Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så här aktiva är vi medlemmar på fotosidan.se..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Hade inget för mig för en stund och bestämde mig för att kolla upp lite statistik för aktiviteten på fotosidan.se. Vi är många medlemmar..men hur aktiva är vi egentligen!?

Undersökningen är väldigt enkelt genomförd men kan kanske ändå ge ett visst hum om hur det ligger till.

Jag gjorde helt enkelt så att jag slumpvis valde ut 100 medlemmar och tittade på deras statistik för:

* Senast inloggad
* Antal inlägg i forum
* Antal uppladdade bilder
* Antal kommentarer till andra medlemmars bilder


Resultat..

Av 100 medlemmar så är det:

...4% som har skrivit inlägg i forum
..26% som har laddat upp bilder
..28% som har kommenterat andras bilder
..60% som INTE har gjort något av ovanstående, dvs 0 inlägg, 0 bilder och 0 kommentarer


När det gäller inloggningen ser det ut så här för de 100 slumpvis utvalda medlemmarna..

..idag: 4% har varit inloggade
..senaste veckan: 14% har varit inloggade
..senaste månaden: 40% har varit inloggade
..senaste 2 månaderna: 52% har varit inloggade
..senaste 6 månaderna: 64% har varit inloggade


Totalt har det:

..skrivits 6 st inlägg i forumen
..laddats upp 218 st bilder
..givits 440 st kommentarer till andras bilder



Sammanfattningsvis kan man säga att i snitt:

..skriver en enskild medlem 0,06 inlägg i forumen
..laddar en enskild medlem upp 2,18 bilder
..kommenterar en enskild medlem 4,40 bilder



Hade varit kul med lite spontana reaktioner på denna enkla (men tidskrävande) undersökning.. :=). Kanske är den inte rättvis till 100%..men borde ändå ge ett visst hum om hur aktiva vi medlemmar är på fotosidan.se.


Mvh
Zim
 
Senast ändrad:
Det får du.. :=)


Det gick till så att jag tog fram medlemmarna från A-Ö. Sedan höll jag för informationen (tex om dem har laddat upp bilder eller ej) och skrollade ned utan att läsa namnen. Därefter valde jag slumpvis ut ett namn där jag stoppad scrollningen. På namnet dubbelklickade jag och fick då upp informationen om personen i fråga.

Som jag sa..detta är ju bara en mycket enkel undersökning som kanske inte alls stämmer. Men ändå tycker jag det vara ganska intressant. Tänker nog göra om den en gång till för att se om det slår helt annorlunda då.

Risken finns ju att man råkar hamna på en medlem som har varit väldigt aktiv och som då höjer värdena rejält. Det får man väl i så fall se som ett undantag.


/Zim
 
Zimzalabim skrev:
Totalt har det:

..skrivits 6 st inlägg i forumen
..laddats upp 218 st bilder
..givits 440 st kommentarer till andras bilder
Under vilken tidsperiod? Balansen mellan aktiviteterna ser inte alls ut som jag upplever den.
 
Tidsperioden?

Ingen specifik tidsperiod..utan medlemmar från fotosidans start har funnits med. Den tidigaste medlemmen i undersökningen råkade bli från den 17/6-2001 och den senaste från den 23/10-2002. Så tidsperioden är relativt lång med tanke på hur länge fotosidan har funnits. Vet ej riktigt när fotosidan startade..men någon gång under 2001 har jag för mig att den startade upp iallafall.

Men jag ska göra en undersökning till. Det kanske ser helt annorlunda ut då. För att få ett relativt statistiskt rätt underlag så har jag för mig att man måste undersöka 2000 medlemmar. Så vi får ta det här med en nypa salt. Mest en kul grej tyckte jag..som kanske kanske kan ge en liten vink om hur aktiva vi är.

Tilläggas kan också göras att exakt hälften, dvs 50 % av de undersökta medlemmarna har varit medlemmar längre än 6 månader. Så det är inte enbart färska medlemmar jag råkat "plocka ut".


/Zim
 
Senast ändrad:
Balansen kan jag också tycka är lite märklig. Detta beror till stor del att det är några få som har skrivit många kommentarer till bilder.

