Annons

Canon fast 200 mm/2,8 snabbt för ishockey??

Produkter
(logga in för att koppla)

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej

Har en konkret fråga om detta fasta objektiv: är autofokusen på 200 mm/2,8 USM tillräckligt snabb för att det ska hinna med i snabba lägen på ishockey???

Har just nu en 80-200 /2,8 L där autofokusen inte håller måttet utan ger ofokuserade bilder. Skärpan i sig är alltså inte problemet.

Ja, Canons fasta 200/2.8L är snabbare än 80-200/2.8L. Däremot är skillnaden inte så markant mot det nyare 70-200/2.8L.
Till viss del beror det även på kameran. Proffsmodellerna fokuserar betydligt snabbare än konsumentmodellerna.

Hur stor är skillnaden?

Hur stor är skillnaden mellan 10D och mark II i autofokusen?

Min gamla hedliga analoga kamera 1-V RS (tror jag den heter det var ett tag sedan nu) är inte snabbare i auotofokusen med en 80-200/2.8. Men 1-V:n höll defenitivt måttet när jag fotograferade med 200/1.8. Tyvärr har jag inte kunnat prova 200/1.8 med 10D.

10D + fast 200mm/2.8 USM tror du det håller måttet eller behöver man mark II?

Antingen 1V HS, eller 1N RS ;) Det är en hel del skillnad i AF-hastigheten på de modellerna.

Men skillanden mellan 10D och mkII är rätt stor, så stor att det märks tydligt. Jag körde med 10D i 18 månader innan jag bytade till mkII och det första jag lade märke till var just AF-hastigheten.

Jag kan inte säga med säkerhet att 10D + ett fast 200 håller måttet, men gissningsvis så gör det det ja. Även 20D har aningen bättre AF. En av anledningarna till att AF'en är bättre på mkII är att den har en separat processor för autofokusen.

Till sport, såsom ishockey, så är det nog inga problem.. så fort går det inte. Men säg, till fågel i flykt så går det undan värre, och där är dessutom de 45 AF-punkterna till stor hjälp, egentligen mycket större än själva hastigheten.

Skillnaden i hastighet mellan 10D och 1D mark II ska vara omkring 0.3 sekunder mot 0.15-0.18 sekunder.

Ungefär dubbelt så snabb m.a.o.

..inte mer?...då får jag svårt att motivera mig till uppgradering...fast det finns ju alltid fåfänga å känsla att ta till..;)

Sen kan det säkert vara så att 1D mark II är betydligt snabbare i svagt ljus, det känner jag inte till.

Skillnaden mellan 10D och 20D i svagt ljus är iaf mycket större än 0.3 vs 0.2 sekunder, 20D fokuserar mycket snabbare än 10D i svagt ljus, i bra ljus är skillnaden inte alls lika påtaglig.

ANNONS
Götaplatsens Foto