Annons

Min D850 är här

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoven

Ny medlem
Min 850 har kommit, från Goecker :)

Så fick man samtalet i dag:.
"Du har din D850 att hämta."

Förvånad att jag fick så tidigt och ledsen att jag inte har råd.
Det var Cyberphoto som var först att kontakta mig, fast jag beställde av dem en vecka efter Kameradoktorn, slutet av juli.

Fler som fått sina besked idag?
Kameran verkar vara fantastiskt bra både för foto och video! Nu säljer jag min 800E som jag varit mycket nöjd med, det har efterhand blivit mer med Nikon och mindre med Hasselblad.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Men samtidigt sämre än D800 på strax över bas-ISO och inte bättre än D800 på ISO 1600 och uppåt.
Jag har av stor respekt för Claff, men ska vi verkligen tro att dessa data står sig?
Efter att ha tittat en del på de andra kurvorna och jämfört med andra recensioner så skulle jag nog tro lika mkt på Claff som dxomark.
Finns det hos claffs äldre kurvor som du ifrågasätter?
 

PMD

Aktiv medlem
Men samtidigt sämre än D800 på strax över bas-ISO och inte bättre än D800 på ISO 1600 och uppåt.
D800, D810 och D850 har i praktiken samma värden. Det går visserligen att mäta en skillnad, men jag tvivlar starkt på att den skillnaden märks vid vanlig praktisk fotografering.

Det framgår tyvärr inte heller av grafpresentationen hur stor feluppskattningen är i mätdata, eller hur många sensorer som har mätts upp för medelvärdesbildning.
 

horvendile

Aktiv medlem
Efter att ha tittat en del på de andra kurvorna och jämfört med andra recensioner så skulle jag nog tro lika mkt på Claff som dxomark.
Finns det hos claffs äldre kurvor som du ifrågasätter?
Jag har definitivt inte på fötterna för att ge mig in i ett resonemang där jag försöker leda i bevis att Claff har fel.
Varför jag ändå är lite frågande är för att om jag inte missminner mig så har väl Nikon slagit på trumman för mörkerförmågan hos D850. Om det sedan visar sig att den är i stort sett identisk med tidigare D8x0-modeller i raw så har det potential för en rejäl PR-backlash.
Det skulle vara ett så konstigt och riskfyllt beteende från Nikon.
Men det är inte ett tekniskt resonemang, utan ett "de vore dumma om..."-resonemang. Med, naturligtvis, mycket begränsat bevisvärde.
Så jag avvaktar utan att egentligen påstå någonting.
Och avbeställer inte min kamera.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Men samtidigt sämre än D800 på strax över bas-ISO och inte bättre än D800 på ISO 1600 och uppåt.
Jag har av stor respekt för Claff, men ska vi verkligen tro att dessa data står sig?
D800 har bättre DR än D810 på ett större ISO-område enligt både Claff och DxOMark. Tots att de båda källors kurvor inte är identiska.

... Nikon slagit på trumman för mörkerförmågan hos D850.
Har för mig att Canon påstod nåt liknande för 6D Mk2 och att den hade "unparallelled image quality".

Men i praktiken är det nog försumbart.

/Stefan
 

helto

Aktiv medlem
Men samtidigt sämre än D800 på strax över bas-ISO och inte bättre än D800 på ISO 1600 och uppåt.
Jag har av stor respekt för Claff, men ska vi verkligen tro att dessa data står sig?
Det där håller jag inte med om. D850 ger mycket bättre hög ISO bilder än min D800 vad jag sett hittills. Jag tycker tom 12.800 kan funka för print A3 och mindre. Fast då har jag ju inte tittat på kurvorna utan de faktiska bilderna mina båda kameror tar.

:)
 

snap01

Aktiv medlem
Jag är en minst lika trogen kund, har kört Nikon sedan 2004, har Nikon-grejor för mycket stora pengar. säkert för mer än många NPS. Det är respektlöst, känns som att de pissar på mig som privatkund.

Tyvärr avbokade jag en köplats även på Cyberphoto när jag fick besked att jag skulle få denna vecka, där verkar folk få snabbare, kanske färre NPS som köper där, men nu är det för sent, de har 40 i kö så det lär ju inte gå snbbare.
För att vara NPS krävs att du har två hus samt minst 3 PRO objektiv om jag minns rätt. När man som N PS kund beställer från butik så måste du uppge ditt nummer.

