Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Har jag köpt min sista kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den förhoppningen är nog mest till för de troende. Det finns redan ett fullständigt oändligt flöde av inte minst mobilbilder och möjligheterna att kombinera hela eller delar av dem ökar väl med kvadraten på de bilder som finns och skapas kontinuerligt digitalt.

Däremot kan man ju fråga sig vad som händer med det när fler och fler bilder skapas med Generativ AI. Det blir nog rätt mycket rundgång där ....
Silikonbrösten blir fler o större o åldern yngre....

För mig är det skrämmande att en del AI-bilder faktiskt är riktigt fina att se på och det är svårt om ens möjligt att avgöra om det är AI eller inte.
Jag kan även känna mig överkörd efter att strävat i många år och så fixar generativ AI till det efter att ha blivit tränad kanske flera miljoner gånger under några timmar.
Fast utan den strävan så hade inte AI varit bra...

Flera kameratillverkare har gjort system för äkthetsmärking, men jag vet inte hur bra de fungerar.

Håll ut photo-vänner! Det kan komma en tid framöver då AI-genererade bilder och videor mättat "tittarnas" intresse så pass att man längtar efter "äkta" fotografier och filmer.

Ja, man kan fundera på graden av sant resp falskt vad gäller foto. Å andra sidan

är väl nästan alla bilder tagna med ex nyare mobilen editerade och förbättrade i realtid. Många gånger med AI stöd

Eller att bilden är förbättrad med skärpa, kontrast och förgmättnad mm av något editerings program som vi väl alla använder. Ett program som också använder AI

Focus stacking eller HDR med många bilder ovanpå varandra. Är det ok manipulering?

Photoshop och liknande har man ju kunnat göra väldigt mycket, för mycket med sedan flera år.

Makro fotografering med artificiella bakgrunder. Blixt, led lampor av olika slag som är med ut i naturen. Vilda blommor fotade inne i ett portabelt makro tält

Landskaps bilder där kraftledningar och annat irriterande verklighets krafs är bort redigerat till den färdiga jpg bilden

Finns väldigt väldigt mycket som redan görs för att optimera bilden. Enda önskemålet... berätta vad som är gjort

I mitt fall har jag slutat att varken notera eller reagera. Fotar bara för mig själv idag

Flera kameratillverkare har gjort system för äkthetsmärking, men jag vet inte hur bra de fungerar.
Ska man tro Mario Westphal som byggt iMatch DAM och som byggt in en s.k. CAI-identifyer som ju kan analysera äkthet i C2PA-certifikat och flödesproviniens (vad man gjort med en bild efter att den tagits) så har intresset för den funktionen varit så lågt att han funderar på att ta bort den efter att Adobe soppat till det med den address man tidigare använt för verifiering.

Så nu funkar alltså inte det som tidigare funkade och Adobes implementation i Lightroom är i evig Beta.

På min fråga om han tänkte fixa den så svarade han att ingen utom jag frågat efter den av alla de fotografer som använder iMatch DAM. Intresse NOLL blad den intenationella gruppen fotografer, så det verkar inte som fotografer i gemen i den skaran bryr sig ett skit om de problem vi faktiskt på allvar står i nu.

Det är tusentals företag som tydligen står bakom C2PA nu men mycket lite händer. Den enda kameratillverkaren som fått tummen ur är väl Leica av alla som åtminstone implementerat C2PA i någon modell kommersiellt. Sony har jobbat med nyhetsbyrån AP som tidigt standardiserade på Sony och de har stöd nu i FirmWare men sista pusselbiten att kunna aktivera allt med en licens via Sony Creators Appen men det har vad jag vet inte hänt.

Om inte någonting händer väldigt snart så får vi nog räkna även CAI och C2PA till ett till i raden av misslyckade försök att lösa detta. Det är allvar för snart kommer demokratierna vurpa för demokratier kommer få det svårt om de tvingas basera sina beslut på fejk. Dyrt kommer det också att bli.

Håll ut photo-vänner! Det kan komma en tid framöver då AI-genererade bilder och videor mättat "tittarnas" intresse så pass att man längtar efter "äkta" fotografier och filmer.
Det kanske inte kommer vara intresset för AI-bilder som blir mättat. Det kommer kanske istället vara intresset för bilder överhuvudtaget som sanningsvittne. Bilder i det avseendet kommer då bara bli helt irrelevanta och möjligen ha ett underhållningsvärde.

ANNONS
Götaplatsens Foto