Annons

Överge Adobe ?

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Jag har nu använt Lightroom flera år och för ett år sedan fick jag upp ögonen för Capture one. Eftersom jag inte har lärt mig Photoshop (lager) så passade Capture one (nu 20) mig mycket bra efter en stunds inlärningströskel, dock ej fullärd.
Jag har kopierat in Lightroom katalogen så alla nyckelord och klassifiering följer med.
Jag märker att lightroom är snabbare då man ska sortera o kasta bilder, men jag tycker att bilderna blir bättre i CO20 (använder Fuji).

Frågan har säkert ställts här i forum. (länka gärna)
Ni som har övergett Lightroom för Co20, saknar ni något nu i efterhand ??
 

elgenper

Aktiv medlem
FWIW, som kidsen skriver... Efter att ha haft LR sen första betan ledsnade jag när jag skulle tvingas till prenumeration, och började med Capture One. Precis som du skriver, så fick jag över nyckelord m m, dock inga redigeringar (kör alltid råformat). Då hade jag först sett till att alla filer hade en XMP-sidecar; räddade livet senare, gör ALLTID det innan en omläggning av något slag!!!! Att tappa gamla trimningar är nog inte en så stor katastrof som man kan tro; ska man återanvända äldre bilder så mår de oftast väl av ny trimning; både man själv och mjukvaran har blivit bättre sen när bilden var ny...

CO som bildtrimmare slog LR med hästlängder för Fuji, som jag då använde en hel del. Leica M9 blev väl lika bra med LR; de behöver inte alls så mycket trim som det mesta andra. Men katalogfunktionerna kändes primitiva, och framför allt instabila (det var CO 11 jag hade kommit till efter uppdateringar). Jag söker ofta på flera olika kriterier (motiv, tid, objektiv osv), och det var m e m omöjligt utan att göra en "smart" sökning med alla kriterier och spara som nån sorts favorit. I LR kunde man ta ett kriterium i taget, och urvalet anpassade sig hela tiden, så man kunde jobba sig ner till ett måttligt antal bilder att jämföra; i CO var det hela biblioteket ända fram till man hade alla kriterier på plats.

Men det värsta var att katalogen inte var stabil. Plötsligt hade man förlorat någon del och fick starta om från senaste backup för att rädda det. Det värsta kom när jag tappade ett helt år och inte upptäckte det förrän jag hunnit lägga in en massa nytt sen senaste backup....

Då satte jag mig ner och räknade. Med licens och uppgraderingar dittills hade CO kostat MER än en Adobeprenumeration samma tid. Fuji hade jag lämnat av andra skäl, och Leicafilerna blev fina i LR också. Jag återgick till LR Classic, med Photoshop. Tack vare att jag gjort XMP-sidecars, så fick jag över den mesta metadata tillbaka till LR (inklusive alla gamla LR-trimningar jag inte fick med till CO!).

Så nu är det LR igen för mig.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag har nu använt Lightroom flera år och för ett år sedan fick jag upp ögonen för Capture one. Eftersom jag inte har lärt mig Photoshop (lager) så passade Capture one (nu 20) mig mycket bra efter en stunds inlärningströskel, dock ej fullärd.
Jag har kopierat in Lightroom katalogen så alla nyckelord och klassifiering följer med.
Jag märker att lightroom är snabbare då man ska sortera o kasta bilder, men jag tycker att bilderna blir bättre i CO20 (använder Fuji).

Frågan har säkert ställts här i forum. (länka gärna)
Ni som har övergett Lightroom för Co20, saknar ni något nu i efterhand ??
Sitter i samma fälla. Kommer inte prenumenera på PS eller LR. Letar just nu alternativ efter jag har uppdaterat min gammla datorn från Win7 till en ny.
Försöker ta fram en specifikation på vilken dator prestanda , grafik kort och SSD diskar jag behöver för bild bearbetning och 8k Video.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Jag har sagt upp PS prenumerationen. I mitten av augusti ska jag klara mig utan, om det går. Det blir att göra ett försök iaf. Något alternativ till PS har inte dykt upp ännu. Affinity är för rörigt och så mycket nytt men säkert bra. GIMP är ett alternativ men det är långsamt. Jag kan inte jobba med lager/högpassfiltren/frekvenser på samma sätt som i PS heller. Det går kanske men jag har inte kommit på hur. Det är just frekvenser i lagren som inte funkar för mig. Darktable har jag laddat ned. Det ska provas på RAW-filerna, det kanske funkar på kamerans jpeg också... Jag följer tråden med intresse.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag kör idag CO12 och bytte från LR6 för snart ett par år sen och ångrar det verkligen inte.

