Annons

Fläkten i datorn går på max när Lightroom är i gång

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas89

Aktiv medlem
Jag har 120 mm varianten. Inga problem med kylningen.
Ser märkligt ut med 150 mm-fläktar på den. De lär ju bara blåsa utanför kylaren ändå. Pilligt att snäppa loss fläktarna för att dammsuga flänsarna.
Jag har 10 fläktar i mitt coolermaster-chassi plus de som sitter i grafikkortet så det blir ibland kallt att sitta bredvid datorn. ;)
Ja den är säkert ett kanonval den med. Verkar skilja 2dB och 2 grader i snitt ungefär mot NH-D15 om man kollar i tester och den tar mycket mindre plats. Köper man bara något i lagom dimension från Noctua blir det sällan fel.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Blir der kallt bredvid datorn är luftflödet helt fel, värmen skall ut.

Fläktarna på cpu-kylaren är till för att skapa ett luftflöde, det gör inget om dom på sina ställen går utanför. Ju större fläkt, desto tystare.

Jag har också en Noctua NH-D15. Nackdelen med den är väl att man inte skulle höra om man råkade ut för ett liknande problem.

Viktigt är dock att luftflödet från CPU-fläkten riktas mot en fläkt som i sin tur blåser ut den varma luften. Riktas luftflödet från CPU-kylaren mot en fläkt som blåser tillbaka luften kan det bli riktigt dåligt. Därav mitt tips att kontrollera med lite tidningspapper att chassifläktarna är vända rätt.
Tydligen har det ju funkat bra fram tills nyligen och jag har svårt att tro att en chassiefläkt plötsligt skulle ha bytt riktning.

Däremot skulle kanske pumpen i befintlig CPU-kylare kunna ha lagt av.
 

Falumas

Aktiv medlem
Sitter någon fläkt fel kommer dom andra få jobba betydligt mer och kommer gå sönder snabbare.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Perfekt, tack! Kylaren du har är ganska klen och vattenkylare har även nackdelen att det kan vara svårt att avgöra ifall de börjat pumpa sämre eller liknande.

Du kommer få bättre kylning och lägre ljudnivå ifall du byter till en beprövad budget-luftkylare som Coolermaster Hyper 212 Evo eller Be Quiet! Pure Rock 2. De kostar ca 3-400kr.

Min favorit är Noctua NH-D15. Den är stor och kan upplevas som overkill men jag tycker den är värd den tusenlapp den kostar för att man får en så tyst kylning, jag hör aldrig min. Den får plats utan problem i ditt rymliga chassi.
Min kompis kommer till mig i påsk så vi ska kolla runt på kylning och så.
 

Falumas

Aktiv medlem
Köp en tub kylpasta och några öl innan han kommer.
Kylpasta brukar vara billigt och inget av det brukar finnas på affärer som har öppet på påsk.

kylpasta - Sökning på Prisjakt

Min erfarenhet är att dom jättedyra inte är jättemycket bättre än dom billiga, men står det Barilla eller Kungsörnen på förpackningen är det fel pasta.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Hade den suttit rätt hade kanske allt fortfarande fungerat.
Gå sönder snabbare är nog något att fokusera på när du läser om det du svarare på.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Hade den suttit rätt hade kanske allt fortfarande fungerat.
Gå sönder snabbare är nog något att fokusera på när du läser om det du svarare på.
Jag satsar mina cent på att pumpen lagt av eller iaf att det har med cirkulationen att göra om nu dess fläkt funkar fortfarande.

Kylpasta har jag aldrig behövt byta. En del burkar har varit med längre än 5 år utan problem. På några har jag lagt på själv och på andra har den varit förapplicerad på kylaren. Klart är iaf att det ofta läggs på för mycket. Den är ju där enbart för att jämna ut som ojämnheter i metallytorna och dom brukar vara snudd på obefintliga.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Jag satsar mina cent på att pumpen lagt av eller iaf att det har med cirkulationen att göra om nu dess fläkt funkar fortfarande.

Kylpasta har jag aldrig behövt byta. En del burkar har varit med längre än 5 år utan problem. På några har jag lagt på själv och på andra har den varit förapplicerad på kylaren. Klart är iaf att det ofta läggs på för mycket. Den är ju där enbart för att jämna ut som ojämnheter i metallytorna och dom brukar vara snudd på obefintliga.
Jag tror att den inte sitter fast riktigt längre. För att få dit den ordentligt igen behövs ny kylpasta.

Skall bli intressant att få höra vad som hittas i påskägget.
 
ANNONS