Ja, man kan fundera på graden av sant resp falskt vad gäller foto. Å andra sidan
är väl nästan alla bilder tagna med ex nyare mobilen editerade och förbättrade i realtid. Många gånger med AI stöd
Eller att bilden är förbättrad med skärpa, kontrast och förgmättnad mm av något editerings program som vi väl alla använder. Ett program som också använder AI
Focus stacking eller HDR med många bilder ovanpå varandra. Är det ok manipulering?
Photoshop och liknande har man ju kunnat göra väldigt mycket, för mycket med sedan flera år.
Makro fotografering med artificiella bakgrunder. Blixt, led lampor av olika slag som är med ut i naturen. Vilda blommor fotade inne i ett portabelt makro tält
Landskaps bilder där kraftledningar och annat irriterande verklighets krafs är bort redigerat till den färdiga jpg bilden
Finns väldigt väldigt mycket som redan görs för att optimera bilden. Enda önskemålet... berätta vad som är gjort
I mitt fall har jag slutat att varken notera eller reagera. Fotar bara för mig själv idag