Annons

Elements 5 på Vista

Produkter
(logga in för att koppla)

JesperV

Aktiv medlem
Är det någon som har lyckats installera patchen (version 5.0.2) till Elements 5 som ska göra det möjligt att köra Elements under Vista?

Hur jag än gör så säger patchen att den inte kan hitta Elements 5.0....

--- Jesper

Nu vet jag svaret..

Jag svarar själv efterom jag nu fått klarhet i denna fråga.
Photoshop Elements 5.0 i svensk version kan inte patchas till 5.0.2 med den patch som finns på Adobes hemsida. Den patchen fungerar enbart med engelsk version av Elements (vilket inte framgår på Adobes nedladdningssida). Det finns heller inte några planer att släppa en pach för svenska versionen. Adobes tekniska support gav mig rådet att vänta på version 6!
Tilläggas kan att 5.0 kan installeras men knappast köras under Vista. Vissa saker fungerar, andra inte och det hela verkar ganska sporadiskt.

Kontentan är således att vill man köra Elements på en Vista-maskin så måste man ha engelsk version (eller fransk eller tysk - De finns det patchar för).

--- Jesper

Lysande... Visar än en gång att om man klarar språket så är det klart värt att köra engelska versioner av programmen...

/Per

Re: Nu vet jag svaret..

JesperV skrev:
Photoshop Elements 5.0 i svensk version kan inte patchas till 5.0.2 med den patch som finns på Adobes hemsida. Den patchen fungerar enbart med engelsk version av Elements
Hej, Jesper!

Roligt att du fick klarhet i saken, även om det kanske inte var precis det svar du ville ha.
Jag känner mig ofta lite förbryllad över det här med svensk och engelsk version. Jag använder svensk (tror jag) version av Elements 3 och tänkte en gång ladda ned en uppdatering. I systemkraven stod bl a engelskspråkigt Elements 3 så jag avstod.

Det som gör mig förbryllad är att jag kunde välja mellan svenska, engelska, tyska, franska och ett par språk till vid installationen.
Vad är det då jag har för variant?
1. Är det engelskspråkig i botten? (de olika språken ligger som skilda filer på installations-CDn)
2. Är det det som brukar kallas svenskspråkig? (eftersom svenska överhuvudtaget finns med)
3. Eller är det ett slags multispråkig variant?
Någon som vet?

Adobes tekniska support gav mig rådet att vänta på version 6!
Sa de något om när Elements 6 skulle komma?

Tilläggas kan att 5.0 kan installeras men knappast köras under Vista. Vissa saker fungerar, andra inte och det hela verkar ganska sporadiskt.
Menar du 32-bitars Vista då? Att Elements 5 inte fungerar i 64-bitars Vista förvånar mig inte, men jag trodde nog att det skulle fungera i 32-bitars, eftersom Elements 5 är så pass nytt.

Mvh.
Lasse C

Hej Lasse,

Nej, de sa inget om när Elements 6 ska komma. Med tanke på att 5.0 är relativt ny så lär det ju dröja, så jag tyckte att det var en ganska fånig uppmaning!

Jag tror att det är så att det du väljer vid installationen är just språket för installationen (dvs vilket språk som licensvillkoren visas i etc.) och inte vilken version av programmet som installeras.

Jag pratar om 32-bitars Vista. Adobe säger att när de släppte 5.0 så var Vista inte färdigt. Å andra sidan kan man se att 5.0.2-uppdateringen är daterad i slutet av januari och då fanns Vista åtminstone på den amerikanskamarknaden...
Söker man på nätet (inklusive Adobes egna supportsidor) så är det ett välkänt faktum att Elements 5.0 fungerar dåligt under Vista. Så dåligt att programmet får anses oanvändbart.

För att lösa problemet så har Adobe erbjudit mig att byta språkversion på min Elements till engelska. Man måste ha ett nytt licensnummer och ladda ner den engelska versionen så det är lite byråkrati men jag hoppas att det fungerar.

--- Jesper

Otroligt dåligt av Adobe att inte patcha den svenska versionen, varför ens släppa en svensk release om de inte tänker underhålla den?

Skönt att det verkar "lösa sig" för dig med att dom byter ut den till den engelska dock, om du nu själv tycker det är ok!