Dem 440 st kommentarerna som skrivits står enbart 26 medlemmar för, varav 2 medlemmar står för 61% av dem. Antalet bilder folk ha laddat upp kan man säga stå i proportion till antalet kommentarer till andras bilder. Den som har laddat upp många bilder har också kommenterat flitigare.

När det gäller inläggen till forumen är det dåligt överlag. Även om man laddar upp bilder och kommenterat andras bilder görs det sällan foruminlägg.


/Zim
 
Zimzalabim skrev:
Dem 440 st kommentarerna som skrivits står enbart 26 medlemmar för, varav 2 medlemmar står för 61% av dem.

När fördelningen är så ojämn så är medelvärdet inget bra mått. Medianvärdet är bättre.
 
Har nu gjort om undersökningen med ytterligare 100 slumpvis utvalda medlemmar som grund..


Resultat..


Av 100 slumpvis utvalda medlemmar så är det:

..20% som har gjort foruminlägg
..28% som har laddat upp bilder
..20% som har kommenterat andras bilder
..60% som INTE har gjort något av ovanstående, dvs 0 foruminlägg, 0 bilder, 0 kommentarer


När det gäller inloggningen ser det ut så här:

..idag: 2% (kan givetvis öka under dagen)
..senaste veckan: 26%
..senaste månaden: 50%
..senaste 2 månaderna: 52%
..senaste 6 månaderna: 72%


Totalt har:

..44 inlägg gjorts
..184 bilder laddats upp
..410 kommentarer till andras bilder skrivits

2 medlemmar står för 47% av de uppladdade bilderna
2 medlemmar står för 84% av kommentarerna


Snittet blir då:

..0,44 foruminlägg görs av en enskild medlem
..1,84 bilder laddas upp av en enskild medlem
..4,10 kommentarer görs av en enskild medlem



Den äldsta medlemmen blev medlem den 19/8-2001 och den färskaste blev medlem den 4/11-2002. 62% av de slumpvis utvalda medlemmarna har varit medlemmar längre än 6 månader.



Slutsatser..

Jag drar slutsatserna att foruminläggen känns lite osäkra eftersom dem spänner mellan 4-20%. Däremot ligger siffrorna för uppladdade bilder, kommentarer och de som INTE engagerat sig överhuvudtaget ganska jämnt. Även inloggningsstatistiken är relativt jämn liksom dem totala antalet bilder och kommentarer till bilder som görs.

Jag tycker således att dem båda undersökningarna speglar ganska bra hur det förhåller sig på fotosidan.se.



/Zim
 
Senast ändrad:
..60% som INTE har gjort något av ovanstående, dvs 0 inlägg, 0 bilder och 0 kommentarer



Är det verkligen så många som inte har gjort nåt här på Fotosidan?
 
Japp!!

Exakt 60% i båda undersökningarna. Av dessa (om vi utgår från att de medlemmar som inte gjort någonting är 100) är det 52% som har blivit medlemmar men sedan inte besökt fotosidan.se igen.

Man kan alltså konstatera att det finns ganska många medlemmar som bara har "tittat in" men sedan inte återkommit.



/Zim
 
Senast ändrad:
Om man tittar på fotosidans egen statistik blir den "bättre". Men det skulle jag tro inte är riktigt rättvisande eftersom där får man med alla de relativt få medlemmar som lägger ned stort jobb på att kommentera bilder, skriva kommentarer och lägga upp bilder.

Skulle man ta bort 10% i båda ändar skulle säkert resultatet se helt annorlunda ut.


/Zim
 
Senast ändrad:
jovisst... så är det säkert.. men fortfarande måste jag (inte i egenskap av forumvärd) berömma David & Co för en utmärkt gratis site som har åtminstone 4000 aktiva medlemmar då...det är väl ingen dålig fotoklubb?

Måste väl vara Sveriges största ;)

Titta på medlemmar som Kim Wallung t.ex.
Han lägger nog ned en hel del timmar på sidan.

Det är ju som med alla andra medlemssidor på nätet, folk kommer och går...

Hellre 2000 aktiva seriösa medlemmar än 10000 oseriösa. Eller hur?
 
Jag hänger inte med.. Varför skulle man behöva ta bort procent åt båda hållen för att få fram ett rättvist resultat? Det är väl ändå medel av allas aktivitet som räknas och då bör väl alla räknas med? Både de mest aktiva och de minst aktiva alltså. Varför skulle fotosidans egen statistik vara missvisande?
 
