Annons

AI - får vi en verklig diskussion om AI nu??

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på att 58% av svenska folket (i nyligen kommenterad undersökning i DN) tycker sig vilja göra "ingenting" om ingen kräver något av oss på jobbet, så tror jag AI kommer fullständigt skita i oss människor och hellre föredrar att fixa allt själv istället för att spilla tid på att försöka få upp oss ur hängmattorna.
Jag tänkte nog lite mer dystopiskt än att AI skulle bli företagsledare. De där femtioåtta procenten kommer ju inte ligga och blunda i hängmattan. De kommer att klicka sig runt i sociala medier. AI kommer att kunna trolla in de mest häpnadsväckande åsikter i folk som kan driva dem till dåd de aldrig skulle hitta på annars.

Jag tänkte nog lite mer dystopiskt än att AI skulle bli företagsledare. De där femtioåtta procenten kommer ju inte ligga och blunda i hängmattan. De kommer att klicka sig runt i sociala medier. AI kommer att kunna trolla in de mest häpnadsväckande åsikter i folk som kan driva dem till dåd de aldrig skulle hitta på annars.

Har du månde läst "This perfect day" av Ira Levin. Där bildades en motståndsrörelse av några som upptävckte varann på ett museum där de drömde om gångna tider. Till slut efter en tid i barbariet där de planerade sitt terrordåd utanför den välordnade kontrollerade världen tog de sig in i det allra heligaste där "The Unicomp" fanns som styrde hela den "civilisrrade världen", och varenda människa som levde där.

Väl där skulle de spränga den universella datorn men precis innan de kom fram om jag minns rätt så möter de tre äldre män som var den ordnade världens verkliga ledare. Dessa som var misstänkt lika Lenin, Stalin och Hiitler hälsade dem hjärtligt välkomna och utbrast ungefär följande:

"Välkomna, ni är den ordnade världens nya ledare för den behöver människor som kan tänka själva och som är tillräckligt beslutsamma för att driva igenom sina ideer."

Det behövdes f.ö. ingen AI för att skapa en Putin. Det gick tydligen utmärkt ändå.

Har du månde läst "This perfect day" av Ira Levin. Där bildades en motståndsrörelse av några som upptävckte varann på ett museum där de drömde om gångna tider. Till slut efter en tid i barbariet där de planerade sitt terrordåd utanför den välordnade kontrollerade världen tog de sig in i det allra heligaste där "The Unicomp" fanns som styrde hela den "civilisrrade världen", och varenda människa som levde där.

Väl där skulle de spränga den universella datorn men precis innan de kom fram om jag minns rätt så möter de tre äldre män som var den ordnade världens verkliga ledare. Dessa som var misstänkt lika Lenin, Stalin och Hiitler hälsade dem hjärtligt välkomna och utbrast ungefär följande:

"Välkomna, ni är den ordnade världens nya ledare för den behöver människor som kan tänka själva och som är tillräckligt beslutsamma för att driva igenom sina ideer."

Det behövdes f.ö. ingen AI för att skapa en Putin. Det gick tydligen utmärkt ändå.
Nä den har jag inte läst. Men väl Orwells 1984.
Ja despoter odlas ändå. Och nuförtiden har de trollarméer till sitt förfogande för att påverka såväl vänner som fiender över internet. Men i en värld där vi blir än mer uppkopplade, ihopkopplade, och beroende av datorer finns det i min fantasi en fara att ett självständigt tänkande ting med maktbegär kan manipulera och styra oss stackare av kött och blod för att uppnå tingets egen ”perfekta plan”. För varför skulle ett tänkande ting med inneboende egen vilja nöja sig med att bara utföra tjänster till sin skapares nytta?

Jag vet inte om jag begår en synd nu som kommenterar på en så gammal tråd, men i mina ögon är det ända problemet med AI de människor som använder AI till bedrägeri (från lathet, dvs att låta AI skriva ens texter, till att framföra en AI-skapad bild som ett verk som någon faktiskt har skapat eller fotat för hand), annars är AI ganska fantastisk tycker jag.

Ska dock påpekas att jag är hobbyfotograf, så även om jag har svårt att tro att AI skulle döda alla typer av fotografi (tänk vad värdefullt ett foto skulle vara i ett AI-samhälle om det gick att styrka att det var skapat av en riktig människa på en riktig plats, som värst tror jag foto är framtidens målningskonst!) så är jag inte alls beroende av fotografi, jag livnär mig inte direkt på det.

