Annons

Fågelidentifikation

Har några fler amerikanare som jag är lite fundersam på..

Bild 1 och 2: Gissningsvis juv Dunspett (Downy woodpecker)..

Bild 3: Varnade när den flög iväg med ett lite halv-vasst kort läte. Kändes gul på nästan hela undersidan och undergumpen. Jag tänkte gulhake när jag såg den, men vad vet jag? ;)

Bild 4: Kan säkerligen vara vilken vanlig trut som helst, men trutar är inte min grej, speciellt inte ungfåglar.. Tyckte den kändes lite väl mörkbrun..


//Marcus
Hej Marcus!

Var är detta någonstans?

Hackspetten är en juv Yellow-bellied Sapsucker.

Har du fler bilder på sångaren? Jag tycker det ser väldigt mycket ut som en Connecticut Warbler men jag är lite osäker på den gula hakan där. Får kolla lite mer senare. Gulhake känns inte riktigt bra med den näbben och ögonringen.

Truten bör vara en amerikansk gråtrut.

Mvh/ Ola
 
Hej Marcus!

Var är detta någonstans?

Hackspetten är en juv Yellow-bellied Sapsucker.

Har du fler bilder på sångaren? Jag tycker det ser väldigt mycket ut som en Connecticut Warbler men jag är lite osäker på den gula hakan där. Får kolla lite mer senare. Gulhake känns inte riktigt bra med den näbben och ögonringen.

Truten bör vara en amerikansk gråtrut.

Mvh/ Ola
Jag gör en pudel. Det ser rätt bra ut för gulhake (Common Y-t) ändå.

Mvh/ Ola
 
Jag gör en pudel. Det ser rätt bra ut för gulhake (Common Y-t) ändå.

Mvh/ Ola

Bilderna är tagna i Montréal för ett par veckor sedan. Jag har ett par bilder till på sångaren, men de visar inte direkt några fler karaktärer, samma vinkel. Tycker inte den stämmer helt överens med de bilder jag har sett på gulhake, men så är den ju lite blöt också..

Mvh Marcus
 
Bilderna är tagna i Montréal för ett par veckor sedan. Jag har ett par bilder till på sångaren, men de visar inte direkt några fler karaktärer, samma vinkel. Tycker inte den stämmer helt överens med de bilder jag har sett på gulhake, men så är den ju lite blöt också..

Mvh Marcus
Nej lite lurigt. Hm! Om du vill kan jag slänga ut bilden på birdforum.net. Där är det fullt av duktiga amerikaner. Brukar bli snabba svar där. :)

Mvh/ Ola
 
Kom en flock med småfåglar och satte sig och åt alfrön, nyfiken på vad det är för nåt. Väldigt dåliga bilder tyvärr, men det brukar ju inte hindra er =)

/Anna
 

Bilagor

  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    49.2 KB · Visningar: 477
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    55.9 KB · Visningar: 483
Havgårdssjön idag.. bra dag ;)

2011-#49-0048.jpg
Kungsörn antar jag?

Varning för usla bilder nedan, hoppas de duger för identifiering..

2011-#49-0185.jpg
Fiskgjuse?

2011-#49-0189.jpg
Ormvråk?

2011-#49-0191.jpg
Men vad är detta? fjäll eller konstigt färgad orm? eller nåt helt annat?
 
Nu behöver jag hjälp igen...
Tagen högst upp på Hallandsåsen idag.
Lätet kort och entonigt.
 

Bilagor

  • 2011_1112_122515.jpg
    2011_1112_122515.jpg
    74.9 KB · Visningar: 532
Havgårdssjön idag.. bra dag ;)

Visa bilaga 120937
Kungsörn antar jag?

Varning för usla bilder nedan, hoppas de duger för identifiering..

Visa bilaga 120938
Fiskgjuse?

Visa bilaga 120939
Ormvråk?

Visa bilaga 120940
Men vad är detta? fjäll eller konstigt färgad orm? eller nåt helt annat?

Jag instämmer med Korpkraxarn: kungsörn, fjäll-, orm- och ormvråk.

Däremot undrar jag vad det är för ålder på örnen, tror nämligen att den är lite äldre än 1K. Tycker inte vingarna eller stjärten riktigt har de där oslitna och fräscha bakkanterna som alldeles "färska" örnar har. Efter vad jag förstått, är det inte heller helt enkelt att se åldern på de unga kungsörnarna enbart genom att se undersidan. Man kan bli lurad av de vita vingfälten och den vita stjärtbasen, men de kan tydligen kvarstå tämligen oförändrade ända upp till tredje dräkt.

/Danne
(som själv försöker lära sig åldersbestämningens sköna konst)
 
Jag instämmer med Korpkraxarn: kungsörn, fjäll-, orm- och ormvråk.

Däremot undrar jag vad det är för ålder på örnen, tror nämligen att den är lite äldre än 1K. Tycker inte vingarna eller stjärten riktigt har de där oslitna och fräscha bakkanterna som alldeles "färska" örnar har. Efter vad jag förstått, är det inte heller helt enkelt att se åldern på de unga kungsörnarna enbart genom att se undersidan. Man kan bli lurad av de vita vingfälten och den vita stjärtbasen, men de kan tydligen kvarstå tämligen oförändrade ända upp till tredje dräkt.

/Danne
(som själv försöker lära sig åldersbestämningens sköna konst)
Hej Danne!

Jag tycker det ser ut som om du har helt rätt. Min bedömning är att fågeln är i sin tredje vinterdräkt (3k nu). Främst beroende på att den ser ut att ha inruggade fjädrar (bland spetsigare juvenila) på flera ställen i armen och endast de yttersta handpennorna juvenila. Stjärtens utseende och undersidan i övrigt talar inte emot detta.

Mvh/ Ola
 
Hej Danne!

Jag tycker det ser ut som om du har helt rätt. Min bedömning är att fågeln är i sin tredje vinterdräkt (3k nu). Främst beroende på att den ser ut att ha inruggade fjädrar (bland spetsigare juvenila) på flera ställen i armen och endast de yttersta handpennorna juvenila. Stjärtens utseende och undersidan i övrigt talar inte emot detta.

Mvh/ Ola

Jag backar om åldersbestämningen helt klart. Hade för bråttom.
Däremot undrar jag lite om Fjällisen?! Vad missade jag ? Den har ju t.ex. inget stjärtband som väl brukar vara typiskt för Fjällvråk??
 
Jag backar om åldersbestämningen helt klart. Hade för bråttom.
Däremot undrar jag lite om Fjällisen?! Vad missade jag ? Den har ju t.ex. inget stjärtband som väl brukar vara typiskt för Fjällvråk??
Den är lite lurig. Det är ju en ungfågel och dessa har ju svaga band på både vinge och stjärt och frågan är om inte bildens kvalitet ytterligare suddar ut detta?

I övrigt ger den en god fjällvråkskänsla tycker jag med mörk buk, ljust huvud, gultonade vingtäckare mot svarta vingknogar.

Mvh/ Ola
 
Den är lite lurig. Det är ju en ungfågel och dessa har ju svaga band på både vinge och stjärt och frågan är om inte bildens kvalitet ytterligare suddar ut detta?

I övrigt ger den en god fjällvråkskänsla tycker jag med mörk buk, ljust huvud, gultonade vingtäckare mot svarta vingknogar.

Mvh/ Ola

Tack för infon.
Ja nog är de luriga alltid. Vet inte hur många börringevråkar somlurat mig eftersom de varit väldigt "fjälliga".
 
ANNONS