Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläkten i datorn går på max när Lightroom är i gång

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Kylningen är säkert minst del av problemet. 50 grader utan att du plågar den är mycket. Står lådan tillräckligt fritt? Det är inte så att datorn står så att den varma utluften sugs in igen.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Vad har du ställt in för Power Mode i Windows 11? Står den på Best Performance kör processorn i full speed. Ställ i så fall in Balanced, så går klockfrekvensen ner förutom när processorn belastas och temperaturen kommer då att sjunka.
Var kollar jag sånt och hur ändrar jag?
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Även jag har detta problem med min Imac mini från 2012.

I mitt fall är förmodligen den enda lösningen att köpa en ny Mac.
 

andreas89

Aktiv medlem
Din CPU-temp på 85 grader i en CPU som har en beskedlig maximal strömförbrukning på 65w går inte att förklara på något annat sätt än att CPU-kylaren och/eller kylpastan är dålig.

Vad har du för CPU-kylare idag? Är det intels lilla originalkylare kan det vara vettigt att köpa en lite större. Ifall du redan har en vettig modell är det bara kylpastan som behöver bytas.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Din CPU-temp på 85 grader i en CPU som har en beskedlig maximal strömförbrukning på 65w går inte att förklara på något annat sätt än att CPU-kylaren och/eller kylpastan är dålig.

Vad har du för CPU-kylare idag? Är det intels lilla originalkylare kan det vara vettigt att köpa en lite större. Ifall du redan har en vettig modell är det bara kylpastan som behöver bytas.
Men den har ju tydligen räckt till tidigare då detta uppstått nyligen enligt TS första inlägg i tråden.

Kylpasta har iaf jag aldrig behövt byta under mina 30 år med datorer - isf har man nog lagt på för mycket från början.

Kan TS ta en bild på hur datorn ser ut inuti och posta här?
En screenshot av Aktivitetshanteraren med processlistan sorterad på CPU-användning högst upp skulle vara bra också.
 
Senast ändrad:

andreas89

Aktiv medlem
Men den har ju tydligen räckt till tidigare då detta uppstått nyligen enligt TS första inlägg i tråden.
Det beror väl på ökad CPU-användning från diverse processer eller mer damm på kylfläns eller fläktblad, eller att kylpastan börjat fallera.

Jag har aldrig heller haft problem med kylpastan i mina datorer men används pastan i fel mängd på fel sätt så uppstår problem efter en tid.

Oavsett så tycker jag inte ens man behöver titta i aktivitetshanteraren för att konstatera att kylningen är dålig. Min CPU drar 125w på full last och om jag kör en sådan last i timmar parkerar den runt 67 grader eller så med en vanlig luftkylare från Noctua. Att man når 85 grader med 65w är helt enkelt inte friskt och CPU:n kommer då dessutom att klocka ner sig själv och gå långsammare.

Det framgår av de acceptabla vilotemperaturerna att TS har OK luftflöde i chassit så den enda förklaringen som kvarstår är själva CPU-kylningen.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Det beror väl på ökad CPU-användning från diverse processer eller mer damm på kylfläns eller fläktblad, eller att kylpastan börjat fallera.

Jag har aldrig heller haft problem med kylpastan i mina datorer men används pastan i fel mängd på fel sätt så uppstår problem efter en tid.

Oavsett så tycker jag inte ens man behöver titta i aktivitetshanteraren för att konstatera att kylningen är dålig. Min CPU drar 125w på full last och om jag kör en sådan last i timmar parkerar den runt 67 grader eller så med en vanlig luftkylare från Noctua. Att man når 85 grader med 65w är helt enkelt inte friskt och CPU:n kommer då dessutom att klocka ner sig själv och gå långsammare.

Det framgår av de acceptabla vilotemperaturerna att TS har OK luftflöde i chassit så den enda förklaringen som kvarstår är själva CPU-kylningen.
Nja, över 30*C i chassiet vid idle om vi förutsätter normal rumstemp är i högsta laget tycker iaf jag.

Sen tycker iaf jag att det kan vara intressant om man har någon process som inte borde lasta så mycket som kanske gör något den inte borde eller något icke önskvärt.

Kan ju vara processorfläkten som håller på att lägga av men då brukar dom ju låta illa (missljud alltså). Möjligen en chassiefläkt som lagt av mtp chassietemperaturerna.

Sen vet vi ju inte vad det är för kylare heller. Att jämföra din Noctua med t ex originalkylaren är ju inte riktigt rättvist. Det var därför jag bad om en bild på innanmätet i burken.
 

Falumas

Aktiv medlem
Oavsett vilka processor som går borde inte processorn bli så varm.

Det intressanta att titta på i aktivitetshanterar är vilken fart CPUn kör på. Går den på full fart eller har den saktat ner eftersom kylaren inte klara att kyla den.

Är luftflödet rätt? Dom flesta lådor skall ha ut uppe bak och/eller uppe och resten in? Testa med en bit tidningspapper.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det ingen som funderar över vad datorn egentligen gör? Elmfeldt skriver att han inte hittade någon förklaring men att något "gjorde datorn extremt trött". Vad säger Task Managern om minnes- och diskbelastning m.m. Överhettning är ett symptom på att något annat är fel och sällan problemet i sig.

