Tony johansson
Aktiv medlem
Det är alldeles sant, i o f s. Mitt tillkortakommandeOvanstående teknik påverkar bara utsnittet, men inte perspektivet. Det är brännvidden som bestämmer det upplevda djupet i en bild.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är alldeles sant, i o f s. Mitt tillkortakommandeOvanstående teknik påverkar bara utsnittet, men inte perspektivet. Det är brännvidden som bestämmer det upplevda djupet i en bild.
Ovanstående teknik påverkar bara utsnittet, men inte perspektivet. Det är brännvidden som bestämmer det upplevda djupet i en bild. Det är stor skillnad mellan 14 mm och 16 mm i vissa situationer där 14 mm förstärker djupet mer och kan skapa betydligt mer dramatik i bilden än 16 mm.
Perspektivet beror på fotograferingsavståndet. Utsnittet beror av brännvidden (och sensorstorleken, förstås).Ovanstående teknik påverkar bara utsnittet, men inte perspektivet. Det är brännvidden som bestämmer det upplevda djupet i en bild. Det är stor skillnad mellan 14 mm och 16 mm i vissa situationer där 14 mm förstärker djupet mer och kan skapa betydligt mer dramatik i bilden än 16 mm.
Bara en sakupplysning: Sony släpper in alla objektivtillverkare - bara att man har en begränsning i max exponeringar per sekund.Det finns väl bara ett ganska öppet system där ingen eller lite inlåsning till ett märke sker och det är väl MFT.
Jag "nedgraderade" från FF till M4/3 och har inte ångrat en dag.Ja det tycker jag var en bra rekommendation. Res mera och få lite extra inspiration/motivation! Jag har åkt mycket och på den analoga tiden hade jag bara en och samma systemkamera med ett 40mm och ett 100mm objektiv i alla år. Det dög fint mellan 1972 då jag var första gången i Kenya tills 2005 då jag köpte min KonicaMinolta D7D. Det är 33 år. Sedan dess har jag haft mer än 10 digitala systemkameror och fler objektiv än jag minns och man kan ju undra vad som hände på den vägen. Men imorgon är det slut med det. Nu ska jag nedgradera från FF till APS-C på allvar.
Jag kommer swappa min A7 IV FF, ett Sony G 24-105/4 FF och mitt helt nya Viltrox 85/1,4 FF och ett Viltrox 40mm/2,5 FF och byta till mig en ny A6700 APS-C, ett 56mm/1,2 och möjligen ett Viltrox 25mm/1,7. Jag har ju redan ett 27mm/1,2 och ett 15mm/1,7 också från Viltrox och sedan är jag hemma. Ser också fram emot att sätta mitt Tamron 150-500mm på en A6700 för både djur och fågelfoto.
Tanken är att få lättare till superlätta fasta objektiv (de minst och lättaste Viltrox väger alla runt 180 gram) för gatan och en uppsättning verkligt vassa ljusstarka högkvalitativa objektiv för max bildkvalitet och detta parat med den riktigt bra AF i A6700 som varit det bästa Sony haft de senaste åren. Det som gjort detta möjligt är att det till sist kommit riktigt ljusstarka objektiv även till Sony APS-C. En del av dessa finns ju även för er Nikon-fotografer, så ni kommer ju också att ha de möjligheterna om ni vill.
Så vassare och smidigare grejor generellt och riktigt bra AF. Sedan är det ju helt andra priser på kamerahusen om jag mot förmodan skulle få för mig att uppgradera igen, vilket förmodligen inte kommer ske. Jag har ju redan en äldre A6400 och jag tycker bättre om den än min A7 IV som mest samlar damm numera. Jag vill också bort från zoomarna och tillbaka till normalobjektiv runt 40mm som standard, vilket jag egentligen alltid trivts bäst med.
Med mindre grejor och lite lägre profil så hoppas jag på lite mer avspända mänskliga motiv också.