Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
20D och Camera Raw
- Trådstartare JonAnder
- Start datum
Har du testat att ratta på de två brusreduceringsspakarna i flik två i Camera Raw?
Canons programvara har säkert aggressivare brusreducering. Kanske också effektivare, men det går inte att avgöra utan ett test där man driver dem att jobba lika hårt och sen jämför hur mycket det går ut över skärpan i bilden.
Att färgerna blir olika är inte så konstigt. Camera Raw tar inte hänsyn till kontrastinställningar och sånt där i kameran utan konverterar med en och samma defaultinställning för kameran, tills du säger åt den att göra något annat.
Kameratillverkarnas programvaror brukar vara lite enklare att komma igång med utan att dra i spakarna, med CR måste man jobba lite själv och bygga upp sina egna standardinställningar för olika motivsituationer.
Canons programvara har säkert aggressivare brusreducering. Kanske också effektivare, men det går inte att avgöra utan ett test där man driver dem att jobba lika hårt och sen jämför hur mycket det går ut över skärpan i bilden.
Att färgerna blir olika är inte så konstigt. Camera Raw tar inte hänsyn till kontrastinställningar och sånt där i kameran utan konverterar med en och samma defaultinställning för kameran, tills du säger åt den att göra något annat.
Kameratillverkarnas programvaror brukar vara lite enklare att komma igång med utan att dra i spakarna, med CR måste man jobba lite själv och bygga upp sina egna standardinställningar för olika motivsituationer.
JonAnder
Aktiv medlem
jimh skrev:
Har du testat att ratta på de två brusreduceringsspakarna i flik två i Camera Raw?
Jo, jag har testat att ställa om både "sharpness" och "color noise". Visst blir bruset inte så "hårt" om man ställer ner värdet på "sharpness" men bilden blir också mer soft och "blurrig". Vid ett värde på ca 25 är bilden lika skarp som i "EOS Viewer".
Skulle vara intressant om fler kunde göra en liknande test vid låga ISO och se om det blir liknande resultat.
JonAnder
Aktiv medlem
jimh skrev:
Att blanda in skärpning känns som en variabel för mycket. Skall du jämföra bör du nog slå av skärpningen helt och endast jämföra brusreduceringarna. De två spakarna jag tänkte på är Luminance Smoothing och Color Noise Reduction.
Så som jag fattat det hela är skärpeinställningen defaultinställd på 25. Om den ställs på 0 blir ju resultatet väldigt oskarpt.
JonAnder
Aktiv medlem
jollaTT skrev:
Kan det ha med version av Camera Raw att göra?
Jag såg att Adobe släppt en ny beta där det står bland nyheterna att den stödjer 20D.
johan
Mycket troligt.
Ja, men det är ändå den enda rättvisa jämförelsen om det är brusreducering du vill jämföra och inte skärpningsalgoritmer. Vill du jämföra skärpta bilder kan du ju skärpa dem i Photoshop efter konverteringen.JonAnder skrev:
Så som jag fattat det hela är skärpeinställningen defaultinställd på 25. Om den ställs på 0 blir ju resultatet väldigt oskarpt.
Photoshops skärpning är också bättre än den i Camera Raw där man ju inte har någon kontroll alls. Jag skärper aldrig i Camera Raw utan har det inställt så att det skärper förhandsvisningen men skippar skärpningen helt på den riktiga bilden.
JonAnder
Aktiv medlem
jimh skrev:
Ja, men det är ändå den enda rättvisa jämförelsen om det är brusreducering du vill jämföra och inte skärpningsalgoritmer.
Vid denna jämförelse blir det följande resultat.
Tack för vägledningen Jim!
Bilagor