Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Men du äger väl en Canon Pro-1000 eller en Pro-1100, om jag minns rätt?
Pro 1000, du minns rätt.
För att köpa en sån måste man väl känna att den kommer användas och att man därmed har bilder att skriva ut?
Nu har jag skrivit ut en del. En del hänger på väggen men det mesta ligger i byrålådan.

Sedan att man köper en sådan skrivare för att skriva ut "en del" är väl förvisso ett korrekt antagande, men det huvudsakliga skälet till varför jag köpte just denna skrivaren är dels för att jag vill ha så hög kvalite på utskrifterna som möjligt (förutsatt att jag gör allt annat rätt själv) men också möjligheten att skriva ut i A2 och även i panorama, om det finns någon bild som är värd det.

Men kag vill betona att det huvudsakliga skälet till varför jag köpte just denna skrivaren är utskriftkvaliten och A2 storleken.
hur avgör man om en bild är värd att skrivas ut?
Och där har vi ett problem, då. De flesta bilderna jag har är av sådan art att jag inte ser något skäl att skriva ut dom. Om jag skall skriva ut, är det i huvudsak för att hänga upp på väggen, och än då länge har jag väggyta för att hänga upp utskrifter. Jag har 4 ramar med passepartout för A2 och två för A4 som väntar på någon kandidat som skall skrivas ut.

Den senaste bilden jag skrev ut (i A2) och ramade in (med passepartout) är den här. Får väl gå igenom bildbiblioteket och se om det finns några kandidater. Bättre är ju att skriva ut i 10×15 än att bläcket hamnar i slasken, om du förstår mig rätt.

Sedan är jag lite nyfiken på det scandinavian papper som Stenis lovordar, men det är ju det här med ICC-profil (som saknas, vad jag förstått), då.

Senast ändrad:
Den senaste bilden jag skrev ut (i A2) och ramade in (med passepartout) är den här. Får väl gå igenom bildbiblioteket och se om det finns några kandidater. Bättre är ju att skriva ut i 10×15 än att bläcket hamnar i slasken, om du förstår mig rätt.
Jag förstår precis! Din Pro-1000 använder ju ännu mer bläck för rengöring än min Pro-300. Det gäller att hålla igång dem!

Att då skriva ut på 15x10-papper är såklart en bra idé! Då får du också anledning att fundera kring hur du väljer vad som ska skrivas ut och den processen finner jag själv intressant.

Jag har också följt tråden men känner inte att det handlar om att ”får man inte det bästa så får det vara”. Har dock inte läst igenom alla inlägg på nytt när jag skriver denna kommentar så jag kan ha fel.

Din inställning till det hela finner jag tämligen sund och det där med "det bästa" tål att funderas på. Jag är bara väldigt nöjd med att bilderna jag skriver ut ser okej ut, dvs. tillräckligt lika som de ser ut på skärm. Så var det inte med min förra printer.

Även om man inte ramar in sina utskrifter och hänger upp så utgör de i alla fall ett slags "säkerhetskopia" jämfört med om man bara haft den på en hårddisk. Det är värt en hel del kan jag tänka mig.

Om du skrivit ut i 20 år, vilka skrivare har du använt dig av och vad är dina erfarenheter av papper (gissar att du har testat en del!)?
Skrivarna har varierat med åren men sen några år har jag en prograf-pro-1000 från Canon, stor och otymplig men producerar bra bilder. Majoriteten av bilderna skrivs ut på Scandinavian Photo Paper Satin Professional i storlekar från A4 till A2.

Är du sugen på att prova det pappret och inte får tag på någon profil så kan jag hjälpa till att skapa en. Skicka ett PM isåfall.
Tack och bock för detta generösa erbjudande ! Det är till att ha apparatur att skapa ICC- profiler, förstår jag.

Ja, jag skall titta på de olika papprena Scandinavian har och i den mån det blir aktuellt, återkommer jag.

Får lägga till att jag bara använt mig av Canons originalpapper hittills, (Glossy, Plus Glossy II, Pro luster) men kanske skall våga mig på några matta (från Scandinavian) ?

Det som gör mig tveksam är att jag vet inte vilket resultatet blir (kan säkert dra några slutsatser om jag läser denna tråden noggrant), men jag tänker att om jag köper en uppsättning papper i 100 resp. 50 pack för att komma up till 1500 :- (för då får jag fri frakt 😜) så blir det ju en del papper, om jag inte bara köper i A2 storlek.

A4 i 100-pack känns som ett intressant (och ur ekonomiskt perspektiv) försvarbart köp, det kan man göra testutskrifter på (även om jag föredrar 10×15 för testutskrift), men att göra testutskrifter på A2 känns som att man tar i överkant.

En uppsättning bläckpatroner till min skrivare går på ~ 7 500 svenska pesetas och det är ju lite svettigt.

Men jag skall granska tråden lite nogrannare och se om jag kan dra några slutsatser. Har som nämnts aldrig skrivit ut på något matt papper, t ex.

ANNONS