Annons

IPTC-information till RAW-fil

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten fundering. Finns det någon standard på hur en fil med IPTC-information ska se ut.

Finns det kanske ett litet program för att hantera IPTC-filer till Palm? Då kan man redigera informationen och ladda filen på ett minneskort så att man kan registrera informationen samtidigt som man fotograferar.

Det är TIFF som gäller...!

Så, om jag nu vill ha en stor databas (iview media pro) med alla mina bilder och med sökord på alla bilder, så är det bäst att hålla sig till ett enda format (TIFF)? Då borde jag ju vara ganska säker på att slippa göra om jobbet om jag byter till andra katalogprogram (med viss reservation med tanke på tidigare diskussion i tråden) I vilket fall som helst, så är detta "mest rätt" om jag vill tagga in information i mina bilder...?!

//Peter

Hjälp mig istället att få mina NEF bilder med inskrivet IPTC-info (gjort med Nikon Transfer) att fungera ordentligt. Ingen taggning jag gör i Iview (sync annotations) fungerar eftersom Nikon verkar ha skrivit nån korrupt information till filen som gör den oläslig av andra program.
Otroligt märkligt men tyvärr sant!

Här finns info om IPTC (eller snarare "IIM" som är det vi pratar om antar jag) och Adobes sätt att bädda in informationen - en icke-standard alltså, men som anammats av många programleverantörer):
http://www.controlledvocabulary.com/imagedatabases/iptc_naa.html

Adobes nya XML-baserade "XMP", där man även kan separera metadata från själva bilddata i .xmp-filer, borde vara klart mer "framtidssäkert". Taggar du en NEF i PS Browser får du (om du ställt in det rätt) en separat XMP-fil. Tar du sedan in den och konverterar till JPEG bäddar den automatiskt in metadatat i JPEG-filen på "klassiskt" sätt, bakåtkompatibelt.

Jag kikar just på att ta in nyckelord odyl från uppladdade filer till Picturo.se; en grej jag sett redan nu är att det inte följer med information om vilken teckenuppsättning som gäller - så har du skrivit en titel med ÅÄÖ i på en Mac kommer den se annorlunda ut på en PC. Så tänk på detta om ni "arkiverar för framtiden" med hjälp av IPTC/IIM.

Re: Det är TIFF som gäller...!

peter_wahlström skrev:
I vilket fall som helst, så är detta "mest rätt" om jag vill tagga in information i mina bilder...?!
TIFF gör ju att du kastar ditt negativ (om du nu jobbar med råformat).

Jag skulle satsa på Adobe DNG för rådatat + XMP för metadatat. Man kan också fortsätta köra NEF istället för DNG om man vill, men ändå ha metadata i samma format - XMP.

I XMP-filen/datat kan ju flera olika metadatamodeller samlas (EXIF etc) - den "nya" varianten på det vi kalla IPTC-data idag är IPTC4XMP.

Sedan kan (måste) man ha tillägsprogram som indexerar XMP-filerna, så det blir snabbt sökbara - och gör dem lätta att jobba med. Men ändringar av tex nyckelord måste skrivas tillbaks ner i dem och inte bara in i något visst programs egna databasformat - det vore att låsa sig för mycket. Här får vi hoppas att de stora katalogiseringsprogrammen anpassar sig. iView skall ha någon XMP-anpassning redan tror jag.

Adobe

Säga vad man vill men det programföretag som egentligen kommit med mest nyttiga prylar för oss bildpulare är trots allt Adobe, vi får hoppas att alla andra anammar XMP-metoden som är en form av friformatstaggning, med tanke på alla taggar av typen vendor-specific som dyker upp idag i en rasande takt så behövs det helt klart ett "öppnare" format för lagring av dessa taggar. Inom vilket område av programtillverkning är du aktiv Christer?

Re: Re: Det är TIFF som gäller...!

clindh skrev:
TIFF gör ju att du kastar ditt negativ (om du nu jobbar med råformat).

Jag skulle satsa på Adobe DNG för rådatat + XMP för metadatat. Man kan också fortsätta köra NEF istället för DNG om man vill, men ändå ha metadata i samma format - XMP.

I XMP-filen/datat kan ju flera olika metadatamodeller samlas (EXIF etc) - den "nya" varianten på det vi kalla IPTC-data idag är IPTC4XMP.

Sedan kan (måste) man ha tillägsprogram som indexerar XMP-filerna, så det blir snabbt sökbara - och gör dem lätta att jobba med. Men ändringar av tex nyckelord måste skrivas tillbaks ner i dem och inte bara in i något visst programs egna databasformat - det vore att låsa sig för mycket. Här får vi hoppas att de stora katalogiseringsprogrammen anpassar sig. iView skall ha någon XMP-anpassning redan tror jag.

