Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta med pixlar...är fler bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Hej,

tänkte jag skulle få klarhet i en gång för alla vad som egentligen är korrekt vad beträffar antalet megapixlar och kvalitet på bilden.

1. Fler pixlar innebär bara att bilden kan förstoras mer med bibehållen kvalitet?

2. Fler pixlar innebär att bilden vid visning på vanlig bildskärm (i nedminskat läge så att hela bilden syns på skärmen) ger en skarpare bild?

Hälsningar,
Gustaf

1. Fler pixlar innebär bara att bilden kan förstoras mer med bibehållen kvalitet?

2. Fler pixlar innebär att bilden vid visning på vanlig bildskärm (i nedminskat läge så att hela bilden syns på skärmen) ger en skarpare bild?
1. Ja. Och beskäras mer.
2. Nej.

Ju fler pixlar du har att använda, desto större är bilden. Vid samma upplösning (d.v.s. pixeltätheten - pixlar/tum) kan du göra större utskrifter ju fler pixlar du har.
Vid skärmvisning blir också bilden större ju fler pixlar den har.

Hur menar du med punkt 1 egentligen? Menar du interpolering, d.v.s. att du förstorar en bild genom att lägga till pixlar?

Vad det gäller bildvisning via digitalt media (skärm) och fullskärmsvisning är det ytterligare klurigt. Bilden blir egentligen bara "skarp" om bildens storlek (pixlar x pixlar) är exakt samma som skärmens storlek (pixlar x pixlar).
*Ex. Bilden är 1000x1000 pixlar. Skärmen är 1000x1000 pixlar. Då blir det skarpt.
*Bilden är 500x500 pixlar. Då måste bilden förstoras upp, vilket leder till att den tappar kvalitet och blir mindre skarp.
*Bilden är 2000x2000 pixlar stor. Bilden måste förminskas, och förminskning leder till skärpeförlust. Av denna anledning brukar man omvandla bilden till skärmens storlek och sedan skärpa den på valfritt sätt.

Så om man i regel bara tittar på sina bilder i datorn på en normalstor bildskärm så spelar det ingen roll rent kvalitetsmässigt om bilden är tagen med en 8MP-kamera eller en 16MP-kamera?

Eller egentligen räcker det väl med en upplösning på 1MP (=1024000 pixlar?) på den laptop jag just nu arbetar på som har upplösningen 1280x800 (=1024000)?

Så om man i regel bara tittar på sina bilder i datorn på en normalstor bildskärm så spelar det ingen roll rent kvalitetsmässigt om bilden är tagen med en 8MP-kamera eller en 16MP-kamera?

Eller egentligen räcker det väl med en upplösning på 1MP (=1024000 pixlar?) på den laptop jag just nu arbetar på som har upplösningen 1280x800 (=1024000)?
Ja, om man förutsätter att bilderna aldrig beskärs eller förstoras på skärmen.

Hmm...så MP-hetsen är tragiskt nog i mångt och mycket ett marknadsföringstrick för att konsekvent kunna sälja nya kameror...? För det är väl inte så jättemånga av vanliga konsumenter som gör rejält stora utskrifter och/eller gräver ner sig djupt i bildredigering?

Njo...men samtidigt kan det ju vara kul att ha kvar en del om man beskurit bilden. :)

Jo, Mikael, sant :) Men jag tror många lever i tron att de får bättre bilder rakt ut från kameran med fler pixlar.

Hmm...så MP-hetsen är tragiskt nog i mångt och mycket ett marknadsföringstrick för att konsekvent kunna sälja nya kameror...? För det är väl inte så jättemånga av vanliga konsumenter som gör rejält stora utskrifter och/eller gräver ner sig djupt i bildredigering?

I stort sett, men inte bara. Kan man få fler pixlar utan att det blir några negativa bieffekter är det ju bara bra.

För många är det viktigt att kunna beskära bilderna. Pressfotografer njuter nog av att kunna beskära och använda den där bilden som de för ett par år sedan var på alldeles för långt avstånd ifrån. Sportfotografer och andra som fotar snabba motiv använder oftast fokuspunkten i mitten (den är i regel känsligast) och får då tråkiga bilder med motivet i mitten. Då är det skönt att kunna ta bort 20-30% för att få en bra komposition och ändå ha pixlar kvar till en affisch =)

Fler pixlar på samma yta leder även till mer brus, men som tur är går den utvecklingen framåt också. På kompaktkameror ser man denna irriterande tendens. 15MP och brus till förbannelse, när 5MP och brusfritt hade räckt gott och väl. Det är nog mest där vi ser marknadsföringen.
"Hur många pixlar har den där" (min 40D)
"Den har 10MP"
"Va! Då är ju min xxx för 1500kr bättre, den har 15MP"
Jag har en FujiFilm s5000 från 2004 här hemma. Den hade 3MP, men det stod 6MP på den. Det var så att bilden förstorades till dubbla antalet pixlar (precis som man kan göra i datorn) innan den sparades ner på minneskortet. Allt för att häönga med i racet =)

På "högre" nivåer (branschfolk, intresserade amatörer) är folk mer kunnigt, och vet att pixlar inte är allt, men det är välkommet så länge det inte stör övriga prestanda.
Jämför Nikon D3s och D3X. Bägge samma sensorstorlek, men med 12 respektive 24MP. Den förstnämnda har ISO upp till 102 000, och här har Nikon alltså valt att "gå bakåt" för att göra en kamera med superba brusegenskaper istället för många pixlar.