Jag tycker nikon gör helt rätt med sina prokunder med förtur vid köp o lagning av kameror det var ett av skälen att jag gick från Canon till nikon. Bättre service o kundvård från nikon. Jag har köpt nikon prylar för ca 600000 kr. Bland annat 4 st d700 1 st D3X 3 st d800 o mängder med objektiv.

Hur många d850 beställer du? Jag brukar alltid beställa minst Två för att då samma handhavande på kamerorna. Har inte beställt ännu Har faktiskt inte bestämt mig om jag köper en Fuji mellanformat istället. Prisskillnaden är för mig ca 27000.
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag kan tycka att NPS kunder ska få deala direkt mot Nikon och dom kameror som går till butik får till den stora kön. Sen kanske släppa releasen lite senare så lagren har lite mer än ett fåtal.

Sen önskvärt att butikerna uppdaterade med info hur kön etc ser ut veckovis.
 

iSolen.se

Guest
Jag är en minst lika trogen kund, har kört Nikon sedan 2004, har Nikon-grejor för mycket stora pengar. säkert för mer än många NPS. Det är respektlöst, känns som att de pissar på mig som privatkund.

Tyvärr avbokade jag en köplats även på Cyberphoto när jag fick besked att jag skulle få denna vecka, där verkar folk få snabbare, kanske färre NPS som köper där, men nu är det för sent, de har 40 i kö så det lär ju inte gå snbbare.
Varför är du inte NPS om du nu ändå har grejerna? Då får du också gå före i kön.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför är du inte NPS om du nu ändå har grejerna? Då får du också gå före i kön.
En lite detalj bara:

"Medlemskap i NPS är tillgängligt för alla professionella fotografer som i sin yrkesutövning använder Nikon professionella kameror, objektiv och annan utrustning."

Ergo, det "pissar på" privatkunderna om man ska använda bentekalbs sätt att uttrycka sig. Det spelar ingen roll om man så har vartenda supertele de tillverkar och en halv lagerlokal D5.
 

snap01

Aktiv medlem
Varför är du inte NPS om du nu ändå har grejerna? Då får du också gå före i kön.
Nu har väl nikon två varianter ena så den som har tillgång till alla tjänster o förmåner kräver viss utrustning samt att du är yrkesfotograf lever på din fotografering eller har den som din största inkomstkälla.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu har väl nikon två varianter ena så den som har tillgång till alla tjänster o förmåner kräver viss utrustning samt att du är yrkesfotograf lever på din fotografering eller har den som din största inkomstkälla.
Jo, det finns även NPU, men det är en betydligt mer sparsmakad lista på förmåner och prioriterad leverans är inte en av dem. Dessutom är listan på objektiv rätt märklig, särskilt om man jämför den med listan för NPS. Jag kvalificerar för NPU, men jag har lite svårt att se vad jag ska ha det till.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag är en minst lika trogen kund, har kört Nikon sedan 2004, har Nikon-grejor för mycket stora pengar. säkert för mer än många NPS. Det är respektlöst, känns som att de pissar på mig som privatkund.
---
Det handlar faktiskt INTE ALLS om respektlöshet. Alla tillverkare har väl gjort samma avvägning? Sony har gjort det, och Canon också (åtminstone för deras bästa proservice-nivå, vilken är den enda jag tittat på).

Denna avvägning har inte att göra med hur mycket prylar man köper, utan med ifall man lever på att grejerna funkar, dvs att man är professionell i dess egentliga betydelse. För att vara professionell behöver man inte köpa fotoprylar för astronomiska belopp, man behöver faktiskt inte ens ha något speciellt märkvärdigt bildsinne. :)
Det är andra faktorer som har större betydelse ifall man ska lyckas som pro.

Således - förlorar du PENGAR ifall prylarna inte funkar, då kan du få denna specialtjänst som ger snabb service. Är du amatör och "bara" förlorar fototillfällen, så är du inte berättigad till detta enligt den gräns tillverkarna drar. Som amatör blir man förstås precis lika frustrerad som en pro-fotograf ifall man får vänta, men pro-servicen är förmodligen ganska dyr för tillverkarna så vi kan nog knappast förvänta oss någon ändring i denna sak framöver.
 
ANNONS