirar hej och hå?

/Johan

Använder Ghost ofta! .. Boota datorn från CD eller diskett där ghost ligger.. Välj bara från disk till disk så är det klart på nåra minuter.. Du måste inte gå via image fil, väljer du från disk till disk tar den allt.. ( Till skillnad om du klonar endast en partition. )

Sen är det ju inte fel att ha en imagefil som du kan lägga på en skiva ifall nått händer..

XP stöder inte TRIM vilket är en funktion man gärna har med SSD. Dessutom bör man om jag inte minns fel göra en del modifieringar (reghack) på XP för att det ska lira så bra som möjligt på SSD.

Rekommenderas alltså INTE, men det går nog att göra mha något av verktygen som nämnts ovan.

XP stöder inte TRIM vilket är en funktion man gärna har med SSD. Dessutom bör man om jag inte minns fel göra en del modifieringar (reghack) på XP för att det ska lira så bra som möjligt på SSD.

Rekommenderas alltså INTE, men det går nog att göra mha något av verktygen som nämnts ovan.
Jodå, det funkar i XP, åtminstone med intels diskar.

'The Intel SSD Optimizer utilizes the new ATA Data Set Management Command (Trim Attribute) to help maintain your SSDs performance at "fresh-out-of-the-box" levels, and is specifically designed to run with Microsoft Windows 7.* The Intel SSD Optimizer also works with Microsoft Windows Vista* and XP* operating systems as well.'

http://www.intel.com/design/flash/nand/value/overview.htm?2515521749

Hej,

Det finns ett alldeles utmärkt program som dessutom är helt gratis, Macrium Reflect Free Edition. Jag har tidigare använt såväl Norton Ghost som True Image; Macrium är ett bättre alternativ, inte bara för att det är gratis - jag har även betalversionen på min huvuddator. Programmet kan laddas ner från:
http://www.macrium.com/reflectfree.asp

Dessutom behöver du väl ett bra backupprogram? Macrium Reflect säkerhetskopierar rubbet på din hårddisk till en annan disk på kort tid. Och du behöver inte ens fundera på vad du skall backa upp - allt tas med. Vill du bestämma själv så är betalversionen ett bra alternativ.
/Bertil

Jodå, det funkar i XP, åtminstone med intels diskar.

'The Intel SSD Optimizer utilizes the new ATA Data Set Management Command (Trim Attribute) to help maintain your SSDs performance at "fresh-out-of-the-box" levels, and is specifically designed to run with Microsoft Windows 7.* The Intel SSD Optimizer also works with Microsoft Windows Vista* and XP* operating systems as well.'

http://www.intel.com/design/flash/nand/value/overview.htm?2515521749

Hoppsan, det hade jag missat. Verkar inte som att jag kan redigera mitt inlägg :-/

ANNONS
Götaplatsens Foto