Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sökes: åsikter kring "foto-riggar"

Produkter
(logga in för att koppla)
coolt!
Men... Håller en magicarm en eos-1:a om det kommer ett litet gupp? =o/

Har du några bilder som är tagna med den uppsättningen?

Angående ordet "rigg" så känns det redan "svenskt" Fast vi har säkert lånat det... Den engelska motsvarigheten skulle väl isåfal vara "setup" ?! Rigg låter bra tycker jag... Annars kan kanske "fotoanordning" eller "foto/distansbom" beskriva det man ser på bilden. ?!? =o)

Mvh /Peter

Jag skulle nog också vilja ha en liten wire från kameran till själva röret, ifall stativplattan eller "magic arm" inte klarar att hålla kameran i t.ex. ett gupp.

Hur fästes riggen på bilen? Magnetfästen? Hur stor risk är det att hela alltet lossnar och skadar både kamera och bil?

En annan fundering är att det blir en del Photoshop-jobb för att redigera bort armen ur bilden.

Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Jag skulle nog också vilja ha en liten wire från kameran till själva röret, ifall stativplattan eller "magic arm" inte klarar att hålla kameran i t.ex. ett gupp.

Hur fästes riggen på bilen? Magnetfästen? Hur stor risk är det att hela alltet lossnar och skadar både kamera och bil?

En annan fundering är att det blir en del Photoshop-jobb för att redigera bort armen ur bilden.

det finns tydligen både magneter och sugproppar, för bilens undersida och ovansida, jag tycker ovansidan måste va bäst ur alla synvinklar (lättare att klona bort osv) föruom att det kanske repar lacken?

... och vad är syftet med den - få med rörelseoskärpa på bakgrunden? Photoshop?

Redan det faktum att den kräver en vajer för egenstabiliteten, gör att jag drar öronen åt mig lite grann. Två vajrar till - uppåt/bakåt och uppåt/framåt - plus säkring av kameran. Tvi - det kan bli dyrt.

tannler skrev:
... och vad är syftet med den - få med rörelseoskärpa på bakgrunden? Photoshop?

Redan det faktum att den kräver en vajer för egenstabiliteten, gör att jag drar öronen åt mig lite grann. Två vajrar till - uppåt/bakåt och uppåt/framåt - plus säkring av kameran. Tvi - det kan bli dyrt.

vad är syftet med blixtar? kan man inte göra samma i photoshop? ;)

syftet med riggar är väl helt enkelt att kunna ta feta fartbilder utan att riskera livet pga akrobatiska övningar från bakluckan på en bil, om jag förstått det rätt

Hur praktiskt är det egentligen att ha en pinne som sticker ut ett par meter från sidan på bilen, det borde begränsa platsen för övningen till typ flygfält och liknande...

Spontant känns det enklare att t.ex. sitta i baksätet på en annan bil, upp genom en taklucka, eller fastspänd uppe på ett mindre lastbilsflak, och fota därifrån. Eller bakvänd på en motorcykel som vid cykeltävlingar kanske.

Men vad vet jag, har aldrig fotat bilar på det här sättet.

Anders Östberg skrev:
Hur praktiskt är det egentligen att ha en pinne som sticker ut ett par meter från sidan på bilen, det borde begränsa platsen för övningen till typ flygfält och liknande...

Spontant känns det enklare att t.ex. sitta i baksätet på en annan bil, upp genom en taklucka, eller fastspänd uppe på ett mindre lastbilsflak, och fota därifrån. Eller bakvänd på en motorcykel som vid cykeltävlingar kanske.

Men vad vet jag, har aldrig fotat bilar på det här sättet.

Du får aldrig samma effekt som detta!

/Adam
(som har en rigg i garaget)

Använder man rigg så rullar bilen ca en meter, detta för att ha koll på ljuset som faller på bilen vilket du inte får om du hänger ut ur en baklucka.
Har dock inte sett en sån här "enkel" variant förr. Brukar var i plexiglas för enkel borttagning i efterproduktion eller kolfiber och tar extremt mycket plats.
Kolla här www.erikgronlund.com. Assisterar honom.
PS: sidan är enbart till för folk som jobbat på de olika projekten så det är ingen personlig sida.

ANNONS
Götaplatsens Foto