Hej!
Det var många försök att förklara något som är centralt för digital bildhantering. Jag ger mig också in i leken.
Först svar på frågan om 72 ppi på skärmbilder. Vad det handlar om, är att de flesta skärmar visar bilder med runt 72 dpi (72 punkter per tum) vid sin optimala upplösning. Det betyder att om du har en bild som är 450 pixel bred så kommer den att visas ca 450/72 = 6,25 tum (ca 15,9 cm) bred på skärmen (om skärmen har just 72 punkter per tum). Men på skärmen jag just sitter vid, så blev en sådan bild 12 cm bred, dvs min skärm har en uppmätt upplösning på ca 96 dpi. Om det ska vara intressant att prata om dpi i relation till sin skärm så får man alltså räkna antalet punkter per tum på skärmen, helt enkelt. Men varför ska man det? Möjligen kan det underlätta för att göra ett överslag på hur stor bild man ska göra till ett mail eller en webbsida.
Men oavsett vilken presentationsupplösning i dpi (och därmed vilken dokumentstorlek) man har anvisat för sin 450 pixel breda bild så är den fortfarande 450 pixel bred, och visas följdaktligen med hjälp av 450 punkter på skärmen om visningsläget är inställt till 100% (eller om man visar den på webben eller i ett mail).
Dpi och dokumentstorlek är bara intressant vid utskrift och tryck. Vilket ju är nog så viktigt för många användare av bildredigeringsprogram.
Således: Skärmen är en presentationsyta där bilden visas med ca 70-100 dpi, litet beroende på skärmens storlek och aktuella upplösning. Vill du "skriva ut till skärm", dvs visa bilden på skärmen, så kan du med rätt dpi-inställning (dvs skärmens) redan i bildbehandlingsprogrammets info om dokumentstorlek se hur stor bilden kommer att bli på skärmen, mätt i tum eller cm.
Om du har en skrivare som skriver ut med 600 dpi, så kan du på motsvarande sätt läsa ut hur stor bilden kommer att bli vid utskrift i skala 1:1 på den skrivaren.
Enkelt, eller hur?
Gillade i övrigt schackbrädeexemplet ovan, mycket pedagogiskt!