Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

Emil-G

Aktiv medlem
Shit va spännande! Hoppas nu bara M9 har en mindre formfaktor en M8:an som var alldeles för stor.
Hur tänker du nu? En M8 är 139 x 80 x 37 mm, en M7 138 x 80 x 38 mm.

Vill du ha en mindre kamera får du nog gå på Olympus E-P1 eller den nya Panasonic GF1 för någon mindre digital mätsökare finns inte. Jag har mycket svårt att tro att Leica kommer ändra formen eller måtten på en M-kamera mer än nödvändigt, det är trots allt en väl över 50-årig tradition.
 

tormig

Aktiv medlem
Hur tänker du nu? En M8 är 139 x 80 x 37 mm, en M7 138 x 80 x 38 mm.

Vill du ha en mindre kamera får du nog gå på Olympus E-P1 eller den nya Panasonic GF1 för någon mindre digital mätsökare finns inte. Jag har mycket svårt att tro att Leica kommer ändra formen eller måtten på en M-kamera mer än nödvändigt, det är trots allt en väl över 50-årig tradition.
Var finns mätsökaren på Olympus och Panasonic kameror?
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
Hm.. detta kan mycket väl bli min D3-ersättare.. Bara den kommer gå för under 45000 med en ljusstark 50:ia.
Med tanke på att en Summilux 50/1,4 Asph kostar 25-30000 kr tror jag du kan glömma det.
När det kommer till optiken så måste man inte köpa leicas egen utan exempelvis en Nokton 50mm f/1.5 från Voigtländer kanske kunde vara tänkbart för 4500kr.
( http://www.lpfoto.se/eng/butiken/MSWeb/Object.asp?inObjKey=k8490174&inCatId=k4545317 )

sen kommer nog inte M9 hamna under 45 för enbart huset men om du väntar några år så ;)
 

Makten

Aktiv medlem
Hur tänker du nu? En M8 är 139 x 80 x 37 mm, en M7 138 x 80 x 38 mm.

Vill du ha en mindre kamera får du nog gå på Olympus E-P1 eller den nya Panasonic GF1 för någon mindre digital mätsökare finns inte. Jag har mycket svårt att tro att Leica kommer ändra formen eller måtten på en M-kamera mer än nödvändigt, det är trots allt en väl över 50-årig tradition.
Det finns ju mindre kameror från Leica. CL till exempel. Min far har en sådan i ett skåp som jag tänkt låna några gånger, men jag har ännu inte kommit till den fasen i min analoga plan;-)

Jag tycker också att M8 är alldeles för stor. Och tung. Nog för att den är diskret, men när det inte längre behöver vara film i kameran så borde den gå att göra mindre, utan att förlora Leica-stuket eller känslan. Man behöver ju inte vara överdrivet konservativ på den fronten.

I en artikel här på FS finns redan en bild på X1, fast vi får hoppas det är en bluff -- kameran ser ut nåt som tillverkats på högstadiets metallslöjdslektioner...
Den ser onegligen ganska yxig ut, och rätt klumpig om mitt ögonmått inte sviker mig, sett till blixtskon.

Fan vet om en sådan kamera kommer att sälja, om den inte har en vettig sökare. Jag är säker på att det skulle gå att göra en finfin extern och bra sökare med informationsrad, fokuspunkter och kanske till och med optisk zoom. Men jag tror inte vi får se någon sådan, tyvärr.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Specifikationer

Då har specifikationen på den nya M9:an kommit ut, en medlem på Rangefinderforum (RFF) och Leica Users Forum (LUF) hittade den här adressen: http://m9.leica-camera.com (numera spärrad)

I korta drag har M9 en 18,5 Mpixel-sensor på 24x36mm ISO 80-2500. Stålgrå eller svart kåpa, 0,68x sökarförstoring, metallridåslutare 32s-1/4000s och 2 bilder per sekund. Kamerahuset är 139x80x37mm och väger 585gr utan batteri (samma mått och vikt som M8).

Specifikationerna finns att ladda hem här (pdf) och tråden på RFF finns här.