Kan inte se hur användandet av TIFF skulle göra att man kastar sitt negativ? Om vi utgår ifrån att vi arbetar ifrån råfilsformatet och för detta använder t ex Capture One för att framställa ett material att arbeta vidare utifrån så kan arbetsflödet se ut som följer:

1. Korrigeringar av rådatat sker avseende Färgtemperatur, EC, CC, Saturation, Crop, Arbitrary rotation, metadata mm. Val av passande färgprofiler görs. Alla dessa korrigeringar sparas i detta fallet i en workfil specifik för den enskilda råfilen.
2. Framkallning sker till 16-bitars TIFF där alla korrigeringar appliceras, detta blir arbetsmaterialet för fortsatt bearbetning.
3. Den ursprungliga råfilen arkiveras tillsammans med den skapade workfilen, på detta vis kan man alltid gå tillbaka till ruta ett och skapa en ny identisk TIFF enligt punkt 2.
4. Om man nu önskar sig ett annat format på sina bilder som skall levereras, t ex 8-bitars eller JPEG så skapas dessa bilder utifrån den TIFF med eventuella efterbehandlingar som man skapat tidigare. OBS TIFF-filen som är ganska svulstig behöver egentligen aldrig arkiveras med mindre man inte gjort omfattande efterbehandlingar, man har ju råfilen och workfilen för att reproducera sin TIFF vid behov.

Detta är det workflow som vi funnit lämpligt hos Phase One för arbete i Capture One och det är baserat på ett massivt underlag från stora såväl som små fotografer inom alla förekommande områden.

Jag kan instämma i en sak dock, att använda sig av DNG i kombination av XMP vore mer optimalt än att hålla fast vid den gamla TIFF'en eftersom detta kunde göra metadata-hantering mm mer effektivt, DNG är ju också ett bildformat som är helt klart intressant. På sikt tror jag helt klart att det kommer att ske förändringar men än så länge är stödet för litet för dessa nya format ute i "the neighbourhood", labben m fl har inte mognat tillräckligt mycket för det ännu och det är tungrott och svårmotiverat att lämna ett så pass inarbetat system. Låter jag svamlig? Tror jag börjar bli lite trött nu... Jag får hänga på denna diskussionen lite längre fram nu är det nog mer läge för att sova.

Ha en god natt på er alla i denna tråd, åtminstone jag tycker det är ofantligt kul att spåna rundor om detta ämne.

Mvh Lennart

Re: Adobe

Deagol skrev:
Säga vad man vill men det programföretag som egentligen kommit med mest nyttiga prylar för oss bildpulare är trots allt Adobe, vi får hoppas att alla andra anammar XMP-metoden som är en form av friformatstaggning, med tanke på alla taggar av typen vendor-specific som dyker upp idag i en rasande takt så behövs det helt klart ett "öppnare" format för lagring av dessa taggar. Inom vilket område av programtillverkning är du aktiv Christer?

Oooooops, jag e trött ja, såg ju inte att det var Theeeeeeee Christer Lindh, hahaha, å så frågar man inom vilket område suck (*kryper in i hörnet å drar på dumstruten*)

Re: Re: Re: Det är TIFF som gäller...!

Deagol skrev:
Kan inte se hur användandet av TIFF skulle göra att man kastar sitt negativ?
Ah, det lät som du skulle överge råfilen och bara spara TIFF:en - då är jag med helt.

Men för att anknyta till tråden vi är i; vilken av filerna taggas med nyckelord odyl i ditt flöde? Har CaptureOne även detta i workfilen alltså eller bäddar du in det i TIFF:en?

Re: Re: Re: Re: Det är TIFF som gäller...!

clindh skrev:
Ah, det lät som du skulle överge råfilen och bara spara TIFF:en - då är jag med helt.

Men för att anknyta till tråden vi är i; vilken av filerna taggas med nyckelord odyl i ditt flöde? Har CaptureOne även detta i workfilen alltså eller bäddar du in det i TIFF:en?

Capture One spar IPTC mm i varje råfils workfil, vid framkallning mergar man det ursprungliga metadatat som finns i råfilen med det som finns i workfilen och applicerar detta på den tiff respektive jpeg man vill generera...

Precis som XMP alltså. Har CaptureOne indikerat att man är intresserad att stödja även XMP?

Capture One Workfil

Lennart,

Du måste vara rätt person att svara på en fråga ang. C1 workfil.

Jag har tänkt göra som du säger, dvs spara alla RAW precis som vanligt och sedan även spara mina workfiler för att kunna framkalla en ny bild med bibehållna korrigeringar.

Det jag undrar är vart jag ska lägga work-filerna.

Jag sorterar mina RAW-filer efter år och månad. Ska jag lägga de aktuella workfilerna i varje mapp för respektive månad där RAW-filerna finns.

Eller - ska jag skapa en mapp där jag lägger ALLA mina workfiler? Jag misstänker att denna mapp blir ofantligt stor.

Det bästa känns att plocka ut de aktuella workfilerna och spara tillsammans med mina RAW i respektive mapp.

Nästa fråga är VILKEN fil jag ska spara undan. Det finns en som heter ".work" och en som heter ".preview" Är det båda dessa man ska spara?

Tacksam för tips hur jag ska spara undan min RAW + workfiler för bästa möjliga "reproduktion" med tidigare gjorda inställningar/korrigeringar.

