Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig en enda anledning att fortsätta med Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med alla :)

Jag valde att sälja av "DSLR" husen och testa Z konceptet. Det jag gillar är att husen är lättare och att de balanserar objektiven mycket bra.

Ergonomin i den nya Z serien är för mig lysande.

Jag personligen är just nu i en fas där min personliga fotostil utvecklas mot att skapa foton i mer pictorialistik och impressionistisk stil.

Viket gör att jag rent tekniskt inte behöer kvalitetförbättringen (som Z serien bidrar till) för att ta "skarpare" bilder eller fler exponeringar per sekund. Det hade jag rent teknisk haft större nytta av tidigare, när jag under några år fotade nästan uteslutande sport och actionfoto.

Men jag tyckte med tiden att en D750 med en 24-70, en 50mm f1,8 och en 16-35 blev ganska otympliga att släpa med vid vanliga fotopromenader.

Men för den som är ekonomisk lagd så är DSLRer och f-objektiven just nu väldigt fördelaktigt prissatta (för att inte säga underprissatta). Det går att hitta FFhus med fantastisk optik för en spottstyver.

Så jag tänker att man kan fortsätta med Nikon oavsett om man kör DSLR eller Z serien.

Men lite partisk är jag ju nog, någon kanske skulle kalla mig "Nikonnist" men jag har ägt kameror av andra märken också :) Men kanske spelar det en liten roll att jag fotat mest med Nikon sedan jag 1985 köpte min första F-301 och gick på en fotokurs på folkuniversitet.

Ovanstående teknik påverkar bara utsnittet, men inte perspektivet. Det är brännvidden som bestämmer det upplevda djupet i en bild. Det är stor skillnad mellan 14 mm och 16 mm i vissa situationer där 14 mm förstärker djupet mer och kan skapa betydligt mer dramatik i bilden än 16 mm.

2mm är en stor skillnad i dom brännvidderna det är 15% skillnad.
Kommer in på riktigt vidvinkliga objektiv blir skillanden snabbt enorm på varje mm. Mitt 9mm är helt otroligt mycket mer vidvinkliga än ett 14mm. Där imellan har jag inget, men skillnaden mellan 9 och 14 är större än 14 och 20mm.

Jag skaffade ett 28-75. Skillanden mellan 24 och 28 är rätt stor, skillnaden mellan 70 och 75 är knappt märkbar.

Ovanstående teknik påverkar bara utsnittet, men inte perspektivet. Det är brännvidden som bestämmer det upplevda djupet i en bild. Det är stor skillnad mellan 14 mm och 16 mm i vissa situationer där 14 mm förstärker djupet mer och kan skapa betydligt mer dramatik i bilden än 16 mm.
Perspektivet beror på fotograferingsavståndet. Utsnittet beror av brännvidden (och sensorstorleken, förstås).

ANNONS
Götaplatsens Foto