Annons

Ljusheten hos gråkortet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja nog måste gå att översätta på något sätt. I värsta fall får man väl låna loss ett gråkort och promenera in i en färghandel och jämföra med deras guide där :)
 
Kodaks gråkort har, om det inte har gjorts någon förändring under senare år, 18% reflektion, vilket är den medelreflektion som ljusmätarna är inställda för.
 
Tack för alla svar,
jag forskade vidare i qp-card, som jag inte hade någon riktig koll på. Och det visade sig att deras 201-kort (som kostar dryga hundringen) tillsammans med gratis programvara verkar riktigt lovande!

vänligen
Marcus
 
FotoGunnar skrev:
Kodaks gråkort har, om det inte har gjorts någon förändring under senare år, 18% reflektion, vilket är den medelreflektion som ljusmätarna är inställda för.

Jo, det är nog de flesta ense om.. Det handlade mer om vilken kulör i NCS-systemet som motsvarade kodaks gråkort.
 
Ber om ursäkt för mitt inlägg med reflektionen. Det skall givetvis inte upprepas utan jag kommer framöver att hålla mig borta från forumet.
 
FotoGunnar skrev:
Ber om ursäkt för mitt inlägg med reflektionen. Det skall givetvis inte upprepas utan jag kommer framöver att hålla mig borta från forumet.

??? Det var inte meningen att du skulle ta det så, mer att det förmodligen är ett välkänt faktum som jag inte trodde behövdes förtydligas.

Men om man läser mitt inlägg på det viset så kan man nog tolka det som negativt ja.
 
QP-card/Kodak gråkort

Har ej sett dessa samtidig. Vad skiljer mellan dessa kort? Har qp-c samma funktion som Kodaks gråkort? Tycker att angiven NCS-kulör på cp-c ser mörk ut för att fungera bra som exponeringshjälp, eller har jag fel?
Är också intresserad av NCS-kulören på Kodaks gråkort och undrar hur långt ifrån qp-c det kan ligga.

Lite dumma frågor för er som behärskar detta men jag kan inte låta bli att fråga.
 
FotoGunnar skrev:
Ber om ursäkt för mitt inlägg med reflektionen. Det skall givetvis inte upprepas utan jag kommer framöver att hålla mig borta från forumet.

Ja gunnar, håll dig borta från forumet! Absolut! ;)

Nejdå, jag bara driver med dig :D

Men allvarligt, att ett gråkort har 18% reflektion, det "vet alla" :)
 
Re: Re: Ljusheten hos gråkortet?

Arne S skrev:
Kan inte nog beundra ditt tålamod Marcus. 3,5 år innan första svar är en lång väntetid...

Kanske var inte 18%-regeln lika välkänd här på forumet då? Jag har ingen aning för jag hakade på först 2004. Tänk vad internet är bra! :eek:)
 
att ljusmätaren är ställd på 12% beror väl på triangelation. Altså om du håller ett gråkort och ljuset träffar i en vinkel ovanifrån så blir gråkortet mörkare än 18% reflektion. Jag lämnar till något mattesnille att förklara vidare.
 
ANNONS