Senast ändrad:
Jag vet inte om jag begår en synd nu som kommenterar på en så gammal tråd, men i mina ögon är det ända problemet med AI de människor som använder AI till bedrägeri (från lathet, dvs att låta AI skriva ens texter, till att framföra en AI-skapad bild som ett verk som någon faktiskt har skapat eller fotat för hand), annars är AI ganska fantastisk tycker jag.
Åhh, det finns not ett eller två potentiella problem till…

Jag har nu skrivit en artikel i min blogg. Några av mina tankar för stunden om AI.

Artificiell intelligens...
Jag tyckte det var väldigt bra och eftertänksamt skrivet, om man kan säga så Terje! Jag tror vi behöver mycket mer sådant som går mycket mer på djupet utan att fastna på ytan eller i stereotypa ryggmärgreflexer som tyvärr är väldigt vanligt.

De fotografer som är lyhörda öppna och nyfikna och är beredda att lägga ned den tid och kraft som krävs på AI, tror jag kommer lyckas öppna upp många nya spännande fält där deras i många fall unika kunskaper och färdigheter kommer komma till sin rätt på sätt vi kanske inte riktigt kan föreställa oss än. Det är fortfarande alldeles för tidigt för att ens kunna föreställa sig effekterna av en bred AI-påverkan på samhället och det är redan för sent i många avseenden att kunna styra den. Så det kommer handla väldigt mycket om att vara flexibel och kunna anpassa sig och se möjligheterna och inte enbart problemen.

Jag har ställt några frågor med ChatGPT, vilken sparränta får man hos Swedbank var en, och det blev fel direkt 3,5% nej sa jag det stämmer inte, fick svar att jag hade rätt, det var en trevlig konversation som höll på ett tag. Men det blir lite märkligt då jag själv ganska enkelt hade hittat det rätta svaret men inte AI.

Jag har ställt några frågor med ChatGPT, vilken sparränta får man hos Swedbank var en, och det blev fel direkt 3,5% nej sa jag det stämmer inte, fick svar att jag hade rätt, det var en trevlig konversation som höll på ett tag. Men det blir lite märkligt då jag själv ganska enkelt hade hittat det rätta svaret men inte AI.
Du hade kanske lite låga ambitioner :)

Säg istället åt den t.ex. att göra en bild på älg som står på en dimmig äng och att du vill att bilden skall se ut att vara tagen med en Nikon Z8 med ett 50mm f1.2 objektiv. Det är då det börjar bli mer relevant för denna tråden.

Detta är vad Googles Gemini genererade på just den beskrivningen. Fortfarande inte helt perfekt, men det blir bättre och bättre hela tiden just nu.

Bilagor

• moose_foogy_field.jpg
    moose_foogy_field.jpg
    91.7 KB · Visningar: 22
Säg istället åt den t.ex. att göra en bild på älg som står på en dimmig äng och att du vill att bilden skall se ut att vara tagen med en Nikon Z8 med ett 50mm f1.2 objektiv. Det är då det börjar bli mer relevant för denna tråden.

Detta är vad Googles Gemini genererade på just den beskrivningen. Fortfarande inte helt perfekt, men det blir bättre och bättre hela tiden just nu.
Copilot genererade denna på exakt samma beskrivning. Så det finns i alla fall utrymme för variation :) !

Bilagor

• IMG_2459.png
    IMG_2459.png
    2.3 MB · Visningar: 19
Du kan få oändlig variation, det är bara att utförligare beskriva bilden, mer dimma, annan vegetation på marken, tid på dygnet hur älgen skall posera etc.

Det går att få ganska realistiska bilder, men än så länge tycker dom flesta det är roligare att göra sådana här AI-bilder

Bilagor

• moose_aircraft.jpg
    moose_aircraft.jpg
    183.3 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:

Kanske innebär AI fantastiska möjligheter för skapande men glöm inte att AI drar sitt skapande från äkta fotografier. Miljarder bilder på internet är källan AI suger ur, allt det som är äkta fotografi och med AI urvattnas det äkta. Därmed uppstår en förvirring kring varje presentation och känslan av realism ersätts av en surrealistisk förnimmelse, för ingen vill stå med lång näsa allra minst inför sig själv. Jag ser framför mig att fotografen blir en munk, en anakoret som drar sig undan AI för att för sig själv kontemplera för att skapa det äkta. För det äkta fotografiet ligger i den magiska akt där något framträder i nuet ur ingenting och absolut inte ur lånade bilder.

... och kanske är det t.o.m. så att de fantastiska möjligheterna möjligen ökar med typ kvadraten på detta existetande och pågående bildflöde - AI-genererat eller inte. Även om man knappt kan se en enda riktig systemkamera längre runt halsen på de turister som dagligen stiger av båterna som kommer hit till Vaxholm, så innebär ju inte det att de inte tar några bilder längre - för det gör de i allra högsta grad. :cool: - både i solsken och dagens höstrusk. Det lär vara ca en miljon per år som kommer hit - går av eller åker vidare ut bland öarna. Jag tror inte det är deppläge än.

