Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildinformation

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke Olsson

Aktiv medlem
Känns som om det blivit poppis från väldigt många fotografer att inte skriva var bilden är tagen, vad för utrustning samt EXIF.

Jag kollar på mycket bilder och uppskattar om ovanstående information är ifylld för man kan själv lära sig en hel del på det.

Kom igen nu, var inte så lata eller har det blivit en yrkeshemlighet för vissa?

///Micke

Jag sparar aldrig Exif informationen för jag tycker inte det är relevant för om en bild är bra eller dålig.Men som sagt alla tycker inte lika.

Klart den inte är men den kan ge tips och ideér om hur bilden är tagen. Bländare, slutare och brännvidd tycker jag är intressant att kolla på.

Tycker inte heller EXIF är av vikt, än mindre var bilden är tagen. Dock brukar jag skriva lite om själva bilden och hur den kom till.

Jag sitter däremot inte och håller på informationen för sakens skull, vill någon veta så finns möjlighet till både mejl och gästbok.

Måste säga att jag är nog inne på Mickes linje. Alla av oss har inte "det där" estetiska bildsinnet utan försöker snappa upp hur andra gör genom att titta på bildens tekniska förutsättningar.

Jag tycker att det är lärorikt att se t.ex. skärpedjupet beroende på val av bländare. När det är rörelse i bilden, val av tid för att lära sig lite var gränserna går för rörelse oskärpan. Likaså hur ljuset är slaget när blixt är använd och gärna om det är kompenserat för blixtljuset. Eller val av brännvidd i kombination med ovanstånde m.m.

//Micke

Om jag minns rätt går EXIF-informationen förlorad när
man väljer att "Spara för webben" i Photoshop. Någon
annan kanske kan bekräfta det till 100%.

Klart den inte är men den kan ge tips och ideér om hur bilden är tagen. Bländare, slutare och brännvidd tycker jag är intressant att kolla på.

Håller med. Den största anledningen till att jag hänger här är ju att få inspiration och utvecklas som fotograf. Tycker det är jätte intressant att få ta del de tekniska specifikationerna.

Något annat jag tycker att folk borde bli bättre på är att ange ifall bilden är manipulerad eller inte av precis samma anledning.

Håller med. Den största anledningen till att jag hänger här är ju att få inspiration och utvecklas som fotograf. Tycker det är jätte intressant att få ta del de tekniska specifikationerna.

Något annat jag tycker att folk borde bli bättre på är att ange ifall bilden är manipulerad eller inte av precis samma anledning.

INSTÄMMER!
Äntligen någon som tänker som jag. :)

Håller absolut med om det. EXIF är extremt intressant. Jag skulle till och med vilja ha en funktion här på FS där man kan söka bilder utifrån exif och metadata, exempelvis om man är intresserad av en viss plugg så kan man söka bilder tagna med den gluggen. Vore ovärderligt ur konsumentsynpunkt.

Jag sparar aldrig Exif informationen för jag tycker inte det är relevant för om en bild är bra eller dålig.Men som sagt alla tycker inte lika.

Självklart påverkar det inte om en bild är bra eller dålig, vem skulle påstå det? Lägger du bara upp bilder för att få ett betyg?

Jag tycker EXIF är bra:

a) När man ser en bild och själv vill lära sig något. Hur fick de till det där skärpedjupet, fartkänslan etc.

b) När man ger kritik och tips - framförallt till nybörjare - är det ju mycket lättare om man ser vad fotografen har för utrustning och vilka inställningar som använts. Då är det lättare att ge specifika råd om inställningarna.

Jag tror EXIF är till stor nytta för många och jag kan inte se någon nackdel med det så varför inte ha med det?

Mvh
Anders

Känns som om det blivit poppis från väldigt många fotografer att inte skriva var bilden är tagen, vad för utrustning samt EXIF.

Jag kollar på mycket bilder och uppskattar om ovanstående information är ifylld för man kan själv lära sig en hel del på det.

Kom igen nu, var inte så lata eller har det blivit en yrkeshemlighet för vissa?

///Micke

Håller med dig Micke.

Tycker att EXIF är väldigt intressant att se, för att själv lära sig.

Tycker även precis som Micke att objektiv är klart intressant att veta, framför allt om man är sugen på att handla nytt.

/Magnus

Om jag minns rätt går EXIF-informationen förlorad när
man väljer att "Spara för webben" i Photoshop. Någon
annan kanske kan bekräfta det till 100%.

Det går ganska enkelt att komma runt detta i CS3. I "save for web" dialogrutan. klicka på den lilla knappen med triangeln som pekar höger. precis bredvid där man kan välja presets. i menyn som dyker upp klickar du sedan på include XMP. Funkade för mig iaf.

Hittade ett annat sätt att göra det, misstänker att det är för en tidigare version av PS, och har inte testat det, men nämner det för säkerhets skull:

"-- Choose Save for Web
-- Hit Save
-- In the dialog where you pick file name/location, click the popup menu next to "Settings." Choose "Other..."
-- In the second popup menu from the top, choose "Saving Files," then check "Include XMP."
-- You can then optionally record this configuration as a preset. I've made one called "Include XMP." That way it'll always be available at the bottom of the Save for Web naming/location dialog box."

(saxat från jimhere's kommentar på http://blogs.adobe.com/jnack/2007/06/secure_metadata.html)

/FLiP

ANNONS
Götaplatsens Foto