Mikael ditt Hygglo!
Jag och många med mig uppskattar din insats i de trådar du medverkar. Du verkar kunnig, seriös och dessutom ärlig i dina omdömen. Hittar du t.ex nån brist på nån Nikonmodell så berättar du om den svagheten. Vice versa om kameran som är behäftad med fel råkar vara en Canon. (uhh ... hEMSKA tANKE!) (C;
Mao, inte det gängse (förvisso roliga) vs-tjafset utan bra och vederhäftiga analyser med mycken värdefull konsumentupplysning för oss andra fotografer.
En stor fördel med Fotosidan är ju att somliga av de eldsjälar som verkligen KAN foto, på ett generöst och osjälviskt sätt gärna delar med sig av sina gedigna kunskaper här. Suvvo! Där är du och flera med dig mycket goda föredömen!
En del har mer erfarenhet och vet mer än andra. Så är det bara, så har det alltid varit och kommer så förbli. Är dessa personer dessutom bussiga och bjuder på en massa "knowhow" så är det väl bara att tacka o bocka.
Tycker inte alls att ett sånt schysst beteende har nåt med skryt eller översitteri att göra - Tvärtom, ren o skär hygglo-verksamhet egentligen.
Översitteri tycker jag mig däremot skymta från några andra håll i tråden. )C;
Dels översitteri men kanske allra mest ungefär det här stuket och mellan raderna då såklart;
"Näe sluta pappa jag villl jag kan sjäälv! Får jag försöka NUU Nu vill jag prova!
P A P P A!"
Nån småbarnsförälder som känner igen sig? (C;
Att nån vet vad han gör, har bra koll, hyfsad självkänsla och är säker på sina saker är tydligen inte bra. Det funkar liksom inte ihop med dom där reglerna som han, den däringa farbror Sandemose satt hemma i Nörge och klurade ut för länge länge sedan ...
För den "ickeintlektelle" slå på "Jantelagen" så hamnar ni rätt!
Besides, it´s your own choice! Det är ju ingen som direkt TVINGAS att följa råden för till syvende + sist så är det iaf den resandes ensak vad hon/han vill göra med sina bilder.
Själv föredrar jag trial & error-metoden (som jag just nu tycker är roligast) men den dag "Seriositeten" infinner sig, så hoppas jag att jag kan plocka fram lite ackumulerad bildbehandlingskunskap ur minnenas korridorer ...
För det mesta behöver även kreativiteten en stadig grund att stå på. Alltså ingen inbyggd konflikt; Teknik kontra kreativt tänkande.
Jag undviker ändå den mer akademiskt-tekniska sidan av hobbyn och är ingalunda någon slav under histogrammen. Trots det så läser jag dina trådar med stor behållning, Mikael. Även den här, trots att en del krypskytte plus annan diskrepans smög sig in i diskussionen.
"Kunskap är aldrig tung att bära" Möjligen inte hundra relevant i alla sammanhang men inom fotografin gäller nog detta "axiom" ändå. JANNE
Ådu Monica, bara för att du får en känsla så kan du inte lasta Mikael för den tycker jag. Den känslan KAN faktiskt ligga hos dig själv, en slags osäkerhet som blommar upp under speciella förhållanden kanske? Inte elakt menat bara så du vet! JANNE