Jag är en minst lika trogen kund, har kört Nikon sedan 2004, har Nikon-grejor för mycket stora pengar. säkert för mer än många NPS. Det är respektlöst, känns som att de pissar på mig som privatkund.
---
Det handlar faktiskt INTE ALLS om respektlöshet. Alla tillverkare har väl gjort samma avvägning? Sony har gjort det, och Canon också (åtminstone för deras bästa proservice-nivå, vilken är den enda jag tittat på).
Denna avvägning har inte att göra med hur mycket prylar man köper, utan med ifall man lever på att grejerna funkar, dvs att man är professionell i dess egentliga betydelse. För att vara professionell behöver man inte köpa fotoprylar för astronomiska belopp, man behöver faktiskt inte ens ha något speciellt märkvärdigt bildsinne.
Det är andra faktorer som har större betydelse ifall man ska lyckas som pro.
Således - förlorar du PENGAR ifall prylarna inte funkar, då kan du få denna specialtjänst som ger snabb service. Är du amatör och "bara" förlorar fototillfällen, så är du inte berättigad till detta enligt den gräns tillverkarna drar. Som amatör blir man förstås precis lika frustrerad som en pro-fotograf ifall man får vänta, men pro-servicen är förmodligen ganska dyr för tillverkarna så vi kan nog knappast förvänta oss någon ändring i denna sak framöver.