Fotosidan är giivetvis kanon och David & Co gör ett jättebra jobb. Jag älskar fotosidan! :=). Så det är inte det. Men när man ser att medlemsantalet är över 10000 så tror man ju att så många är engagerade. Men så verkar det alltså inte vara. Men att det är ett flertal tusen är ju trots allt ruggit bra.

Att jag nämnde att man skulle ta bort 10% i båda ändar anser jag ge ett mer rättvist resultat.

Om du har 10 medlemmar och 8 av dem skriver 2 kommentarer var, 1 skriver 0 och en tredje skriver 78...då skulle alltså resultatet bli 94 kommentarer totalt. Det är ju hur bra som helst tycker man..och man inbillar sig att alla medlemmar engagerar sig mycket.

Tar man bort ytterligheterna i ovan nämnda fall så skulle resultatet istället bli 16 totala kommentarer. Istället för att man tror att varje medlems engagemang ger upphov till 9,4 kommentarer blir det istället utan ytterligheter 2 kommentarer. Det tycker jag speglar verkligheten bättre.

Missuppfatta mig inte nu. Jag tycker att fotosidan är en helt underbar sida. Och min undersökning är bara tänkt som en plojgrej..som kanske kan påvisa hur det förhåller sig med medlemmar och deras engagemang.


Mvh
Jonas
 
En liten kommentar från mig, jag tror inte att 10.000 medlemmar innebär 10.000 aktiva. jag har drivit andra communties och vet att de du skriver stämmer och tycker att det är helt normala siffror. Det är likadant på alla arbetsplatser jag varit och kunskapsbanker och intranät. Vissa är otroligt aktiva och vissa skriver aldrig (fast det är inne och läser varje dag).


Till denna statistik skall läggas alla besökare som inte är medlemmar. Det är ett stort antal.

Jag tror att det är oehört många som bara tittar på bilder och läser forum. Det visar bla "antal visningar per bild" kontra kommentarer.

Hellre kvalitet än kvantitet.
 
Jo..håller absolut med dig David. Kvalitet är bättre än kvantitet i dessa sammanhang.

Hoppas du förstår att jag verkligen g i l l a r fotosidan.se. Min undersökning var bara en liten plojgrej egentligen.

Ni gör ett fantastiskt jobb..och jag förstår egentligen inte hur ni kan klara ut det. Dessutom är ni lyhörda för vad vi medlemmar tycker och ni för en dialog med oss. Det tycker jag nästan är det mest fantastiska med fotosidan faktiskt. Vi står inte utanför och ser på..utan kan vara med och påverka innehåll och struktur till viss del.


Hoppas att det verkligen går fram till er som håller i "trådarna" och att ni förstår vilket värdefullt arbete och engagemang ni lägger ned!?

Det uppskattas verkligen!!


Mvh
Jonas
 
Det jag tykcer är mest fashinerande är att denna sida håller mycket bra kvalitet fastänn det är en fotosida.

Ofta är det så att på sidor som handlar om datorer är det ofta bra kvalitet för människorna som styr bryr sig om sidan.

På andra sidor ex fotosidor jaktsidor fiskesidor hundsidor natursidor så brukar innehålet på sidorna vara ganksa dåligt med lite information.

Hejja på er som sköter fotosidan, mycket bra arbete.

/Markus
 
Fotosidan är väl till för dem som läser, inte för dem som skriver?

Man skall inte förfasa sig över att det stora flertalet aldrig syns mer än som en siffra i inloggningsstatistiken, om alla vore aktiva skulle man inte orka med att läsa kommentarer och inlägg.
 
Visst har man rätt att "bara" vara medlem på fotosidan och gå in och titta på bilder lite då och då. Jag menar, det skapar väl inga problem? Eller tar det upp plats i datorerna? I så fall får man väl så småningom införa nån sorts automatisk funktion där en medlem som som inte lagt upp några bilder, inte kommenterat och inte loggat in på säg sex månader tas bort.
 
Gör istället som på photosig.com där man anmäler sig för att kommentera bilder och kan välja hur många man vill ha per vecka. Alla bilder får garanterat minst 3 kommentarer... Kräver dock lite datahack av fotosidans eminenta goa gratisjobbare...
duh!
 
ANNONS