Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Informationsraden inne i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Informationsraden inne i sökaren försvinner efter någon sekund när jag inte rör någon knapp.. jag har bara en tysk manual och tänkte om någon kan förklara hur man gör för att förlänga tiden innan den lilla gröna raden försvinner *irriterande*?

// Jocke

På min EOS-5:a så var det en custom function som man kunde välja (antingen var det några sekunders fördröjning, eller så stängdes den av så fort man släppte knappen). Hittar ingen liknande inställning i EOS 10D dock.

Nej, inte någon sekund. 6 för att vara exakt ;)

Det är en batterisparfunktion. Varför vill du ha den lysande längre?

Hmm, min lyser inte i 6 sek iaf ;)

Min lyser max 1-2 sek..?

6 sek tycker jag iaf att jag är värd.. kan det vara att batterierna är på upphällning? Har ca 800 bilder på batterierna nu, så det är väl snart slut tror jag.

// Jocke

Batterierna har ingen betydelse. Canon har haft 6 sekunders inställningar på alla EOS-kameror (om jag inte missminner mig). Har svårt att tro att det skulle skilja sig med 300D. 1-2 sek är ju inte så roligt..

Självklart var jag tvungen att testa...
Jag mätte inte exakt (1001, 1002, 1003...)men det tar mellan 5 och 6 sekunder innan den försvinner på min 300D. Och mina batteri skulle behöva laddas nu för jag är väl uppe i 1000 kort eller något sånt med dem nu (dubbla i batterigreppet).

/A\

Joakim A skrev:
Informationsraden inne i sökaren försvinner efter någon sekund när jag inte rör någon knapp.. jag har bara en tysk manual och tänkte om någon kan förklara hur man gör för att förlänga tiden innan den lilla gröna raden försvinner *irriterande*?

// Jocke

Hej Jocke.
Vet inte om det framgått av tidigare svar, men på 300D kan du inte ändra den tiden. Men att den ska ligga runt 6 sek är nog rätt, det gör min i alla fall. Viss info ligger dock kvar lite längre, men det är beroende på vilka funktioner man använder. Vill minnas att automatiklåsinfo är en sådan, hoppas jag minns rätt.

/Arne

Mysko, jag kan garantera att tiden inte är 6 sek, det är ca 1,5-2 sek, sen stänger den ner..

Dags för service redan eller? :)

// Jocke

För säkerhets skull kollade jag på min och den ligger mycket riktigt runt 6 sek. Däremot backar jag vad gäller att viss info finns kvar längre. Hade för mig att det var så men det är det nog inte. Måste prova mer...

Gahh, nu har jag mätt tiden och det är absolut max 2 sek..

Jag har inte tappat, slängt eller trampat på kameran ;)

Mer kärlek/mer fotografering kanske hjälper.. har tenta på tisdag, så man ligger lite på läsidan.. men usch va grinig man blir när saker och ting inte stämmer..

// Jocke

Joakim A skrev:
Gahh, nu har jag mätt tiden och det är absolut max 2 sek..

Jag har inte tappat, slängt eller trampat på kameran ;)

Mer kärlek/mer fotografering kanske hjälper.. har tenta på tisdag, så man ligger lite på läsidan.. men usch va grinig man blir när saker och ting inte stämmer..

// Jocke

Jocke!

Eftersom du har tenta borde du tänka vetenskapligt, dvs kritiskt granska resultatet av din undersökning. Har du uteslutit klockan som felkälla??? (f-låt,,,)

Haha, tyvärr ;)

Har dock hört att man kan försöka komma in i kameran via objektivet om man lossar det. Man skulle tydligen använda en skruvmejsel, helst en lite grövre så att man får kraft att bända bort den där spegeln, den är tydligen bara i vägen och behövs inte i kameran..

;)

// Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto