Jämförelsen kompliceras ytterligare lite av att sensorn i ögat inte är rektangulär, utan snarare cirkulär, samt att den har högre upplösning i mitten. Dessutom är processorn (hjärnan) inställd på att främst bearbeta information från sensorns mitt. Något som skulle varit ganska udda i digitalkamerasammanhang ;-)
Själv tror jag ganska mycket på den där bildlärarens uppskattning. Bildvinkeln för aktivt seende ligger nog närmare 70-80mm brännvidd för småbild (FF). Däremot tycker jag att jag själv ofta uppfattar omgivningen som med 28mm. Det vill säga att man kan ta in ett bredare synfält för intryck, komposition mm men inte urskilja detaljer i utkanterna.
Dessutom har ögat/hjärnan, en förmåga att hela tiden söka av en "scen" så att slutresultatet blir ungefär som ett collage, eller en stitchad panoramabild med kanske 3-10 exponeringar med delbilder i brännvidd mellan 50-135mm. slutresultatet av ett sådant collage kan bli en bild med 21mm brännvidd eller mindre.
Hur stor brännvidd som i slutändan används beror nog, i väldigt stor utsträckning, på hur stort utsnitt från "sensorn" i ögat som hjärnan väljer att processa information ifrån.
I stressade situationer, t ex vid snabb bilkörning kan den aktivt använda ytan minska så mycket att brännvidden (bildvinkeln) motsvarar 200-300mm småbild. (kanske samma för krigsfotografer i strid).
Detta är dock bara mina egna uppskattningar, och ackumulerade hörsägner. MVH, Niclas