Tycker C1 överlag är ett bättre program än LR. Det har lager, bättre färghantering, mycket större anpassningsmöjligheter osv.

Om det är nåt jag dock tyckte var bättre i LR så är det cache-systemet. Kör man med en katalog som jag gör så tar cachen väldigt mycket utrymme med C1. I LR så kunde man ju både begränsa storleken på cachen och rensa den.
 

Fotograf Martinz

Aktiv medlem
Håller med drygt 100 lappen är helt ok för uppdaterad PS CC som jag gör all bildredigering i enligt mig är lagerhanteringen ett måste och Adobes Cameraraw hanterare är grunden till en bra start att jobba vidare i PS med. Ett tips att kolla Blake Rudis och Greg Benz har dessa två fotografer som mina inspiratörer.
Mikael Martinz
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kör idag CO12 och bytte från LR6 för snart ett par år sen och ångrar det verkligen inte.

Tycker C1 överlag är ett bättre program än LR. Det har lager, bättre färghantering, mycket större anpassningsmöjligheter osv.

Om det är nåt jag dock tyckte var bättre i LR så är det cache-systemet. Kör man med en katalog som jag gör så tar cachen väldigt mycket utrymme med C1. I LR så kunde man ju både begränsa storleken på cachen och rensa den.
Men är Lightroom verkligen tänkt att använa med samma katalog/ändringsmetadatadatabas i evighet? Är inte det att be om problem?
 

Brix

Aktiv medlem
Men är Lightroom verkligen tänkt att använa med samma katalog/ändringsmetadatadatabas i evighet? Är inte det att be om problem?
Du menar C1 nu? Har inte fått några problem med det än iaf. annat än storleken som sagt.

I LR är det ju inga som helst problem då man som sagt kan begränsa storleken och rensa cachen när man vill.
 

plenty1

Aktiv medlem
Jag kör idag CO12 och bytte från LR6 för snart ett par år sen och ångrar det verkligen inte.

Tycker C1 överlag är ett bättre program än LR. Det har lager, bättre färghantering, mycket större anpassningsmöjligheter osv.

Om det är nåt jag dock tyckte var bättre i LR så är det cache-systemet. Kör man med en katalog som jag gör så tar cachen väldigt mycket utrymme med C1. I LR så kunde man ju både begränsa storleken på cachen och rensa den.
Jag funderar på om man skulle kunna ha en katalog / år men då försvinner väll sökfunktionerna, det går väll inte söka efter bider i flera kataloger samtidigt ?
 

elgenper

Aktiv medlem
Jag funderar på om man skulle kunna ha en katalog / år men då försvinner väll sökfunktionerna, det går väll inte söka efter bider i flera kataloger samtidigt ?
Hade flera kataloger först, men vid "nystarten" slog jag ihop allt till en katalog (28000 bilder nu), och det fungerar utmärkt. Man "tvingas" att backa upp katalogen med jämna mellanrum, och då byggs också databasen om; har aldrig krånglat. Det som tar plats (utöver själva bildfilerna) är förhandsvisningen av bilder man nyligen jobbat med (just nu är min katalog för 28000 bilder på 380 kB, medan previews är på 30 GB! Men den kan jag slänga ut närhelst jag behöver plats; det tar bara lite längre tid att bläddra sen.).

Mitt bestämda råd är att ha en enda katalog för allt. CO tillät att man hade flera kataloger öppna samtidigt i olika fönster, men det gör inte LR. Där måste man stänga en innan man öppnar en annan.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har nu använt Lightroom flera år och för ett år sedan fick jag upp ögonen för Capture one. Eftersom jag inte har lärt mig Photoshop (lager) så passade Capture one (nu 20) mig mycket bra efter en stunds inlärningströskel, dock ej fullärd.
Jag har kopierat in Lightroom katalogen så alla nyckelord och klassifiering följer med.
Jag märker att lightroom är snabbare då man ska sortera o kasta bilder, men jag tycker att bilderna blir bättre i CO20 (använder Fuji).

Frågan har säkert ställts här i forum. (länka gärna)
Ni som har övergett Lightroom för Co20, saknar ni något nu i efterhand ??
Har inte saknat något som fått mig att överväga att byta tillbaka. Har väl retat mig en del på att man bara kan ha en källpunkt per lager att kopiera från när man försöker reparera något. Nu är lyckligtvis det problemet snart överspelat då phase one nu inför en ny healing funktion som mera liknar lightroos i nästa fria uppgradering som väntas i slutet av denna månaden. Ska bli spännande att se hur det fungerar.
 

azek99

Aktiv medlem
Capture One Express kom med Sony kameran, den har allt jag behöver, riktigt bra, inge mer Adobe prenumeration sedan 2017. Finlir och montage görs i iPad Pro och Affinity Photo iPad, ingen smärtfri övergång men det gick, möjligheten att redigera direkt på skärmen med iPen är riktigt bra.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Flera skriver att en hundring i månaden för PS och LR är billigt, satt i relation till vad man får antar jag då. Det kan kanske vara riktigt, speciellt för användare av PS.