Många pixlar är bra, men bara så länge de inte stör övriga prestanda =)
Jag köpte själv en Canon 350D för 500kr i förrgår. Trots sina 6MP ger den bättre bilder än vad någon av mina kompakter gjort =)

tänkte jag skulle få klarhet i en gång för alla vad som egentligen är korrekt vad beträffar antalet megapixlar och kvalitet på bilden.

Fler pixlar innebär en hel massa olika saker, de flesta bra, andra dåliga och en del varken eller.

Är det bättre att ha ett långt snöre än ett kort? Det givna svaret är väl "det beror på vad du skall ha snöret till" och samma gäller i stort sätt antalet pixlar på en bildsensor.

Men mycket enkelt uttryckt, ja, generellt innebär fler pixlar att du kan förstora den mer med bibehållen kvalitet. Men det finns en massa om och men där ...

Inte nödvändigtvis, kanske inte ens oftast, men ibland.

Nej, det är en mycket stark förenkling.

För det första är uttrycken som "megapixelrace", "MP-hets" och liknande väldigt missvisande. Bildupplösningen ökar generellt långsammare och långsammare och så har det varit länge. De stora ökningarna i upplösning skedde i digitalkamerornas barndom då vi på några få år två-, tre- och fyrdubblade upplösningen. Att gå från 14 till 16 megapixel är en mycket liten och försiktig ökning jämfört med att gå från två till fyra megapixel.

Dessutom har faktiskt bildkvaliteten per pixel legat förvånansvärt konstant.

Jag skulle säga att den största "pixelhysterin" inte härrör från kameratillverkarna utan från personer i forum som sitter och jämfört bilder i olika upplösning i 100% förstoring vilket är en ganska förkastlig och missvisande metod. Det är nästan lika tokigt som att sitta och detaljgranska två lika stora utskrifter med en lupp på 4x och en på 6x och sedan hävda att den utskrift där man använder den starkare luppen är sämre.

Det relevanta är att titta på hela bilder i de storlekar där de används - vilket i den övervägande majoriteten av fall innebär att antingen kika på nedskalade bilder för webb eller att göra utskrifter. Och i de två användningarna får man med mycket få undantag bättre bilder med modernare kameror med fler pixlar.

Det är sant att ökningarna i antalet pixlar ger oss mindre och mindre fördelar, rent av på en nivå där ökningen knappt spelar någon roll längre. Men det innebär inte heller (vilket många övertolkar det till) att fler pixlar med automatik alltid är en försämring. Som jag skrev i början av inlägget: Fler pixlar innebär en hel massa olika saker, de flesta bra, andra dåliga och en del varken eller.

Antalet pixlar, eller deras enskilda storlek, är bara en enda av väldigt många parametrar som styr hur en bild blir.

Jag testar mycket nya kameror och skulle säga att det som stör mig mest är inte bristen på bildkvalitet, utan bristen på nytänk kring gränssnitt och hur kameror används. Och när det gäller bildkvalitet så är det inte sensorerna (och pixeltätheten) som är det största problemet utan snarare tillverkarnas ofta hårdhänta och fyrkantiga sätt att bearbeta bilddata till färdiga bilder.

För många ändamål får man i praktiken, även vid bruk av väldigt skarp optik, likvärdiga bilder med lägre upplösning och interpolering. Det finns dock tillfällen då en rejäl pixelökning (nu menar jag verklig ökning - minst dubblering av pixelantelet) faktiskt är till stor nytta: ett extremt skarpt objektiv vid optimal bländare och högt pixelantal är ovärderligt vid gruppfoto. Ansikten mår inte bra av interpolering och bilden kommer granskas i detalj om alla ansikten skall synas.

Det är inget fel på fler pixlar än om man har bra optik men att köpa kameran p g a pixelantalet är nog föga vinst för de flesta.

Det finns dock tillfällen då en rejäl pixelökning (nu menar jag verklig ökning - minst dubblering av pixelantelet) faktiskt är till stor nytta: ett extremt skarpt objektiv vid optimal bländare och högt pixelantal är ovärderligt vid gruppfoto.
Det beror ju på hur stora bilder man tänker göra. Om man, som TS, bara ska visa på bildskärm spelar det ingen roll.

Fler pixlar innebär en hel massa olika saker, de flesta bra, andra dåliga och en del varken eller.

Är det bättre att ha ett långt snöre än ett kort? Det givna svaret är väl "det beror på vad du skall ha snöret till" och samma gäller i stort sätt antalet pixlar på en bildsensor.

Men mycket enkelt uttryckt, ja, generellt innebär fler pixlar att du kan förstora den mer med bibehållen kvalitet. Men det finns en massa om och men där ...

