Annons

Flera bilder till en

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hur gör Ni när Ni lägger ihop flera bilder till en större? Två exempel.

1. Panormabild. Jag har skapat rätt storlek på bakgrunden (den nya bilden) och klippt och klistrar in bilderna som tillsammans skall skapa den nya bilden. Jag har testat att plåta med samma exponering och jag har testat med olika exponeringar beroende på motivets karaktär. Men hur fixar man till så att "sömmarna" blir osynliga?

2. En större bild som är uppbyggd av flera bilder där t.ex. skärpan ligger olika på bilderna. Samma problem där med "sömlösa" ihopslagningar.

Använder PS CS.

//Micke

Minita skrev:
Hur gör Ni när Ni lägger ihop flera bilder till en större? Två exempel.

1. Panormabild. Jag har skapat rätt ...[klipp].
//Micke

Jag ger ett svar på din första fråga. Ett program avsett för just detta. Det finns ett antal - jag använder Panorama Factory (http://www.panoramafactory.com)

Det kostar några hundralappar men tar hand om detta med övergångarna mycket bra - och automatiskt.....

Har Ni testat att göra en större bild där varje enskild bild har sin exponering och skärpeinställning med det programmet?

Minita skrev:
Använder PS CS.

I Photoshop CS finns det en funktion för hopslagning av panorama. Nu har jag inte PS på den här datorn men det ligger i Arkiv menyn i en undermeny Automation typ. Photomerge eller nåt i den engelska versionen.

Om PS är bättre eller sämre än de andra föreslagna alternativen vet jag inte men eftersom du har PS så hade jag börjat där.

Mvh Anders

Många bra tips. Jag skall beta av dem och testa. Har tidigare testat panoramafunktionen i PS och för att uttrycka det lite diplomatiskt - så behöver jag nog öva lite.

Funderar fortfarande på nästa problem - att bygga en bild från flera "små" bilder där varje bild har en egen exponering och skärpa. Har sett ett tips i en tidning där den slutliga bilden kan bli helt enastående beträffande dynamiskt omfång och ett skräpedjup som täcker hela motivet. Tänkte försöka använda denna teknik till naturmotiv. Gärna många tips beträffande detta.

//Micke

Hej! Testade detta med att lägga ihop tre bilder med olika exp/skärpa och det blev ganska bra tycker jag för att ha lagt så lite tid på bilden. (kanske max 15 min). Tror att bilden heter "dubbelt upp" om du vill se hur det blev. Själv använder jag canons program som följer med deras kameror till panorama bilder. Funkar helt ok och är väldgt lätt att använda. Gratis dessutom om du känner någon som har en canon..
Mvh/Stefan

Just panoraman finns det en hel del trådar om i forumen. Här är två jag själv svarade i (1 och 2) med länkar till program och mer information. Flera program som nämns där är gratis.

Jag har provat de flesta program jag kommit över och personligen tycker jag inte att Photoshops panoramafunktion är så värst bra, inte om man jämför med de "riktiga" panoramaprogram som finns där ute. Inte heller Canons medföljande eller Panorama Factory imponerade stort, även om de funkar. Mycket beror nog på vad man är ute efter och vad man vänjer sig vid, så testa några olika. Mina favoriter kanske inte alls passar. Men här är de tips jag har:

Vissa, som autostitch, är otroligt enkla att använda och ger mycket bra resultat bara man har hyffsat råmaterial att utgå från. Andra, som panorama tools, kan kräva lite mer förarbete (om man inte använder tillbehörsprogrammen som autopano och dylikt). Men där får du full kontroll. Eftersom det finns en massa gratis, kraftfulla program, skulle jag rekommendera att man börjar med dem. I trådarna ovan finns även länkar till sajter med steg-för-stegbeskrivningar om hur man gör panoraman.

