Annons

Föreläsning med bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina Ekman

Medlem
Hej!
I morgon skall jag hålla en föreläsning och visa bilder.Institutionen som jag skall vara på har säkert en mycket bra utrustning.
Hur stora skall mina bilder vara och i vilket format?
Just nu är de i alla möjliga storlekar och omväxlande .tiff och .jpg...

De blir max 40 bilder och tänkte numrera dem 01, 02 osv - är det bra?

Ja jag vet att detta är sent påtänkt, men pleeese! Help!

Har du möjlighet så numrera bilderna, gör sedan en pdf av allihopa och vid visningen visar du den i Adobe Reader eller Foxit Reader och i sida för sida och fullskärm. Kolla på datorn hemma så du hittar knapparna. På Foxit reader är fullskärmknappen en liten jäkla knapp uppe till höger. Ett program som klarar av det här enkelt är Faststone Image Viewer (www.faststone.org, ladda ner från site 2) och det kan också användas för bildvisning direkt efter numrering om du har stora bilder som är omväxlande tiff och jpg med olika färgprofiler. Det spelar alltså ingen roll om det är Adobe rgb eller srgb om du ställer in programmet rätt. Men programmet går bara att köra i Windows, ej i Mac. Och det fordrar viss inställning för att funka bra.

aah, tack!
är det bästa att omvandla till PDFer, det visste jag inte... bäst att göra två varianter då, skall ha med mig en USBsticka...
och jag har enbart Mac...

Du har ju en Mac!

Bryr Dig inte om sRGB. Ta bilderna som de är, men i jpeg och 1920 pixlar bredd.
Numerera med 01, 02, etc.
Lägg bilderna i en mapp på skrivbordet. Öppna i "Arkiv" med "förhandsvisning" och markera alla bilder. Gå in i "Innehåll" och välj "Bildspel". När bildspel öppnas stoppa det längs ned på II, annars bläddras bilderna automatiskt. Klicka till nästa bild med piltangenterna (fram och tillbaka). Klart!
Eller lägg alla bilder i Keynote som är Mac's motsvarighet till PowerPoint.
Lycka till!

Det beror helt på vilken projektor de har, antal pixlar x antal pixlar.
Det blir stor skillnad om du anpassar bilderna och skärpan till den skärm eller projektor du använder. Professionella föredragshållare föredrar att använda egna projektorer för att få både rätt färgbalans och rätt skärpa. Sedan beror det på vad du prioriterar, bildkvalitén eller historien du berättar. Lycka till!

Som flera har föreslagit så är ju bildstorleken 1920x1080 pixlar bra då det är bildstorleken för en full HD TV och de flesta moderna videoprojektorer håller samma bildstorlek.
Sen finns det säkert projektorer med högre upplösning men de är dyra och inget som så många har.
Gör du bilderna så stora som möjligt men max dessa mått så får du så bra kvalité som det går.

Och som sagt, med en Mac kan du strunta i andra program och köra med det inbyggda för det funkar suveränt bra.
Tänk bara på om du ev behöver adapter för videoutgången eller om du har en nyare med hdmi uttag.

hej alla snälla och hjälpsamma personer!
Föreläsningen är avklarad och det vart inget strul med bilderna!
Tusen tack för hjälpen 😀

Va roligt att det gick bra med allt.
Det är kul och nyttigt att visa och prata om sina egna bilder ibland ( om det var dina bilder du pratade om)

Ja det var bilder på egna verk, såklart nervöst i början men det gick fint när jag kastade manus, då blev det en dialog med studenterna.
Och lasse-p, det var tur att det fanns en adapter!

ANNONS
Götaplatsens Foto