Den vanligaste förklaringen till att datorer känns trötta vid användning borde väl vara för lite RAM. När de börjar swappa ut data på disk t.ex. så brukar responsen sjunka betydligt.

Vad säger Adobe? Det är väl också värt att ta reda på eller hur? Har maskinkraven ökat med exv alla nya AI- funktioner? Även med min snabba nya maskin kan Capture One ta ett par sekunder för att skapa en förgrunds- eller bakgrundsmaskning och det skulle nog cara betydligt segare med mingamla maskin.

Jag undrar verkligen om en hyfsat modern i7 skulle vara problemet ens med Lightroom. Däremot kan ju usla gamla grafikkort vara ordentliga flaskhalsar men knappast heller de i moderna gamingmaskiner som många har idag vilka ofta är väldigt bra kompromisser och sällan utgör de flaskhalsar vid betydligt mindre belastning än gaming som ju användning av råkonverterare normalt ger upphov till.

En brasklapp är att maskiner som köpts de senaste åren blivit väldigt mycket snabbare än de som köptes för bara fem sex år sedan och det oavsett om det är en Mac eller inte. I mitt fall processar Photolab mina RAW 33 MP till full stora JPEG i princip okomprimerade på 6-7 sekunder och det tog 4 ggr så lång tid med min gamla maskin.

Detta är en situation tillverkarna av konverterare älskar, för då minskar kraven på dem att optimera sin kod. Det kan inte uteslutas att senare versioner av dessa mjukvaror helt enkelt är mer krävande. Det var en del gnäll när DXO släppte Deep Prime XD (AI styrd brusreducering i Photolab) för ett tag sedan. Förmodligen främst bland de som hade taskiga grafikkort. Jag har aldrig haft de problemen - tvärtom. I min senaste dator är XD marginellt snabbare än den äldre versionen.

Det finns en massa RAM i den där maskinen men Nvidia GTX 1060 är ju ett gammalt kort som jag tror jag hade i min gamla maskin. När jag kollade så lanserades det kortet i mitten av 2016. Det är snart åtta år sedan. Kanske den där maskinen rent av förtjänar ett nytt grafikkort? Jag tror inte alls det handlar om processorn.
 
Senast ändrad:

Micke_O

Aktiv medlem
Är det ingen som funderar över vad datorn egentligen gör? Elmfeldt skriver att han inte hittade någon förklaring men att något "gjorde datorn extremt trött". Vad säger Task Managern om minnes- och diskbelastning m.m. Överhettning är ett symptom på att något annat är fel och sällan problemet i sig.

Den vanligaste förklaringen till att datorer känns trötta vid användning borde väl vara för lite RAM. När de börjar swappa ut data på disk t.ex. så brukar responsen sjunka betydligt.

Vad säger Adobe? Det är väl också värt att ta reda på eller hur? Har maskinkraven ökat med exv alla nya AI- funktioner? Även med min snabba nya maskin kan Capture One ta ett par sekunder för att skapa en förgrunds- eller bakgrundsmaskning och det skulle nog cara betydligt segare med mingamla maskin.

Jag undrar verkligen om en hyfsat modern i7 skulle vara problemet ens med Lightroom. Däremot kan ju usla gamla grafikkort vara ordentliga flaskhalsar men knappast heller de i moderna gamingmaskiner som många har idag vilka ofta är väldigt bra kompromisser och sällan utgör de flaskhalsar vid betydligt mindre belastning än gaming som ju användning av råkonverterare normalt ger upphov till.

En brasklapp är att maskiner som köpts de senaste åren blivit väldigt mycket snabbare än de som köptes för bara fem sex år sedan och det oavsett om det är en Mac eller inte. I mitt fall processar Photolab mina RAW 33 MP till full stora JPEG i princip okomprimerade på 6-7 sekunder och det tog 4 ggr så lång tid med min gamla maskin.

Detta är en situation tillverkarna av konverterare älskar, för då minskar kraven på dem att optimera sin kod. Det kan inte uteslutas att senare versioner av dessa mjukvaror helt enkelt är mer krävande. Det var en del gnäll när DXO släppte Deep Prime XD (AI styrd brusreducering i Photolab) för ett tag sedan. Förmodligen främst bland de som hade taskiga grafikkort. Jag har aldrig haft de problemen - tvärtom. I min senaste dator är XD marginellt snabbare än den äldre versionen.

Det finns en massa RAM i den där maskinen men Nvidia GTX 1060 är ju ett gammalt kort som jag tror jag hade i min gamla maskin. När jag kollade så lanserades det kortet i mitten av 2016. Det är snart åtta år sedan. Kanske den där maskinen rent av förtjänar ett nytt grafikkort? Jag tror inte alls det handlar om processorn.
Det är såklart intressant att veta varför den blir så varm utan last. Dock ska en maskin klara att gå på fullt spett en längre tid utan att processorn blir 85*C.