Då väntar vi bara på en prislapp. Jag tippar 60000 SEK eller däromkring, vad tror ni andra?

(Lite kul är att jag var på Gimnasio Rafael Trejo för nästan 4 år sedan, det ligger i gamla stan i Havanna. Jag har några rätt schyssta bilder därifrån.)
 

paco

Aktiv medlem
Det var ju en smidig läcka från Leica =) ..eller så är nån stackare utan jobb på måndag morgon.
 

Lext

Ny medlem
Traderade för ett par dagar sedan hem en orginal Leitz 22233-adapter i nyskick (Minolta MD-obj till Leica M-bajonett) till det i sammanhanget sanslöst facila priset av SEK 661. Hade turligt nog råkat snappa upp ryktet om ff på M9 alldeles innan, och vad jag förstår så erbjuder M9 nu den första möjligheten till digitalt 24x36-ff med Minolta SR/MC/MD-objektiv (dvs utan att en ombyggnad av bajonetten, till lämpligen EF, behövs - eller alternativt montering av en specialgjord MD-ring på t.ex EOS 5D; eventuellt i kombination med behov av bl.a mirror shaving för vissa gluggar).

Hur som helst, ett och annat gammalt MD 7.5mm f4 Rokkor-X Fisheye och många andra särskilt kul och i sammanhanget lämpliga manuellt fokuserade Minolta-, Konica- och Canon FD-objektiv lär nog nu komma till användning på nytt. Eftersom just cirkulära fisheye i regel (alltid?) har fixfokus, så är det som gäller nu - om man nu skulle råka vara innehafvare av ett dylikt glas - är, förutom en adapter till Leicas M-bajonett, att inhandla en lämplig dörrkikare (clas ohlson 49:), komplettera den med en hållare för M9:ans tillbehörssko och "bara" att bita ihop och börja spara... Eller varför inte starta upp en firma med lämplig verksamhetsinriktning, fjäska hejdlöst med banken o därefter dra av en initial investering av kSEK 60 för inköp av viss fotografisk utrustning enligt specifikation.

...eller skippa drömmarna om en M9 o vänta istället på releasen i början av 2010 gällande ett totalt revolutionerande kamerakoncept med arbetsnamnet "BEOWULF - The SLR Killer". Min förhoppning är att konceptet därefter kan (vid behov korrigeras och) utvecklas vidare som ett främst ideellt samarbetsprojekt. Kort o gott nånting i stil med digitalkamerans motsvarighet till Linux - The Windows killer.

Detta meddelas här och nu och för allra första gång i den s.k. offentlighetens ljus. No more comment for the moment. Förutom att BEOWULF definitivt inte avses bli en mätsökarkamera eller kompaktkamera. Allt annat än så. BEOWULF avses nämligen bli en rejäl "Magnum". En fighter av klass. Men detta likväl till ett mycket överkomligt pris, ett pris som du i högsta grad själv kan påverka som köpare beroende på komponentval. Och kanske kan du t.o.m. själv ansvara för viss utveckling, tillverkning och/eller försäljning av komponenter i kameran?

Sprid detta glädjens budskap ut öfver Planeten!!!

Ett rykte är ett rykte blir en sanning...
 

paco

Aktiv medlem
X1 finns med i pdf:en som läckte. Det verkar vara fast optik med APSC-sensor. Det går inte att tyda vad det står för bländare. Brännvidden skulle väl motsvara 35mm på småbild. Den skiljer sig en del från bilderna som visats tidigare.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
X1 finns med i pdf:en som läckte. Det verkar vara fast optik med APSC-sensor. Det går inte att tyda vad det står för bländare. Brännvidden skulle väl motsvara 35mm på småbild. Den skiljer sig en del från bilderna som visats tidigare.
Men länka då! 8-O
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nu har de första ryktena om priset dykt upp på RFF, £4900 GBP är en kvalificerad gissning enligt några medlemmar (ca 57000 SEK).

En annan medlem talar om $7000 i USA vilket är något mindre än £4900 (ca £4300 GBP eller 50 kSEK), en skillnad som motsvarar ungefär den engelska momsen. Återstår att se det svenska priset...
 
ANNONS