Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ni frälsa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag kör halvanalogt. Jag fotar med min mellanformatare och skannar sen in negativen. Eftersom jag skannar in dem i 3200 dpi så får jag väldigt hög upplösning med det är inte det ni ska frälsa mig med. Jag tycker nämligen om korn. Kanske inte sådant korn man får om man går upp till ISO 3200 och så utan från 100 - 400 filmer.

Jag börjar bli lite sugen på att köpa en DSLR för att just enkelt kunna byta iso, ta tex ett kort och sen "framkalla" och inte behöva ta slut på en film. Ni ver säkert fördelarna. Men det jag "oroar" mig mest för är bruset hos DSLR:ena.

Får man brus i varje bild?
Kan man enkelt ta bort det med tex NI utan att få barbie-hud?
Finns det plugin för att "härma" korn i PS?

/ Marcus - den ofrälste

NI är till för att ta bort brus. Men om du köper en lite dyrare SLR digitalkamera lär bruset vara ganska minimalt vid lägre iso-tal. Men om du får brus så använder du NI för att ta bort det, sen att folk missbrukar det för att få barbiehud är en annan sak.

Att få till samma slags korn i photoshop som du får av film är jäkligt svårt. Försöka går, men det blir inte "riktigt samma".

Brummelisa skrev:
Får man brus i varje bild?
Ja, mer eller mindre; precis som man får korn i film.
Kan man enkelt ta bort det med tex NI utan att få barbie-hud?
Ärligt talat förstår jag inte riktigt den här NI-hysterin. Jag laddade ner NI men tycker inte det är värt besväret.
Finns det plugin för att "härma" korn i PS?
Finns det inte ett "kornfilter" i P-shop från början?
Jag kör Nikon D100, och bruset från den är väldigt filmlikt. Jag tror det var Christel här på FS som gjort svartvita printar från D100 och ISO 1600 tror jag, och alla trodde det var vanlig film. Ska se om jag har något bildexempel hemma, kan maila dig om du vill.

Re: Re: Re: Kan ni frälsa mig?

Brummelisa skrev:
Det skulle vara jättesnällt.

/ Marcus
Har du bredband?
I sådana fall skickar jag ett par bilder till dig. Alla är fotograferade i JPEG högsta kvalité. Bilderna är helt opåverkade, de är direkt ur kameran.
Inga av bilderna är tagna under bra förhållanden; de är plåtade inomhus i ganska dåliga ljusförhållanden. Det är nämligen då fel och brister avslöjas. Nästan alla digitalkameror presterar bra utomhus i lagom sol, sådana bilder är kanske inte så intressanta. Tänk på att bilderna kan vara tagna på full bländaröppning.
Optiken är 28-105/3.5-4.5, 18-35/3.5-4.5 och 80-200/2.8.
Ska bara leta reda på ett par bra exempel.
Tänk på att du inte får använda bilderna till något, de stannar på din hårddisk! Men vill du printa ut dem för att kolla är det helt ok.

Du behöver inte ens dyrare dSLR för att

slippa brus vid lägre nivåer.

Canon 300D vid ISO100 är ganska så bra:) och billigare dSLR hittar du inte.

Jag använder så gott som aldrig brusreducering utom när jag håller på med ISO800 och däromkring

-jalle

eatfrog skrev:
NI är till för att ta bort brus. Men om du köper en lite dyrare SLR digitalkamera lär bruset vara ganska minimalt vid lägre iso-tal. Men om du får brus så använder du NI för att ta bort det, sen att folk missbrukar det för att få barbiehud är en annan sak.

Att få till samma slags korn i photoshop som du får av film är jäkligt svårt. Försöka går, men det blir inte "riktigt samma".

Re: Re: Re: Re: Kan ni frälsa mig?

Calle S skrev:
Har du bredband?
I sådana fall skickar jag ett par bilder till dig. Alla är fotograferade i JPEG högsta kvalité. Bilderna är helt opåverkade, de är direkt ur kameran.
Inga av bilderna är tagna under bra förhållanden; de är plåtade inomhus i ganska dåliga ljusförhållanden. Det är nämligen då fel och brister avslöjas. Nästan alla digitalkameror presterar bra utomhus i lagom sol, sådana bilder är kanske inte så intressanta. Tänk på att bilderna kan vara tagna på full bländaröppning.
Optiken är 28-105/3.5-4.5, 18-35/3.5-4.5 och 80-200/2.8.
Ska bara leta reda på ett par bra exempel.
Tänk på att du inte får använda bilderna till något, de stannar på din hårddisk! Men vill du printa ut dem för att kolla är det helt ok.

