Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ignore List

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Häromdagen upptäckte jag funktionen ”add to ignore list” i forumet. Självklart kunde jag inte hålla fingrarna i styr och testade med en okänd stackare i mängden som givetvis inte har något att göra på min ”ignore list”. Min fråga är därför; hur får jag bort honom från listan?

Hur kom du fram till "add to ignore list"?
Det är någon mall jag missat att ta bort det ur.

(För inte vill vi ignorera varandra här, eller hur? :)

Man kan klicka på namnet till höger i träfflistor i forumet för att komma till vBulletins medlemspresentation istället för fotosidans.

Jim; tack!
Christer; jag har inte lyckat återskapa detta men gissar med stor säkerhet att Jims beskrivning är svar på din fråga.

Är detta fortfarande avstängt? Personligen skulle jag gärna se att man hade den här möjligheten. Det finns tillfällen då man gärna vill kunna slippa se saker.

Hela gänget är borta över nyår, så förvänta dig inget snabbt svar på ditt till fråga maskerade förslag ;-)

Jorek skrev:
Vad var detta för funktion egentligen?
Det beror lite på vilka hack man installerat till vBulletin, men det vanligaste som jag stött på är att inlägg från personer lagda till ignore list filtreras bort i trådarna. Sedan brukar det finnas en "buddy list" också.

En nackdel är att det kan bli lite svårföljt om man läser andra personers inlägg som svarar på de bortmaskerade inläggen. Men ibland är det värt det :)

Sen finns det tydligen något/några hack som utökar funktionaliteten, bland annat som gör att en trådskapares ignore list används för att kontrollera om du får svara i tråden eller ej. Tveksam funktion i mina ögon...

Försvinner inte meningen med ett diskussionsforum om deltagarna väljer att filtrera bort inlägg från personer vars åsikter man inte delar?

Vem har sagt att det är åsikter man inte delar man vill filtrera bort? Jag har inga problem med att folk tycker annorlunda än jag, tvärtom tycker jag det är positivt. Visserligen skulle allt vara mycket lättare men såååå mycket tråkigare då och jag skulle ha mindre möjligheter att lära mig nya saker.

Det är av helt andra skäl. Personligen filterar jag till exempel bort spam i min brevlåda. Hur gör du?

Jag anlitar e-postleverantör med spamfilter, men jag ser inte kopplingen mellan brevlåda och diskussionsforum. Det är ju ändå upp till var och en att välja att läsa/inte läsa, svara/inte svara. Dessutom är ett forum inte personligt utan allmänt i motsats till en brevlåda.
Du får förklara vad du menar.

Jorek skrev:
JDet är ju ändå upp till var och en att välja att läsa/inte läsa, svara/inte svara.
Precis min mening. Ser på samma sätt att det är upp till var och en att välja om de vill/inte vill se inlägg. Om någon väljer att filtrera bort andras inlägg så är det deras val och möjligtvis deras förlust.

Liknelsen med spam är att jag vill inte bara "inte läsa" det, jag vill inte ens se det, en viss distinktion. Den forumvy jag ser är personlig, det är bara jag som ser den. För mig är ett troll i ett forum ungefär lika värdefullt som spam i en ebrevlåda.

Funktionen finns i vBulletin, man har stängt av den (och buddy list som jag kanske mer gärna skulle se).

De exakta omständigheterna till att jag önskar funktionen håller jag för mig själv, jag ser inte att det finns något allmänt intresse för forumet för en förklaring. Dock kan jag svara på personlig korrespondens.

Det är ju inte som så att inlägget helt försvinner.
Det som visas är ju en länk istället som leder till inlägget så att man kan läsa det, om man nu vill. :)

Tack Roger! Ignore list funkar finemang och som sagt så komprimeras inlägget ihop till "This person is on your Ignore List. To view this post click [here]" vilket är ganska precis vad jag ville ha. Ypperligt.

Buddy list gjorde inte så mycket tyvärr. Man får inte de utlovade "plusen" efter sina inloggade vänner i forumlistan. Eller var det någon annan stans de visades? Måste kolla efter på den andra vBulletinsajten jag använder dessa funktioner på...

Sen är det väl frågan, om dessa länkar inte finns "publikt" tillgängliga kan då våran kära kodknackare tänkas stänga av funktionen? Snälla, låt den vara för oss som är dumma nog att utnyttja den. Det är ju ändå vi som lider mest av det :-D

Jag stängde av dessa initialt när vi öppnade sajten för jag såg inte riktigt behovet då (och orkade inte översätta dem :)

Om ni tycker det där är bra funktioner kan vi gott öppna dem.

Ang buddylistan kan det vara så att jag plockat bort något i mallen som skall lägga ut den där ikonen. Får kolla på det när jag är tillbaks och har en vettig uppkoppling (efter trettonhelgen)

Litet önskemål i sammanhanget:

Expand all (en per sida)
Collapse all (en per sida)
Expand <id> (för varje inlägg)
Collapse <id> (för varje inlägg)
(kanske bara ett plus/minus-tecken i varje inlägg för expand/collapse)
Kan inte detta i så fall göras i klienten för att minska lasten på servern?

ANNONS
Götaplatsens Foto