Annons

skapa djup/rymd i bilden - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Hur gör man för att skapa djup/känsla av rymd i bilder som tas i ett rum med fokus på konst på väggen. Dvs att rummet ser större ut än den är. tex lite som på sidan exhibitions / mccabefineart .com (har sett deras lokal i verklighet och den är ganska liten).

Kan tänka mig att man ska även ha lämplig passande utrustningen? Har tyvärr ganska enkel utrustning . Vill kunna få fram sådana bilder men att det inte ska kosta för mycket med utrustningen. Använder numera enbart min mobil för att ta bilder (iPhone 6+). Antar att man inte kommer långt med den mobilkamera? men, kanske att det finns appar till den som man ska skapa sådan djupeffekt?
 
Senast ändrad:

Mr Keys

Aktiv medlem
utifrån bilderna på sidan gissar jag att det har att göra med att det finns objekt (bilder/tavlor/konst) på väggarna på olika avstånd. På alla fotona är det dessutom konst ända ut i kanterna på fotot (nära fotopunkten), vilket skapar ett ganska tydligt "perspektiv" och när det dessutom finns objekt att fästa blicken vid i centrum av bilden (längre bort) så får man ju en känsla av djup.

Mkt symmetri och raka linjer kanske spelar in också....

ett väldigt ljust rum med tydligt utstickande konst på väggarna kan ju kanske spela in också...?


självklart ett vidvinkelobjektiv också (kanske hamnar du i kläm på den punkten med mobil). Om man inte fotar precis i mitten (höjdled) behöver man nog räta ut linjer i lightroom efteråt....
 

apersson850

Aktiv medlem
Vidvinkelobjektiv ger en känsla av rymd, eftersom de ser bredare än vad vi gör med den aktiva delen av vårt synfält. Människor uppfattar saker nästan i 180° vinkel, men vi ser mest att nåt rör sig där ute vid kanten, inte riktigt vad det är. När vidvinkelobjektivet hämtar in en bild i bortåt samma vinkel, och sen visar det som en platt bild som vi ser helheten av, så tycker vi att det ser stort ut. Vi är inte vana vid att se en så stor del av omgivningen som den primära bilden.

Lite samma sak som jag försökte fixa utomhus i den här bilden.

Bilden är tagen med brännvidden 11 mm på en fullformatskamera (EF 11-24 mm f/4L USM på en 1DX). För att få samma bildvinkel på en telefon behövs nog en brännvidd på en mm, eller kanske ännu mindre.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man har för lite vidvinkel på sin kamera (eller mobilkamera) så kan det också fungera att ta flera bilder som delvis överlappar varandra och sen sätta ihop dem med ett sy-ihop-bilder-program i en dator.

Det krävs nog lite övning, dock.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Om man har för lite vidvinkel på sin kamera (eller mobilkamera) så kan det också fungera att ta flera bilder som delvis överlappar varandra och sen sätta ihop dem med ett sy-ihop-bilder-program i en dator.

Det krävs nog lite övning, dock.
Tack för svar! Vill gärna veta hur man gör. Vilket program menar du som man kan sy ihop bilder? Finns det videokurs på det?
 

SallyIV

Aktiv medlem
Ett förlag är att leta upp en beg Fuji, M1, E1 eller E2 och köpa ett Samyang 12/2,0 eller 8/2,8.

Bilden på Waxholmsbåten är med 8/2,8.

Med dessa objektiv är skärpedjupet så stort att en dags plåtande sällan behöver justera fokus.
Ja, det är manuella objektiv där man får själv svara för fokusering och välja bländare. Kameran kan sköta tid och ISO eller så går man in i stenåldern och kör även det manuellt. det gick ju för fotografer förr i tiden..

Det är förvisso old school och inte modernt efterbearbetande i diverse program, men jpg ur Fuji är omvittnat bra. Och besparar investering i programvara, uppgraderingselände mm..

På Tradera ligger några Fuji för troligen en hyfsad peng. Samyangerna ligger på mer, runt 3 000:-. Skaffar du ett Fujinon åker du upp en del i pris, men även i bildkvalitet. Redan när jag ser på bilderna i windows Utforskaren, stora ikoner syns det att det är ett Fujinon.. Men då är prislappen därefter..

Googla på det jag föreslår och jag tror du förstår varför jag skriver Fuji och inte de andra, iofs bra, alternativen som finns.
Återkom gärna med mer frågor, enda sättet att få kunskap!

-J!
 

Bilagor

El-Bonko

Aktiv medlem
Tack för svar! Vill gärna veta hur man gör. Vilket program menar du som man kan sy ihop bilder? Finns det videokurs på det?
Kamera-appen i iPhone har en inbyggd funktion för det som heter panorama, eller pano, eller något sånt. Det är nog det enklaste sättet att få till effekten.