Att den blir trött kan såklart bero på, som du och andra föreslagit, att den klockar ner sig pga värmen. En titt på Aktivitetshanteraren kan ju ge en hint om så är fallet.
 

andreas89

Aktiv medlem
Inga konstigheter där.

Det vore jättebra om du vill svara på vad du har för kylare? Originalkylaren ser ut så här och googlar man lite verkar det allmänt vedertaget att den inte är tillräcklig för processorn.

1710073754437.png
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Många verkar haft liknande problem med LR Classic och även de med Dell-datorer som du möjligen har enligt skärmdumparna. Problemen är kända sedan flera år tillbaka i tiden.

Adobe är långtifrån de enda att försöka roffa åt sig så mycket av datorernas systemresurser de kan för att optimera driften av de egna applikationerna. Det har pågått i decennier. I ditt fall är det påfallande mycket RAM som intecknats om nu programmet faktiskt inte gör något.

Har du testat Lars M:s förslag att konfigurera Windows?

Du kan pröva en vanlig rekommendation att sänka prio för LR-task i Task Manager i Wimdows.

Du skrev: "Så fort jag startar Lightroom Classic så går fläktarna igång på max och slutar mer eller mindre först när jag stänger Lightroom Classic."

Enligt din skärmdump så gör ju maskinen inte särskilt mycket.

Det här verkar ju ha just med Lightroom att göra så jag skulle nog ändå börjat i den änden om jag haft detta fel.

Läs på nätet och sök på engelska!
 
Senast ändrad:

Bussmicke

Aktiv medlem
Inga konstigheter där.

Det vore jättebra om du vill svara på vad du har för kylare? Originalkylaren ser ut så här och googlar man lite verkar det allmänt vedertaget att den inte är tillräcklig för processorn.

Visa bilaga 173611
Har jobbat idag och inte haft tid, igår var det Mello med vindrickning och då.
I morgon är jag i Stockholm över dagen och räknar vara hemma skapligt under kvällen.


Här en lista över det vi köpte till burken och när.
Själva datorn
Chassi Fractal Design Define R5 Svart (Ljuddämpad)11992018-12-03Inet
Grafikkort ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - BF18
2790​
2018-11-23Inet
Operativsystem Windows 10 Pro16902018-12-03Inet
Nätverkskort ASUS PCE-AC55BT AC12004292018-12-03Inet
SSD-disk Samsung 860 EVO 1TB BF1815992018-11-25Inet
Nätaggregat Cooler Master MasterWatt 6506792018-11-25Komplett
Moderkort ASUS PRIME Z370-A - BF1815992018-11-28Danne
Processor Intel Core i7-8700 Coffee Lake39902018-12-03Netonnet
Ramminne Corsair 32GB DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX svart BF1825992018-11-23Inet
Kylning till Processorn, Corsair Hydro H60 (v3)8002018-11-28Danne
Summa17374
 

andreas89

Aktiv medlem
Perfekt, tack! Kylaren du har är ganska klen och vattenkylare har även nackdelen att det kan vara svårt att avgöra ifall de börjat pumpa sämre eller liknande.

Du kommer få bättre kylning och lägre ljudnivå ifall du byter till en beprövad budget-luftkylare som Coolermaster Hyper 212 Evo eller Be Quiet! Pure Rock 2. De kostar ca 3-400kr.

Min favorit är Noctua NH-D15. Den är stor och kan upplevas som overkill men jag tycker den är värd den tusenlapp den kostar för att man får en så tyst kylning, jag hör aldrig min. Den får plats utan problem i ditt rymliga chassi.
 

Ventures

Aktiv medlem
Min favorit är Noctua NH-D15. Den är stor och kan upplevas som overkill men jag tycker den är värd den tusenlapp den kostar för att man får en så tyst kylning, jag hör aldrig min. Den får plats utan problem i ditt rymliga chassi.
Jag har 120 mm varianten. Inga problem med kylningen.
Ser märkligt ut med 150 mm-fläktar på den. De lär ju bara blåsa utanför kylaren ändå. Pilligt att snäppa loss fläktarna för att dammsuga flänsarna.
Jag har 10 fläktar i mitt coolermaster-chassi plus de som sitter i grafikkortet så det blir ibland kallt att sitta bredvid datorn. ;)
 

Falumas

Aktiv medlem
Blir der kallt bredvid datorn är luftflödet helt fel, värmen skall ut.

Fläktarna på cpu-kylaren är till för att skapa ett luftflöde, det gör inget om dom på sina ställen går utanför. Ju större fläkt, desto tystare.

Jag har också en Noctua NH-D15. Nackdelen med den är väl att man inte skulle höra om man råkade ut för ett liknande problem.

Viktigt är dock att luftflödet från CPU-fläkten riktas mot en fläkt som i sin tur blåser ut den varma luften. Riktas luftflödet från CPU-kylaren mot en fläkt som blåser tillbaka luften kan det bli riktigt dåligt. Därav mitt tips att kontrollera med lite tidningspapper att chassifläktarna är vända rätt.
 
ANNONS