Mvh /Peter

...nu börjar jag hänga med lite!

Har expreminterat mig fram och tillbaka och även funnit IPTC-fältet i C1 - Äntligen är jag med på noterna hur det ska vara!!!! *lycklig* (hur kan jag ha missat detta innan??? Snacka om att slarva med ett program)

När jag var nöjd med mina korrigeringar på bilden samt hade skrivit in all IPTC, så klickade jag på "workflow -> selected capture settings -> archive settings" och skapade en ny mapp där jag sparade alla mina workfiler.

När jag sedan öppnade min provframkallde JPG i Iview så fanns all info, keywords m.m där! klockrent!

Är detta rätt sätt att jobba med C1? Det KÄNNS iaf rätt och i linje med det du sagt innan.

Mvh /Peter

Ok, nu ska vi se här... Om du använder menyvalet Workflow - Selected Capture settings - Archive settings så gör du i princip så att du sparar undan .work-filen för de valda bilderna så du kan använda dom sen igen med Restore settings. .preview-filen backas inte upp med denna metod för den innehåller bara en preview inget annat. Detta är den enda metod som finns eftersom det är omöjligt att veta vilken fysisk .work-fil det är som hör till varje enskild bild filnamnen i preview-cachen är nämligen genererade av ett så kallat GUID.
Det finns emellertid en metod i COM-interfacet för den programmeringsintresserade som tillåter andra program att ställa en fråga till C1 om vilken .workfil som hör till en specifik bild.
En fördel med metoden att backa sina .work-filer är också att man kan spara, sen testa lite nya djärva inställningar, om det floppar kan man alltid på ett enkelt sätt gå tillbaka till det ursprungliga.

När det gäller IPTC-hanteringen i C1 så är det jag själv som gjrode den inför 3.6 och den är tänkt som ett additiv dvs:
Om ett IPTC-fält finns i råfilen och detta inte ändras i C1 så följer den ursprungliga med till den framkallade bilden.
Om ett IPTC-fält inte finns med i råfilen men det ändras i C1 så läggs den informationen till i den framkallade bilden.
Om ett IPTC-fält som finns i råfilen ändras eller raderas i C1 så skrivs denna nya information i den framkallade bilden.
Om du råkar radera råfilens IPTC-info inne i C1 så kan du när som helst läsa tillbaks den ursprungliga informationen från råfilen.
Tyvärr hann vi inte till 3.6 göra det möjligt att läsa tillbaka enskilda fält från råfilen men det var planerat och kommer att ske i någon av de kommande versionerna.
Jag personligen var inhyrd som konsult inför releasen av 3.6 för att hjälpa till med vissa specifika uppgifter så som IPTC, color editor, den externa Media Readern mm. Normalt sett så arbetar jag egentligen med utveckling av deras porträtt-system Portrait One och just nu handlar det om att planera inför en total omskrivning av denna produkt. Porträttsystemet arbetar med C1 som motor för framkallningar mm så därför kommer jag att ingå som extern resurs när det gäller att vidareutveckla COM-interfacet i C1. Nu vet ni lite grann vad jag sysslar med åt Phase One också :)

Intressant...

OK, men jag finner det ganska smidigt att göra en s.k backup på mina workfiler. Dessa kan jag ju lägga i varje mapp där jag sparar mina bilder. När jag ska plocka fram en ny bild så är det inte så besvärligt att ladda workfilerna. Då har jag strukturerad ordning på det!

Det pilliga blir att skriva in IPTC på alla bilder... men det behöver jag ju bara göra en gång... =o)

Mvh /Peter

clindh skrev:
Precis som XMP alltså. Har CaptureOne indikerat att man är intresserad att stödja även XMP?
Phase One tittar på alla möjliga nya saker, XMP och DNG är exempel på detta ja. Själv tittar jag en hel del på Kodaks DP2 för utbyte av information med labben. Svårt bara att säga hur, när och var nya saker implementeras för det finns mycket på önskelistan över nya features.

peter_wahlström skrev:
Intressant...

OK, men jag finner det ganska smidigt att göra en s.k backup på mina workfiler. Dessa kan jag ju lägga i varje mapp där jag sparar mina bilder. När jag ska plocka fram en ny bild så är det inte så besvärligt att ladda workfilerna. Då har jag strukturerad ordning på det!

Det pilliga blir att skriva in IPTC på alla bilder... men det behöver jag ju bara göra en gång... =o)

Mvh /Peter

Det är en smart ide att spara inställningarna i samma mapp eller en undermapp till där du har råfilerna ja för då halkar dom med när du backar upp dina råfiler :)
Angående backup förresten, när du raderar en bild inne i C1 så har du väl lagt märke till att den sparas undan med extension .trashed i stället? Tänk på det om du kör backuper och inte vill ha med raderade filer att dom finns där fysiskt och tar plats ändå, om man vill hämta tillbaks en raderad fil så tar man bara bort .trashed från filnamnet så har man den tillbaks igen. Om man vill ta bort den permanent så måste man radera den fysiska filen i stället med filhanteraren eller nåt.

ANNONS
Götaplatsens Foto