Men den dag adobe lägger ner LR, vad gör man då? Då finns väl ingen programvara att ta till om man vill göra en förändring av en tidigare redigering, beskära annorlunda än sist eller ta upp en gammal bild till behandling (speciellt då att lägga till en bild i en redan redigerad serie)?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Flera skriver att en hundring i månaden för PS och LR är billigt, satt i relation till vad man får antar jag då. Det kan kanske vara riktigt, speciellt för användare av PS.

Men den dag adobe lägger ner LR, vad gör man då? Då finns väl ingen programvara att ta till om man vill göra en förändring av en tidigare redigering, beskära annorlunda än sist eller ta upp en gammal bild till behandling (speciellt då att lägga till en bild i en redan redigerad serie)?
Varför oroa sig för den framtiden du målar upp? Finns det antydan att Abobe kommer upphöra sluta inom snart framtid?
Xmp-filtillägget som Adobe har är ju till för att kunna använda ihop med andra program. Detta utnyttjar bl.a. C1.
Lev nu, dö sen.

/Stefan
 

esbtse

Aktiv medlem
För min del blir det att fortsätta en hundring är ingenting för både LR och PS då har man alltid senaste versionen. Vill inte behöva köpa ny version för ev kamera byte etc. Samt finns inget bättre alternativ för den pengen.
Vägrar har masvis medlöpande utgifter som man tappar kontrollen på. Jag köper programmet eller använder Freeware. Just nu har jag en lisens på FS och LR.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Varför oroa sig för den framtiden du målar upp? Finns det antydan att Abobe kommer upphöra sluta inom snart framtid?
Xmp-filtillägget som Adobe har är ju till för att kunna använda ihop med andra program. Detta utnyttjar bl.a. C1.
Lev nu, dö sen.

/Stefan
Lev nu, dö sen säger du. Menar du att jag inte lever? För dö är det ingen tvekan om att jag kommer att göra.

Och oroar mig gör jag inte, så det behöver du inte oroa dig för. Jag kör vidare med LR 6.14 tills den dag jag möjligen köper ny kamera som inte stöds av denna programversion. Då får det bli något annat köpeprogram. Därmed har jag möjligheten att redigera mina gamla bilder i LR som vanligt och de nya i den nya programvaran. Inga bekymmer alltså!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Lev nu, dö sen säger du. Menar du att jag inte lever? För dö är det ingen tvekan om att jag kommer att göra.

Och oroar mig gör jag inte, så det behöver du inte oroa dig för. Jag kör vidare med LR 6.14 tills den dag jag möjligen köper ny kamera som inte stöds av denna programversion. Då får det bli något annat köpeprogram. Därmed har jag möjligheten att redigera mina gamla bilder i LR som vanligt och de nya i den nya programvaran. Inga bekymmer alltså!
"Lev nu, dö sen" ska du knappast ta bokstavligen. Men gör du det så förstår jag hur du tolkar saker och ting.

/Stefan
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Flera skriver att en hundring i månaden för PS och LR är billigt, satt i relation till vad man får antar jag då. Det kan kanske vara riktigt, speciellt för användare av PS.

Men den dag adobe lägger ner LR, vad gör man då? Då finns väl ingen programvara att ta till om man vill göra en förändring av en tidigare redigering, beskära annorlunda än sist eller ta upp en gammal bild till behandling (speciellt då att lägga till en bild i en redan redigerad serie)?

Hundra spänn i månaden är inte billigt -- det är ett fynd!
Som jämförelse kan du ju inte ens köpa en film och framkalla den för en hundring.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hundra spänn i månaden är inte billigt -- det är ett fynd!
Som jämförelse kan du ju inte ens köpa en film och framkalla den för en hundring.
Det kostar normalt 120 kr/mån eller snarare 1440 kr/år. Huruvida det är ett fynd beror på vad man jämför med och huruvida man verkligen vill ha både PS och LR. Att Adobe ändrade modell beror förstås inte heller på dragning åt välgörenhet, utan att de totalt sett skakar ur folk mer pengar med nuvarande ordning.
 
ANNONS