Tony johansson
Aktiv medlem
Det är alldeles sant, i o f s. Mitt tillkortakommandeOvanstående teknik påverkar bara utsnittet, men inte perspektivet. Det är brännvidden som bestämmer det upplevda djupet i en bild.
Senast ändrad:
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är alldeles sant, i o f s. Mitt tillkortakommandeOvanstående teknik påverkar bara utsnittet, men inte perspektivet. Det är brännvidden som bestämmer det upplevda djupet i en bild.
Ovanstående teknik påverkar bara utsnittet, men inte perspektivet. Det är brännvidden som bestämmer det upplevda djupet i en bild. Det är stor skillnad mellan 14 mm och 16 mm i vissa situationer där 14 mm förstärker djupet mer och kan skapa betydligt mer dramatik i bilden än 16 mm.
Perspektivet beror på fotograferingsavståndet. Utsnittet beror av brännvidden (och sensorstorleken, förstås).Ovanstående teknik påverkar bara utsnittet, men inte perspektivet. Det är brännvidden som bestämmer det upplevda djupet i en bild. Det är stor skillnad mellan 14 mm och 16 mm i vissa situationer där 14 mm förstärker djupet mer och kan skapa betydligt mer dramatik i bilden än 16 mm.
Bara en sakupplysning: Sony släpper in alla objektivtillverkare - bara att man har en begränsning i max exponeringar per sekund.Det finns väl bara ett ganska öppet system där ingen eller lite inlåsning till ett märke sker och det är väl MFT.
Jag "nedgraderade" från FF till M4/3 och har inte ångrat en dag.Ja det tycker jag var en bra rekommendation. Res mera och få lite extra inspiration/motivation! Jag har åkt mycket och på den analoga tiden hade jag bara en och samma systemkamera med ett 40mm och ett 100mm objektiv i alla år. Det dög fint mellan 1972 då jag var första gången i Kenya tills 2005 då jag köpte min KonicaMinolta D7D. Det är 33 år. Sedan dess har jag haft mer än 10 digitala systemkameror och fler objektiv än jag minns och man kan ju undra vad som hände på den vägen. Men imorgon är det slut med det. Nu ska jag nedgradera från FF till APS-C på allvar.
Jag kommer swappa min A7 IV FF, ett Sony G 24-105/4 FF och mitt helt nya Viltrox 85/1,4 FF och ett Viltrox 40mm/2,5 FF och byta till mig en ny A6700 APS-C, ett 56mm/1,2 och möjligen ett Viltrox 25mm/1,7. Jag har ju redan ett 27mm/1,2 och ett 15mm/1,7 också från Viltrox och sedan är jag hemma. Ser också fram emot att sätta mitt Tamron 150-500mm på en A6700 för både djur och fågelfoto.
Tanken är att få lättare till superlätta fasta objektiv (de minst och lättaste Viltrox väger alla runt 180 gram) för gatan och en uppsättning verkligt vassa ljusstarka högkvalitativa objektiv för max bildkvalitet och detta parat med den riktigt bra AF i A6700 som varit det bästa Sony haft de senaste åren. Det som gjort detta möjligt är att det till sist kommit riktigt ljusstarka objektiv även till Sony APS-C. En del av dessa finns ju även för er Nikon-fotografer, så ni kommer ju också att ha de möjligheterna om ni vill.
Så vassare och smidigare grejor generellt och riktigt bra AF. Sedan är det ju helt andra priser på kamerahusen om jag mot förmodan skulle få för mig att uppgradera igen, vilket förmodligen inte kommer ske. Jag har ju redan en äldre A6400 och jag tycker bättre om den än min A7 IV som mest samlar damm numera. Jag vill också bort från zoomarna och tillbaka till normalobjektiv runt 40mm som standard, vilket jag egentligen alltid trivts bäst med.
Med mindre grejor och lite lägre profil så hoppas jag på lite mer avspända mänskliga motiv också.
Ja, hur i h*l*ete kunde Ansel Adams ta alla sina ikoniska bilder, med tanke på att han saknade all den teknik vi har idag !?
Själv tycker jag det är allt för stort fokus på pryttlat och teknik här på Fs och alldeles för lite fokus på själva fotograferandet och bilder. Men det är jag är, det.
Bara en sakupplysning: Sony släpper in alla objektivtillverkare - bara att man har en begränsning i max exponeringar per sekund.
Ansel Adams var extremt teknikfixerad o förbannat noggrann i mörkrummet.Ja, hur i h*l*ete kunde Ansel Adams ta alla sina ikoniska bilder, med tanke på att han saknade all den teknik vi har idag !?
Med tanke på den fotografiska utrustningen han hade till sitt förfogande är det kanske inte direkt överraskande.Ansel Adams var extremt teknikfixerad
Är medveten om det. Mörkrummet motsvarar ju som bekant våra redigeringsprogram, men det räcker inte med att ha dessa program installerade på datorn, man måste kunna använda dom också, och här kommer då kunskap in i bilden (!) igen.o förbannat noggrann i mörkrummet.