Den dynamiken är enorm för fotografin t.o.m. i lilla "Rackarboda" som en del föredrog att kalla Vaxholm på 70-80-talen. Ställ detta mot att det bor ca 5000 i själva Vaxholm så fattar ni magnituden av denna årliga invasion. Den har vissa likheter med migrationen mellan Serengeti i Tanzania och Masai Mara i Kenya. Den stora skillnaden är väl bara att gnuer och zebror jagar molnen och regnen och turisterna solen, för det är ofta bättre väder ute på öarna än på fastlandet.

Det finns ett skäl för att jag flyttat från Hamngatan - huvudgatan i Vaxholm - till lite sömniga Rindö - just sömnigheten.

Senast ändrad:
Jag tror AI kommer att ersätta mkt från traditionella bildbanker. Det är en enorm kostnadsbesparing om man kan låta en dator producera t ex en reklamfilm på nolltid.

Samtidigt tror jag oxå det kommer att växa fram ett behov av äkthet och autenticitet.

Jag och säkert många fler än mig tröttnar snabbt på AI-genererade bilder. De betyder väldigt lite för mig och jag känner att jag aktivt söker mig till riktiga bilder.

Jag tror AI kommer att ersätta mkt från traditionella bildbanker. Det är en enorm kostnadsbesparing om man kan låta en dator producera t ex en reklamfilm på nolltid.

Samtidigt tror jag oxå det kommer att växa fram ett behov av äkthet och autenticitet.

Jag och säkert många fler än mig tröttnar snabbt på AI-genererade bilder. De betyder väldigt lite för mig och jag känner att jag aktivt söker mig till riktiga bilder.
Det bli så om fler och fler bara kommer att se bilder som ett flöde eller brus.

Vi har ju talat om Adobes CAI och C2PA-verifiering och jag råkar ju äga en Sony A7IV som ju var den modell Sony och Associated Press använde för något år sedan för att utveckla och anpassa systemet för Sonys kameror och AR och sedan hände inte ett skit egentligen. Av kameratillverkarna ör det vad jag vet bara Leica som tidigt kunde leverera.

För att detta ska kunna fungera så måste det finnas ett brett intresse och dessa system vara enkla att använda både vid skapande och verifiering. Varför är det så svårt. Vi är inte där än men snart kommer få att ta varken bilder eller inte minst videos på allvar utan att se allt som deep fake och var hamnar vi då när ingen kan lite på något överhuvudtaget. Då undrar i alla fall jag om inte kaos är här på riktigt.

Världen behöver verkligen svårt en teknik för att kunna sålla bort ful-bilder och fejkvideos.

Det bli så om fler och fler bara kommer att se bilder som ett flöde eller brus.

Vi har ju talat om Adobes CAI och C2PA-verifiering och jag råkar ju äga en Sony A7IV som ju var den modell Sony och Associated Press använde för något år sedan för att utveckla och anpassa systemet för Sonys kameror och AR och sedan hände inte ett skit egentligen. Av kameratillverkarna ör det vad jag vet bara Leica som tidigt kunde leverera.

För att detta ska kunna fungera så måste det finnas ett brett intresse och dessa system vara enkla att använda både vid skapande och verifiering. Varför är det så svårt. Vi är inte där än men snart kommer få att ta varken bilder eller inte minst videos på allvar utan att se allt som deep fake och var hamnar vi då när ingen kan lite på något överhuvudtaget. Då undrar i alla fall jag om inte kaos är här på riktigt.

Världen behöver verkligen svårt en teknik för att kunna sålla bort ful-bilder och fejkvideos.

Nu är det väl inte så att inget har hänt med C2PA, Nikon har t.ex. skrotat hela sin implementation och dragit tillbaka alla sina certifikat så att även dom bilder som togs och C2PA-verifierades nu inte längre är det. Detta eftersom det inte fungerade.

Min erfarenhet av AI, definierat som LLMs, språkmodeller, är att de fungerar alldeles utmärkt om du frågar om vad du ska göra en helg i Barcelona, de kan skriva om ett email så att det ser mer professionellt ut och så vidare.

När jag försöker lära mig något djupare så levererar modellerna mest skit. De verkar bygga på saker som jag redan vet.

Jag har försökt skapa fotografier med AI modeller. En del blir bra, men det kommer också ut bilder men personer som har tre ben eller andra helt sjuka saker.

Kanske kan AI bli något, men det finns också en risk att det blir fizzlar ut och att något annat tar över...

ANNONS
Götaplatsens Foto