Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D och Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

JonAnder

Aktiv medlem
Jag får mer brus när jag använder PS Camera Raw 2.3 än med Canon EOS Viewer. Färgerna skiljer också en del. Någom mer som har detta problem? (Alla insällningar i de båda programen är satta till "as shot").

Bilagor

• test_brus.jpg
    test_brus.jpg
    44.3 KB · Visningar: 383
Att färgerna skiljer är inget märkvärdigt. Alla raw-konverterare ger lite olika resultat. Det är svårt att uttala sig om bruset. På mina skärmar (en CRT och en LCD) ser jag ingen skillnad i brusighet.

Lägger till en sv bild med ökad kontrast för att lättare beskriva skillnaden.

Bilagor

• test_brus2.jpg
    test_brus2.jpg
    40.3 KB · Visningar: 366
Nu ser jag skillnaden tydligt. Ser man skillnaden i praktiken också, på en bild som visas på skärm, skrivs ut på fotoskrivare eller i tryck?

Själv använder jag uteslutande Camera Raw, men det finns ju alternativ (Capture One t ex).

Jag upplever skillnaden på min hårdvarukalibrerade skärm tydligt på framförallt himlen i bilder. Även uskrift i A3+ format på min Epson 2100 skrivare syns en klar skillnad.
Bilden i exemplet är ISO 100.

Har du testat att ratta på de två brusreduceringsspakarna i flik två i Camera Raw?

Canons programvara har säkert aggressivare brusreducering. Kanske också effektivare, men det går inte att avgöra utan ett test där man driver dem att jobba lika hårt och sen jämför hur mycket det går ut över skärpan i bilden.

Att färgerna blir olika är inte så konstigt. Camera Raw tar inte hänsyn till kontrastinställningar och sånt där i kameran utan konverterar med en och samma defaultinställning för kameran, tills du säger åt den att göra något annat.

Kameratillverkarnas programvaror brukar vara lite enklare att komma igång med utan att dra i spakarna, med CR måste man jobba lite själv och bygga upp sina egna standardinställningar för olika motivsituationer.

jimh skrev:
Har du testat att ratta på de två brusreduceringsspakarna i flik två i Camera Raw?

Jo, jag har testat att ställa om både "sharpness" och "color noise". Visst blir bruset inte så "hårt" om man ställer ner värdet på "sharpness" men bilden blir också mer soft och "blurrig". Vid ett värde på ca 25 är bilden lika skarp som i "EOS Viewer".

Skulle vara intressant om fler kunde göra en liknande test vid låga ISO och se om det blir liknande resultat.

Att blanda in skärpning känns som en variabel för mycket. Skall du jämföra bör du nog slå av skärpningen helt och endast jämföra brusreduceringarna. De två spakarna jag tänkte på är Luminance Smoothing och Color Noise Reduction.

Kan det ha med version av Camera Raw att göra?

Jag såg att Adobe släppt en ny beta där det står bland nyheterna att den stödjer 20D.

johan

jimh skrev:
Att blanda in skärpning känns som en variabel för mycket. Skall du jämföra bör du nog slå av skärpningen helt och endast jämföra brusreduceringarna. De två spakarna jag tänkte på är Luminance Smoothing och Color Noise Reduction.

Så som jag fattat det hela är skärpeinställningen defaultinställd på 25. Om den ställs på 0 blir ju resultatet väldigt oskarpt.

JonAnder skrev:
Så som jag fattat det hela är skärpeinställningen defaultinställd på 25. Om den ställs på 0 blir ju resultatet väldigt oskarpt.
Ja, men det är ändå den enda rättvisa jämförelsen om det är brusreducering du vill jämföra och inte skärpningsalgoritmer. Vill du jämföra skärpta bilder kan du ju skärpa dem i Photoshop efter konverteringen.

Photoshops skärpning är också bättre än den i Camera Raw där man ju inte har någon kontroll alls. Jag skärper aldrig i Camera Raw utan har det inställt så att det skärper förhandsvisningen men skippar skärpningen helt på den riktiga bilden.

jimh skrev:
Ja, men det är ändå den enda rättvisa jämförelsen om det är brusreducering du vill jämföra och inte skärpningsalgoritmer.

Vid denna jämförelse blir det följande resultat.
Tack för vägledningen Jim!

Bilagor

• test_brus3.jpg
    test_brus3.jpg
    41 KB · Visningar: 192
ANNONS
Götaplatsens Foto