Vill du sy ihop redan tagna bilder har Microsoft ett gratisprogram till PC som är riktigt bra. Det heter Image Composite Editor (googla på MS ICE så hittar du det). Bör finnas instruktionsfilmer på Youtube.
 

Lahn

Aktiv medlem
Hej

När jag började fotografera trodde jag också att man kan uppnå vilket resultat som helst, oberoende på utrustningen. Tyvärr är det inte så. Om du vill tar foton i kvalitén motsvarande hemsidan du nämnde, kommer du inte runt att skaffa en systemkamera och vidvinkelobjektiv.

Kanske borde du också köpa nogra böcker om bildkomposition, perspektiv och djup. Eller du kolla på min hemsida: ;-)

http://lahn.nu/bildkomposition-2/

Om du vill "sy" ihop flera foton rekomendera jag stativ. Men det blir ändå nästan omöjligt att skapa ett panoramafoto inomhus, på grund av alla raka linjer som ändra vinkel när du ändra perspektiv.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej

När jag började fotografera trodde jag också att man kan uppnå vilket resultat som helst, oberoende på utrustningen. Tyvärr är det inte så. Om du vill tar foton i kvalitén motsvarande hemsidan du nämnde, kommer du inte runt att skaffa en systemkamera och vidvinkelobjektiv.

Kanske borde du också köpa nogra böcker om bildkomposition, perspektiv och djup. Eller du kolla på min hemsida: ;-)

http://lahn.nu/bildkomposition-2/

Om du vill "sy" ihop flera foton rekomendera jag stativ. Men det blir ändå nästan omöjligt att skapa ett panoramafoto inomhus, på grund av alla raka linjer som ändra vinkel när du ändra perspektiv.
Att "stitcha" eller sy ihop några bilder automatiskt är väldigt enkelt i t.ex. Lightroom eller Photoshop elements.
Bara man har några överlappande bilder tagna från samma position. Precisionen blir förstås bättre om man använder stativ och raktecknande objektiv.
Men jag är inte säker på att det är rätt metod för den typ av bilder som efterfrågas. Om det finns detaljer i förgrunden blir det inte så bra ihopsytt.
 

Lahn

Aktiv medlem
Att "stitcha" eller sy ihop några bilder automatiskt är väldigt enkelt i t.ex. Lightroom eller Photoshop elements.
Bara man har några överlappande bilder tagna från samma position. Precisionen blir förstås bättre om man använder stativ och raktecknande objektiv.
Men jag är inte säker på att det är rätt metod för den typ av bilder som efterfrågas. Om det finns detaljer i förgrunden blir det inte så bra ihopsytt.
Det är inte så enkelt som du tror.
Exempel bilden är sammanfogade i Photoshop men ändå var det en massa jobb att rätta ut alla raket linjer i rätt perspektiv. Det skulle blir inomhus mycket värre.

http://lahn.nu/schloss-heidecksburg-i-rudolstadt/
 

Marie_1

Aktiv medlem
Tack för alla era förklaringar och förslag om hur man kan åstadkomma detta. Har provat med panorering på min mobil och det är väl en början och ska försöka prova mig vidare med detta.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är inte så enkelt som du tror.
Exempel bilden är sammanfogade i Photoshop men ändå var det en massa jobb att rätta ut alla raket linjer i rätt perspektiv. Det skulle blir inomhus mycket värre.

http://lahn.nu/schloss-heidecksburg-i-rudolstadt/
Nåja. Är man inte ute efter perfekt resultat behöver man inte göra annat än välja några bilder och trycka på en knapp. För helt perfekt resultat måste bilderna vara anpassade i exponering och perspektiv. Särskilt då man har detaljer både nära och i fjärran, som inomhus. Det är svårt. Håller med. Därför är det enklare med vidvinkel.
Ett landskap utan förgrundsdetaljer brukar, förutom himlens variation i ljus, sällan vara något problem att sy ihop.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Nåja. Är man inte ute efter perfekt resultat behöver man inte göra annat än välja några bilder och trycka på en knapp. För helt perfekt resultat måste bilderna vara anpassade i exponering och perspektiv. Särskilt då man har detaljer både nära och i fjärran, som inomhus. Det är svårt. Håller med. Därför är det enklare med vidvinkel.
Ett landskap utan förgrundsdetaljer brukar, förutom himlens variation i ljus, sällan vara något problem att sy ihop.
Jag är säkert ute efter perfekt resultat.....:) Den bilden du länkar är svår att jämföra mot en inomhusbild i en liten lokal. Ibland kan man märka att vidvinkel blir liksom överdimensionerad och man kan undra vad det kan bero på att det blir en obalans.
 
ANNONS