Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Har jag köpt min sista kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den förhoppningen är nog mest till för de troende. Det finns redan ett fullständigt oändligt flöde av inte minst mobilbilder och möjligheterna att kombinera hela eller delar av dem ökar väl med kvadraten på de bilder som finns och skapas kontinuerligt digitalt.

Däremot kan man ju fråga sig vad som händer med det när fler och fler bilder skapas med Generativ AI. Det blir nog rätt mycket rundgång där ....
Silikonbrösten blir fler o större o åldern yngre....

För mig är det skrämmande att en del AI-bilder faktiskt är riktigt fina att se på och det är svårt om ens möjligt att avgöra om det är AI eller inte.
Jag kan även känna mig överkörd efter att strävat i många år och så fixar generativ AI till det efter att ha blivit tränad kanske flera miljoner gånger under några timmar.
Fast utan den strävan så hade inte AI varit bra...

Flera kameratillverkare har gjort system för äkthetsmärking, men jag vet inte hur bra de fungerar.

Håll ut photo-vänner! Det kan komma en tid framöver då AI-genererade bilder och videor mättat "tittarnas" intresse så pass att man längtar efter "äkta" fotografier och filmer.

ANNONS
Götaplatsens Foto