JesperV skrev:
Hej Lasse,

Nej, de sa inget om när Elements 6 ska komma. Med tanke på att 5.0 är relativt ny så lär det ju dröja, så jag tyckte att det var en ganska fånig uppmaning!

Ett gott tips är väl att nästa version finns tillgänglig i slutet av detta år. De senaste tre versionerna har lanserats i september 2004, 2005 och 2006.

JesperV skrev:
Jag pratar om 32-bitars Vista. Adobe säger att när de släppte 5.0 så var Vista inte färdigt. Å andra sidan kan man se att 5.0.2-uppdateringen är daterad i slutet av januari och då fanns Vista åtminstone på den amerikanskamarknaden...
Söker man på nätet (inklusive Adobes egna supportsidor) så är det ett välkänt faktum att Elements 5.0 fungerar dåligt under Vista. Så dåligt att programmet får anses oanvändbart.
Hej!

Jag hoppas jag inte går off topic för mycket här, tråden handlar ju om Elements 5, men det här är min huvudsakliga invändning mot Vista. Själv använder jag än så länge XP och har inga planer på att byta till Vista.
Elements 5 verkar vara ytterligare ett exempel på alla program som inte fungerar i Vista. Vad sjutton är det Microsoft har gjort?
Hur tror de att folk ska vilja byta till Vista om merparten av deras gamla invanda program inte går att använda då?

Ett skäl skulle möjligtvis kunna vara att nya program som kommer kräver Vista. I så fall får vi en mycket tråkig och besvärlig situation där man i stort sett är tvingad att använda två OS för att kunna välja vilka program man vill använda lika fritt som man kunde innan Vista släpptes.

Mvh.
Lasse C

Att bibehålla fullständig kompatibilitet när man tar så stora steg i utvecklingen som Windows gör är nog svårt. Det har ju onekligen hänt en del med förutsättningarna för datorprogram sen XP kom ut. Att kräva att alla gamla program ska fungera smärtfritt känns nästan orimligt för mig, men samtidigt är det ju jättetråkigt när något man betalat en del för slutar fungera trots att det inte är gamalt.

Att Adobe inte patchar den svenska utgåvan är ju otroligt svagt. Som sagts tidigare, varför ge ut en version man inte tänker underhålla?

Ledsen om jag inte tillför något men jag blir upprörd när företag tar betalt för saker och sen skiter i sina kunder.

Per_tissen skrev:
...jag blir upprörd när företag tar betalt för saker och sen skiter i sina kunder.
Det blir jag också, utan att nämna fler exempel än det tråden handlar om. Jag blev uppriktigt förvånad över att ett så pass nytt program som Elements 5, i svensk version, inte går att köra i Vista.

Jag är inte alls insatt i de datatekniska skillnaderna mellan XP och Vista, och jag håller med dig, när det görs stora förändringar kan man inte kräva fullständig kompatibilitet.
Men man kunde ju önska lite mer samarbete, eller hur man ska uttrycka det, mellan Microsoft och övriga programtillverkare (Adobe i det här fallet) så att det går så smidigt som möjligt för användarna. Det tror jag gagnar alla parter.

Mvh.
Lasse C

Dagens situation tror jag faktiskt gagnar många i det långa loppet även om det är jobbigt nu. Problem och krångel kommer göra att fler människor "upptäcker" de alternativ som finns i form av fri mjukvara (GNU/Linux, Gimp osv) vilket dels gör att dessa får fler anhängare men framförallt tvingar de kommersiella företagen att bli bättre på service. Varför betala för något som krånglar när man lika gärna kan få det gratis? Dessutom är i många fall den "suport" i form av forum med mera som öppen kod erbjuder långt från dålig.

Lasse

Att vissa program inte fungerar i Vista, kan man knappast belasta Microsoft för. Det är helt upp till Program och Hårdvarutillverkarna att deras produkter fungerar i Vista.Kolla bara på alla drivrutiner och patchar som kommer i en strid ström nu på nätet, dock ej från ADOBE !
Dom släpper hellre nya versioner och kan pungslå folket ytterligare.

Och att man kan välja till Svenska vid installation av vissa program tror jag bara gäller att man kan få läsa licensvillkoren på sitt modersmål. Sen blir det Engelska eller annat språk i själva programmet.

// Hasse

ANNONS
Götaplatsens Foto