Annons

Fläkten i datorn går på max när Lightroom är i gång

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Något är skumt för så här har det inte varit tidigare. Så fort jag startar Lightroom Classic så går fläktarna igång på max och slutar mer eller mindre först när jag stänger Lightroom Classic.
Vad beror detta på? Vad göra?

Datorn 2024-03-07 104848.pngDatorn 2024-03-07 105741.png
 
Senast ändrad:

Bussmicke

Aktiv medlem
Tänkte om Lightroom Classic har börjat kräva mer prestanda på senare tid.

Nu har jag dammsugit i datorn och inuti datorn var det inte så farligt med damm men däremot där fläktar och filter var fanns det en hel del.

Nu ser det ut så här. Inte fullt lika varmt Men fläkten går fortfarande.

1709812358819.png

En stund såg det ut så här.
1709812513615.png

Min känsla är att i7-processorn med 6 kärnor är för klen.
 
Senast ändrad:

Bussmicke

Aktiv medlem
Nu har den stått en stund med Lightroom Classic nerstängt.

1709813747076.png

Då och då stiger värmen i processorn och fläkten drar på.
Misstänker att det kan vara fel på processorn?
 

Johan_G

Aktiv medlem
Du ska inte använda en dammsugare i datorn, det kan ge statisk elektricitet och förstöra den.
Använd tryckluft eller en blåsbälg istället.

Det kan vara en så enkel sak som att kylpastan torkat. Ta bort kylaren, gör rent med isopropanol (säljs ofta som Elektronikrengöring) eller rödsprit och applicera ny kylpasta.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Nu var datorn helt strömlös utan kablar när jag dammsug utanpå filter och fläkt.
Det där med kylpasta känner jag inte till, får en kompis titta på det.
 

BjornSv

Medlem
Kylpastan är definitivt ett bra tips. Samtidigt, eller snarare innan, bör kollas att CPU-kylaren verkligen sitter fast ordentligt och har kontakt med CPU:n i alla hörn så att säga så den inte har lossnat delvis.
Annars så är väl den klassiska frågan - ändrade du något innan det här började inträffa? Programuppdateringar, hårdvaruförändringar etc. Microsoft har väl t.e.x. haft problem med en säkerhetsuppdatering nyligen har jag sett.
Tipset om aktivitetshanteraren bör du följa om inget ovan löst problemet. Notera vilken process som ligger och tar all CPU och googla sen på den. Personligen skulle jag faktiskt börja med aktivitetshanteraren + Google sök! Enklare än att börja riva i datorn :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu var datorn helt strömlös utan kablar när jag dammsug utanpå filter och fläkt.
En dammsugare kan orsaka statistisk elektrisitet på runt 4000V om luftfuktighet och dammighet stämmer. Du kan koppla ur vilka sladdar du vill. Jag hade aldrig släppt lös en dammsugare i närheten av min dator om den jordade metallådan hade varit öppen.

Tryckluft på burk eller en kompressor som avger jordad tryckluft är vad som gäller när du skall göra rent din dator.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag brukar dammsuga i mitt "Full tower". Det finns gott om plats. Jag använder dammsugare med metallmunstycke och man kan hålla i det och metallchassit om man är rädd för ESD. Jag tror att det är ett överdrivet problem som tillverkarna av tryckluft på burk kommit på. Men jag har inte mätt om det blir någon uppladdning. I så fall borde man få stötar när man dammsuger.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu var det länge sedan jag använde tryckluft på burk, det finns numera bra små eldrivna kompressorer. Min ser ut som en liten vattenkanna.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag hade samma erfarenhet med OSX, 16" MBP och LR. LR maxade fläkten och gjorde datorn extremt trött.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu kör jag inte Lightroom, så jag gissar friskt och vågat.

Lightroom är ju kvasi en databas, i princip alla databaser behöver reindexeras och pysslas om lite då och då. Antar att Lightroom har någon bakgrunds-process som gör detta.
Kör man dessutom prenumerationsvarianten så updateras Lightroom lite då och då, då behöver nog saker och ting pysslas om ännu mer.

Om så är fallet kan det säkerligen vara så att den behöver lite kraft från datorn när den gör det.

Prova att låta datorn stå på ett par timmar och se om den lugnar ner sig, går fläktarna igång så mycket att den börjar flyga iväg får du säkra den.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Jag tittade lite hur min dator belastas av LrC. När jag kör i Library modulen blir det ingen mätbar belastning alls. Det går säkert att hitta på saker så man får lite belastning men det är inte det normala. Jag tycker inte det ser ut som om den ängnar en massa resurser att pyssla om databasen. Detta kör den när man stänger ner LrC och man sparar backup för databasen. Då ser man att den kollar igenom att databasen är i bra form.

Uppdateringar görs med Creative Cloud som körs som ett separat program i bakgrunden men den håller inte på ofta. Det är ju bara när det finns uppdateringar som det händer något där.

Jag gissar att det är något problem med grafikdrivrutinen.
 

Peguzz

Ny medlem
Vad kör du för CPU-fläkt, original? Byt direkt isåfall, samt även kylpasta.
Jag får aldrig min CPU att gå över 50 grader ens vid hardcore gaming :)
Det är ju därför fläktarna går för fullt.
Jag ser inget annat som är problemet än temperaturen på CPU:n.
Tänkte om Lightroom Classic har börjat kräva mer prestanda på senare tid.

Nu har jag dammsugit i datorn och inuti datorn var det inte så farligt med damm men däremot där fläktar och filter var fanns det en hel del.

Nu ser det ut så här. Inte fullt lika varmt Men fläkten går fortfarande.

Visa bilaga 173515

En stund såg det ut så här.
Visa bilaga 173516

Min känsla är att i7-processorn med 6 kärnor är för klen.

Din CPU är inte för klen, men din CPU-fläkt är det.
Jag kan med 99% säkerhet säga att problemet är just att fläkten är för klen. Säkert originalfläkt med den höga tempen också?

Jag får aldrig min nuvarande CPU Intel I7-12700K över 55 grader.
Inte ens vid gaming på högsta grafikinställningar.

Du kommer säkert få 100 olika tips angående detta,
men detta kan jag garantera hjälper.
En Hyper 212 Evo CPU-fläkt är ganska prisvärd runt 400kr.
Och hjälper dig få ner tempen/fäktarna.

Kylpastan som sitter original blir hård/spricker efter några år.
Själv byter jag den minst en gång om året :)
Det är säkert också orsaken.

//Pelle
 

alfin

Aktiv medlem
Vad har du ställt in för Power Mode i Windows 11? Står den på Best Performance kör processorn i full speed. Ställ i så fall in Balanced, så går klockfrekvensen ner förutom när processorn belastas och temperaturen kommer då att sjunka.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Har samma propp och den är inte för klen. Hade den varit trasig hade du antagligen haft problem med krascher eller så hade den inte startat alls.
Som någon sa, kolla med Aktivitetshanteraren vilken/vilka processer det är som belastar processorn.
Även om du ställt PowerMode i Windows på High Performance så ska processorn olastad vara ganska sval.
Det är ganska varmt i ditt chassie, obelastad tycker iaf inte jag att det borde vara över 30 om du har normal rumstemperatur. Processorn kyls ju med den luften så ju varmare den är, desto varmare blir proppen.
 
ANNONS