De sömlösa övergångarna fixar ibland programvaran själv (som i fallet med autostitch), ibland gör man det manuellt (genom att panoramaprogramvaran ger dig bilder som du får göra övertoningar i tex Photoshop med) eller så använder du ett program som enblend som gör det automatiskt. Min erfarenhet är att exponeringarna i ett panorama bör vara så lika varandra som möjilgt för att få enkla fina övergångar. Visst kan det bli för stora kontrastskillnader men jag föredrar det framför konstiga övertoningar. Ju mer arbete man lägger ned vid fotoögonblicket, desto snabbare och bättre resultat brukar jag få när datorn ska klistra ihop bilderna.

När det gäller att kombinera olika bilder med olika exponering för att kunna ta fram detaljer i svåra områden är det enklast om man har tagit bilderna med kameran på stativ. Det vanligaste sättet är nog att man arbetar med bilderna som lager i Photoshop och "suddar bort" de delar från respektive lager som inte ska synas alternativt använder lagermasker. Se till att lagermasken eller suddverktyget har mjuka kanter så blir det lätt att få mjuka övergångar.

Ett par tips för att få bra panoramabilder med så lite efterarbete som möjligt är

o Använd manuella inställningar på kameran för fokus, vitbalans och exponering så att inte storlekar, färg eller ljus ändras mellan bilderna.

o Använd stativ med ett panoramahuvud (behöver inte vara dyrt) rätt inställt för objektivets "nodal point" för att undvika perspektivfel och linjer som inte möts i skarvarna mellan bilderna.

o Kör med stort överlapp mellan bilderna.

Jag har försökt lite tidigare med handhållna auto-exponerade bilder och det blev helt enkelt inte bra trots räddningsförsök i efterhand. Om man gör som ovan så blir det ganska enkelt att få ihop det i Photoshop eller andra dedicerade panoramaprogram.

Anders Östberg skrev:
o Använd stativ med ett panoramahuvud (behöver inte vara dyrt) rätt inställt för objektivets "nodal point" för att undvika perspektivfel och linjer som inte möts i skarvarna mellan bilderna.
Mycket sant! Jag har köpt mig en Panosaurus som jag fick lite rabatt på som registrerad användare av PTAssembler. Använder man den rätt så funkar den mycket bra med tanke på kostnaden. Det går att göra liknande själv men den här är ganska liten och nätt. Betalade över nätet och den skickades väldigt snabbt till mig.

Funkar för mindre kameror med inte allt för stora objektiv (jag har kört D70 + 28-105 på den och det går utmärkt).

Jag har försökt lite tidigare med handhållna auto-exponerade bilder och det blev helt enkelt inte bra trots räddningsförsök i efterhand.
Tar du ett panorama där detaljerna som ska matchas är väldigt långt borta kan det gå att köra handhållet, men har man saker väldigt nära i förgrunden blir det svårt utan att få parallaxproblem. Mitt första panorama, "En mörk stad", på Söder Mälarstrand är taget handhållet från Stadshustornet och inte alls särskilt noga gjort, men där funkade det genom att "motivet" var vid horizonten och var därför lätt att sätta ihop.

Annars instämmer jag till fullo i Anders mycket goda råd.

Minita skrev:
Funderar fortfarande på nästa problem - att bygga en bild från flera "små" bilder där varje bild har en egen exponering och skärpa. Har sett ett tips i en tidning där den slutliga bilden kan bli helt enastående beträffande dynamiskt omfång och ett skräpedjup som täcker hela motivet. Tänkte försöka använda denna teknik till naturmotiv. Gärna många tips beträffande detta.

//Micke

Om jag greppat det rätt så är du även ute efter flera olika exponeringar på samma motiv som man sen maskar ihop.

I vilket fall så är det masker du är ute efter tror jag. Se min artikel tema landskap som är en 13-sidors guide till tekniker i Photoshop för landskapsretusch.

Artikeln fokusera mycket på att lära sig behärska masker. Till exempel för att kunna byta en himmel eller skapa ett panorama.

Jag har provat att lägga ihop flera bilder med olika fokus mha. Helicon fokus men det gick inte särskilt bra. När jag gjorde det i PS istället så blev det klart bättre även om det inte gick fullt ut. Resultatet kan du se här: Länk ->
Jag la alla bilderna på varandra och maskade bort det suddiga. Bakgrunden behöll jag som den var.

ANNONS
Götaplatsens Foto