Ja, jag har bredband och har sett att du ha mailat bilderna. Jag kan garantera att jag INTE kommer använda dem till något förutom att se brus och sånt.

Tack.

/ Marcus

Re: Re: Re: Re: Re: Kan ni frälsa mig?

Brummelisa skrev:
Ja, jag har bredband och har sett att du ha mailat bilderna. Jag kan garantera att jag INTE kommer använda dem till något förutom att se brus och sånt.

Tack.

/ Marcus
Skickar bilderna nu, hör gärna av dig så jag vet de kommit fram.

Jo, inte är det billigt...

utom i jämförelse med andra dSLR...

10kkr var min smärtgräns. Jag har inte ångrat att jag hoppade på tåget. Jag var otroligt trött på min CP995 som gav fina kort, men var så seg...

--jalle

eatfrog skrev:
Jag kanske borde nämnt att jag tycker att 10kkr+ är "dyrare". ;)

/Henri - väldigt fattig.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kan ni frälsa mig?

Calle S skrev:
Skickar bilderna nu, hör gärna av dig så jag vet de kommit fram.

Dem har kommit nu. Än en gång tack Calle. Får jag fråga vad det är för kamera du har tagit bilderna med?

/ Marcus

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kan ni frälsa mig?

Brummelisa skrev:
Dem har kommit nu. Än en gång tack Calle. Får jag fråga vad det är för kamera du har tagit bilderna med?

/ Marcus
Nikon D100. Har du Photoshop kan du se all info; bländare, tider osv. Annars döpte jag dem efter vilket ISO de är tagna med.

Halvvägs OffTopic, men ändå. Här kommer ett tips på hur man kan fixa snyggt korn i digitalbilder.

Gå ut i sällskap med en analog kamera en dag när himlen är jämn och fin, dvs inga moln eller också alldeles jämngrå. Ladda en Tri-X (eller annan sv/v film med snyggt korn) i kameran och fotografera himlen, variera tider och bländare för att få lite olika varianter att leka med. Framkalla filmen. Nu har du en rulle med bara korn. Scanna. I PhotoShop, lägg i eget lager över bilden och justera levels och opacitet tills det blir lagom.

Detta kanske låter knäppt, men med lite övning så fungerar det bättre än man kan tro. Ok, det blir inte "äkta" korn, men det blir iaf snyggare än PhotoShops kornfilter. En bekant har "lurat" mången bildjury genom åren med detta trick. Superlativen har haglat i diverse fototävlingar över hans "fina mörkrumsarbete" etc, ingen har fattat att de sett bilder från en Nikon Coolpix.

/AnnaKarin

AnnaKarin skrev:
Halvvägs OffTopic, men ändå. Här kommer ett tips på hur man kan fixa snyggt korn i digitalbilder.

Gå ut i sällskap med en analog kamera en dag när himlen är jämn och fin, dvs inga moln eller också alldeles jämngrå. Ladda en Tri-X (eller annan sv/v film med snyggt korn) i kameran och fotografera himlen, variera tider och bländare för att få lite olika varianter att leka med. Framkalla filmen. Nu har du en rulle med bara korn. Scanna. I PhotoShop, lägg i eget lager över bilden och justera levels och opacitet tills det blir lagom.

Detta kanske låter knäppt, men med lite övning så fungerar det bättre än man kan tro. Ok, det blir inte "äkta" korn, men det blir iaf snyggare än PhotoShops kornfilter. En bekant har "lurat" mången bildjury genom åren med detta trick. Superlativen har haglat i diverse fototävlingar över hans "fina mörkrumsarbete" etc, ingen har fattat att de sett bilder från en Nikon Coolpix.

/AnnaKarin

Smart :)

/ Marcus

Någon annan nämnde Grain Surgery tidigare. Det brusreduceringsprogrammet kan du även använda för att lägga till snyggt brus. Val finns i pluggen för olika filmtyper som t e x Tri-x m fl. Helt toppen, och det enda jag hittat motsvarande NI för Macanvändare (Finns ju för både win och mac vilket inte NI gör.) Fast själv använder jag det oftare för att öka brus än tvärtom;) Det går att fixa väldigt filmliknande brus på digitalbilder med den pluggen.

ANNONS
Götaplatsens Foto