Inte nödvändigtvis, kanske inte ens oftast, men ibland.

Nej, det är en mycket stark förenkling.

För det första är uttrycken som "megapixelrace", "MP-hets" och liknande väldigt missvisande. Bildupplösningen ökar generellt långsammare och långsammare och så har det varit länge. De stora ökningarna i upplösning skedde i digitalkamerornas barndom då vi på några få år två-, tre- och fyrdubblade upplösningen. Att gå från 14 till 16 megapixel är en mycket liten och försiktig ökning jämfört med att gå från två till fyra megapixel.

Dessutom har faktiskt bildkvaliteten per pixel legat förvånansvärt konstant.

Jag skulle säga att den största "pixelhysterin" inte härrör från kameratillverkarna utan från personer i forum som sitter och jämfört bilder i olika upplösning i 100% förstoring vilket är en ganska förkastlig och missvisande metod. Det är nästan lika tokigt som att sitta och detaljgranska två lika stora utskrifter med en lupp på 4x och en på 6x och sedan hävda att den utskrift där man använder den starkare luppen är sämre.

Det relevanta är att titta på hela bilder i de storlekar där de används - vilket i den övervägande majoriteten av fall innebär att antingen kika på nedskalade bilder för webb eller att göra utskrifter. Och i de två användningarna får man med mycket få undantag bättre bilder med modernare kameror med fler pixlar.

Det är sant att ökningarna i antalet pixlar ger oss mindre och mindre fördelar, rent av på en nivå där ökningen knappt spelar någon roll längre. Men det innebär inte heller (vilket många övertolkar det till) att fler pixlar med automatik alltid är en försämring. Som jag skrev i början av inlägget: Fler pixlar innebär en hel massa olika saker, de flesta bra, andra dåliga och en del varken eller.

Antalet pixlar, eller deras enskilda storlek, är bara en enda av väldigt många parametrar som styr hur en bild blir.

Jag testar mycket nya kameror och skulle säga att det som stör mig mest är inte bristen på bildkvalitet, utan bristen på nytänk kring gränssnitt och hur kameror används. Och när det gäller bildkvalitet så är det inte sensorerna (och pixeltätheten) som är det största problemet utan snarare tillverkarnas ofta hårdhänta och fyrkantiga sätt att bearbeta bilddata till färdiga bilder.

det där lät väldigt rörigt

fler pixlar är bara positivt , enda nackdelen att bildfilerna blir större och det krävs mer processorkraft och hårddiskutrymme

läs Big pixels vs small pixel skrivet av Emil Marinec

http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html#pixelsize

det där lät väldigt rörigt

fler pixlar är bara positivt , enda nackdelen att bildfilerna blir större och det krävs mer processorkraft och hårddiskutrymme

läs Big pixels vs small pixel skrivet av Emil Marinec

http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html#pixelsize
Har du läst artikeln själv? ;) Det nämns ju bl. a. att större pixel storlek presterar bättre (högre SNR) vid högre iso. Eller, så menade du att antalet pixlar ökade samtidigt som pixelstorleken var konstant... vilket då inte borde påverka brusnivån så mkt, men upplösningsförmågan borde öka, förutsatt att optiken hänger med.

I denna länk fins ingen D7000 eller K5 med, dom åker väl dubbelåttor med 40D, fins det ingen ny från Emil där dessa nya är med, annars säger han samma som Joakim, kunna fånga fotoner och det kan tydlingen 24x36 sensorerna.
//Bengt.

Har du läst artikeln själv? ;) Det nämns ju bl. a. att större pixel storlek presterar bättre (högre SNR) vid högre iso. Eller, så menade du att antalet pixlar ökade samtidigt som pixelstorleken var konstant... vilket då inte borde påverka brusnivån så mkt, men upplösningsförmågan borde öka, förutsatt att optiken hänger med.

den punkten kan diskuteras fram och tillbaka om bilden görs lika stor och förutsatt att verkningsgraden/ytenhet är lika.

I min lilla amatör värld är mer pixlar bra oavsett sensorstorlek så länge jag får samma eller bättre kvalité (Brus, DR, Färger, osv) på bilden. Som amatör och familjefar så är det många som skall dela på pengarna. Hårddiskar och flashminnen är billiga. Jag är ofta tvungen att beskära bilden då jag av olika skäl inte har haft tillräckligt stor brännvidd. Med Casio så var jag tvungen att zooma ut en bit för få större bländare och snabbare tider. På min D90 är jag tvungen att beskära då jag inte har varken ett bra macro eller ett fett långzoom. Tack vare de fler pixlarna så kan jag beskära mer med min D90 trots att jag har kortare relativ brännvidd (cropfactor/bildvinkel) än min Casio. Jag kom precis och tänka på en annan sak i anslutning till det här. Min mor är elak! ;) Hon gav mig en 3 stycken väldigt bra objektiv men med lite kort totalomfång. (28-180mm) Visserligen så har jag väldigt ljusstarka objektiv men dålig räckvidd. Det kommer nog att bli en dyr hobby :)

ANNONS
Götaplatsens Foto