Annons

Räta upp horisont i DPP?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har inte hittat annat än rotering 90 grader åt höger/vänster?!

Kan man rotera godtyckligt eller göra en markering/mätning på något sätt för att räta upp horisonter?

Känns fjantigt om man skall behöva ta till bildredigeringsprogram för en såpass banal åtgärd.

Ja, jag saknar också den saken i DPP.

Men om jag har förstått saken rätt så är det visst på gång att komma en sådan funktion i nästa uppdatering av DPP 3.2.

Spelar roll

Det spelar väl inte särskilt stor roll om man har dessa möjligheter i DPP eller inte. Gör du denna åtgärd sist ät det ju bara att överföra bilden i 16bitars-läge direkt till PS och efter åtgärden (och ev. mer finlir) att spara i valfritt format. Det är ju samma sak som om du gjorde det i DPP och det tar ju inte längre tid.

Spelar roll för mig iaf.

Tycker ändå det vore en rimlig finess. ibland har jag kanske 100 - 200 st bilder som jag kör genom en batch-konvertering, dessa vill jag endast göra enklare justeringar på och sedan framkalla till lite mindre storlek för att kvickt ladda upp på webben, utan att ta till extern bildbehandling. Känns bra mycket snabbare att klara sig på ett program i dessa lägen.

Gäller det ett fåtal seriösa bilder (t.ex. då jag plåtar mode/porträtt) är det däremot en självklarhet att fortsätta arbetet i t.ex. PS efter "framkallning" av RAW-filen.

Sedan siktar jag inte mot att få fullständig editering i DPP, då blir det bara krångligt och tungt.

Vad jag vill göra innan konvertering är till dags dato:

*Vitbalans
*Exponering
*Beskärning
*Rotation

Ev.kanske en enklare klonstämpel för att ta bort skräp.

:)

Ja det kan mycket väl hända. Är helt ny på digitalfoto och hoppar nu villrådigt mellan Canons DPP och Capture One LE. Samtidigt kan jag gratis uppdatera till version 4 när Capture One släpper den.

ANNONS
Götaplatsens Foto