Ja, hur i h*l*ete kunde Ansel Adams ta alla sina ikoniska bilder, med tanke på att han saknade all den teknik vi har idag !?
Själv tycker jag det är allt för stort fokus på pryttlat och teknik här på Fs och alldeles för lite fokus på själva fotograferandet och bilder. Men det är jag är, det.
Kan ju ha sin delvisa förklaring i att du är ett teknikfreakSå paradoxalt så har denna teknik, som en del tycks förakta så djupt för att de tycker att den skymmer sikt för motiv, komposition och allmänt bildskapande, därför i verkligheten kommit att helt lösa upp denna motsättning
Så är det, och snart kan man säkert bara mata in en RAW-fil i ett redigeringsprogram och låta AI ta över helt och hållet att skapa de mest fantastiska bilder, utan någon handpåläggning ö h t.Sedan ska man ju inte nu glömma de stora förändringar alla RAW-konverterare nu genomgått sedan AI slog igenom även här.
Bara en sakupplysning: Sony släpper in alla objektivtillverkare - bara att man har en begränsning i max exponeringar per sekund.
Jag håller med alla
Jag valde att sälja av "DSLR" husen och testa Z konceptet. Det jag gillar är att husen är lättare och att de balanserar objektiven mycket bra.
Ergonomin i den nya Z serien är för mig lysande.
Jag personligen är just nu i en fas där min personliga fotostil utvecklas mot att skapa foton i mer pictorialistik och impressionistisk stil.
Viket gör att jag rent tekniskt inte behöver kvalitetförbättringen (som Z serien bidrar till) för att ta "skarpare" bilder eller fler exponeringar per sekund. Det hade jag rent teknisk haft större nytta av tidigare, när jag under några år fotade nästan uteslutande sport och actionfoto.
Men jag tyckte med tiden att en D750 med en 24-70, en 50mm f1,8 och en 16-35 blev ganska otympliga att släpa med vid vanliga fotopromenader.
Men för den som är ekonomisk lagd så är DSLRer och f-objektiven just nu väldigt fördelaktigt prissatta (för att inte säga underprissatta). Det går att hitta FFhus med fantastisk optik för en spottstyver.
Så jag tänker att man kan fortsätta med Nikon oavsett om man kör DSLR eller Z serien.
Men lite partisk är jag ju nog, någon kanske skulle kalla mig "Nikonnist" men jag har ägt kameror av andra märken ocksåMen kanske spelar det en liten roll att jag fotat mest med Nikon sedan jag 1985 köpte min första F-301 och gick på en fotokurs på folkuniversitet.
... men jag har också varit plågsamt långsam för mig själv t.o.m. tills tekniken löste och helt förändrade detta. Det är nu så att tekniken - själva det tekniska handhavandet helt hamnat i bakgrunden med ett enda undantag och det är val av bländare men det är också allt.Kan ju ha sin delvisa förklaring i att du är ett teknikfreak. Sälv är jag så långsam i mitt fotograferande att en sengångare skulle kunna ses som ett fartmonster i jämförelse med mig. Därtill är jag mest inställd på landskap, då behöver det inte gå så fort.
Därtill (och ånyo) hänvisar jag till klippet jag länkade till ovan. Där säger Karl Taylor i de inledande raderna att det viktigaste är LJUSET och inte utrustningen. Det är väl ingen som hänger här som vill argumentera mot denna eftersökta proffsfotograf !?
Så är det, och snart kan man säkert bara mata in en RAW-fil i ett redigeringsprogram och låta AI ta över helt och hållet att skapa de mest fantastiska bilder, utan någon handpåläggning ö h t.
Sammanfattning: med adapter blir Nikon Z det mest öppna systemet jämfört med Canon och Sony. Skulle inte råda någon att köpa ett specifikt kameramärke av den eller andra anledningar. Däremot skulle jag gärna bidra med att ge så korrekt information som möjligt - om vilka möjligheter som finns. Så slipper man kommentaren "det visste jag inte om".Ja fast du kan inte montera Nikon eller Canonobjektiv på en Sonykamera. På en Nikon kan du köra objektiv för Nikon Z utan adapter och Nikon F, Canon EF och Sony E med adapter utan någon begränsning.
Så alla Sonys E går att montera med en adapter som knappt syns. Med VR och AF. Många som bytt från Sonys kameror till Nikon ZR kör med sina gamla Sonyobjektiv på Nikon ZR. Har även testat själv, har adaptern. Har ibland varit smidigt när man tagit sig upp på någon bergstopp att kunna låna objektiv. Har dock inga Sonyobjektiv själv.
Nikon släpper nog (det råder delade meningar om Sigma) in alla också och utan 1fps. Tamron och kineserna gör AF-objektiv med Nikon Z också.