Re: Re: Det är TIFF som gäller...!
clindh skrev:
TIFF gör ju att du kastar ditt negativ (om du nu jobbar med råformat).
Jag skulle satsa på Adobe DNG för rådatat + XMP för metadatat. Man kan också fortsätta köra NEF istället för DNG om man vill, men ändå ha metadata i samma format - XMP.
I XMP-filen/datat kan ju flera olika metadatamodeller samlas (EXIF etc) - den "nya" varianten på det vi kalla IPTC-data idag är IPTC4XMP.
Sedan kan (måste) man ha tillägsprogram som indexerar XMP-filerna, så det blir snabbt sökbara - och gör dem lätta att jobba med. Men ändringar av tex nyckelord måste skrivas tillbaks ner i dem och inte bara in i något visst programs egna databasformat - det vore att låsa sig för mycket. Här får vi hoppas att de stora katalogiseringsprogrammen anpassar sig. iView skall ha någon XMP-anpassning redan tror jag.
Kan inte se hur användandet av TIFF skulle göra att man kastar sitt negativ? Om vi utgår ifrån att vi arbetar ifrån råfilsformatet och för detta använder t ex Capture One för att framställa ett material att arbeta vidare utifrån så kan arbetsflödet se ut som följer:
1. Korrigeringar av rådatat sker avseende Färgtemperatur, EC, CC, Saturation, Crop, Arbitrary rotation, metadata mm. Val av passande färgprofiler görs. Alla dessa korrigeringar sparas i detta fallet i en workfil specifik för den enskilda råfilen.
2. Framkallning sker till 16-bitars TIFF där alla korrigeringar appliceras, detta blir arbetsmaterialet för fortsatt bearbetning.
3. Den ursprungliga råfilen arkiveras tillsammans med den skapade workfilen, på detta vis kan man alltid gå tillbaka till ruta ett och skapa en ny identisk TIFF enligt punkt 2.
4. Om man nu önskar sig ett annat format på sina bilder som skall levereras, t ex 8-bitars eller JPEG så skapas dessa bilder utifrån den TIFF med eventuella efterbehandlingar som man skapat tidigare. OBS TIFF-filen som är ganska svulstig behöver egentligen aldrig arkiveras med mindre man inte gjort omfattande efterbehandlingar, man har ju råfilen och workfilen för att reproducera sin TIFF vid behov.
Detta är det workflow som vi funnit lämpligt hos Phase One för arbete i Capture One och det är baserat på ett massivt underlag från stora såväl som små fotografer inom alla förekommande områden.
Jag kan instämma i en sak dock, att använda sig av DNG i kombination av XMP vore mer optimalt än att hålla fast vid den gamla TIFF'en eftersom detta kunde göra metadata-hantering mm mer effektivt, DNG är ju också ett bildformat som är helt klart intressant. På sikt tror jag helt klart att det kommer att ske förändringar men än så länge är stödet för litet för dessa nya format ute i "the neighbourhood", labben m fl har inte mognat tillräckligt mycket för det ännu och det är tungrott och svårmotiverat att lämna ett så pass inarbetat system. Låter jag svamlig? Tror jag börjar bli lite trött nu... Jag får hänga på denna diskussionen lite längre fram nu är det nog mer läge för att sova.
Ha en god natt på er alla i denna tråd, åtminstone jag tycker det är ofantligt kul att spåna rundor om detta ämne.
Mvh Lennart