Annons

Slutliga versionen av Lightroom 4 ute nu...

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det varierar nog starkt. Jag har från en annan källa att en översättning från ett udda språk som exv. Thai kostade över 20 000 för drygt 10 sidor. I det fallet handlade det om text som måste bli verkligt korrekt översatt efter som det gällde juridiska spörsmål.

Det tyckte jag var mycket.
 
Senast ändrad:

Per S

Aktiv medlem
Det varierar nog starkt. Jag har från en annan källa att en översättning från ett udda språk som exv. Thai kostade över 20 000 för drygt 10 sidor. I det fallet handlade det om text som måste bli verkligt korrekt översatt efter som det gällde juridiska spörsmål.

Det tyckte jag var mycket.
Förvisso är det en del pengar, men är det dyrt om det kanske gäller ett kontrakt för miljoner? Kvalitet kostar pengar, ibland riktigt mycket pengar, och juristen som skrev ursprungstexten fick nog också en god slant... ;-)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror det varierar en hel del vad det kostar att översätta utifrån vad det är som ska översättas. En del som översätter facktexter måste ju också ha fackkunskaper.
 

Mesch

Aktiv medlem
Nej de är verkligen inte dyra. De får inte mer än något hundra kronor per A4.
Problemet är snarare att inget får kosta något och att konsumenten bara ser till priset.
Inte människor som kan ämnet, de får fortfarande uselt betalt men betydligt mer än google translate kostar.
[edit] Sten hade ju redan skrivit det
 

Emmel

Aktiv medlem
Läste mig till något om nya/ändrade reglage. Har provat 4:an nu en stund men förstår inte riktigt vad de syftar på?

Edit: Glöm det jag skrev! Fick nyss syn på att ändringarna bara sker på nyimporterade foton :
 
Senast ändrad:

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har ännu inte slagit till, men det är nog bara en tidsfråga :)

Det jag funderar på är om jag kommer att uppleva någon prestandaförsämring. Jag kör en Intel i5, 2,80 GHZ och har 8 GB RAM.

Vad tror ni?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har ännu inte slagit till, men det är nog bara en tidsfråga :)

Det jag funderar på är om jag kommer att uppleva någon prestandaförsämring. Jag kör en Intel i5, 2,80 GHZ och har 8 GB RAM.

Vad tror ni?
Jag har i7 och 16GB och upplever 4:an som slöare än 3:an men det är inga avgörande skillnader så jag lever med det.
 

Graylingman

Aktiv medlem
När jag uppgraderade från 2:an till 3:an slutade det med att jag blev tvungen att byta dator också :) Det var i och för sig dags, men den här gången har jag inte lust att göra det.

Mera minne kanske kan behövas i alla fall?
 

AFJ

Aktiv medlem
När jag uppgraderade från 2:an till 3:an slutade det med att jag blev tvungen att byta dator också :) Det var i och för sig dags, men den här gången har jag inte lust att göra det.

Mera minne kanske kan behövas i alla fall?
Jag kollade som hastigast, Lightroom tar mindre än 2 GB nu när jag har det uppe. Har redigerat lite med penslar och filter.

Jag tror du klarar dig på 8GB.
 

BugEyes

Aktiv medlem
När jag kör vissa presets jag skapat i LR3 så förvandlas framkallningsfliken LR4 till LR3 format och reglagen för tex brightness kommer fram. Blev lite förvånad men inser att det gäller presets där justeringar görs på reglage som inte tillhör LR4.

Kan användas som en reservutgång om man känner sig vilsen med det nya i början.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har i7 och 16GB och upplever 4:an som slöare än 3:an men det är inga avgörande skillnader så jag lever med det.
Har samma känsla. Kan det vara andra defaultinställningar i 4:an bara, eller har de lyckats tynga ned programmet med något?
(har i5 , 16 GB, program och katalog på SSD).
 

AFJ

Aktiv medlem
När jag kör vissa presets jag skapat i LR3 så förvandlas framkallningsfliken LR4 till LR3 format och reglagen för tex brightness kommer fram. Blev lite förvånad men inser att det gäller presets där justeringar görs på reglage som inte tillhör LR4.

Kan användas som en reservutgång om man känner sig vilsen med det nya i början.
Det går ju också att byta processversion explicit - hittas långt ner till höger i develop-modulen - så kan man få fram de gamla reglagen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har samma känsla. Kan det vara andra defaultinställningar i 4:an bara, eller har de lyckats tynga ned programmet med något?
(har i5 , 16 GB, program och katalog på SSD).
Jag tror nog att det är "allmänt" och inte beroende på några specifika inställningar.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Det går ju också att byta processversion explicit - hittas långt ner till höger i develop-modulen - så kan man få fram de gamla reglagen.
Aha, det visste jag inte men bra info.
Har ambitionen att använda det nya fullt ut men vanans makt är stor, kan vara bra med en reservutgång om man fastnar när man har brådis.
Tack för den informationen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag kör alla nya bilder i den nya processversionen men jag har nog inte riktigt lärt mig hur jag skall dra i spakarna än.

Det som jag tycker är lite märkligt är att om man använder en preset som innehåller justeringar med de gamla reglagen så ändras proessversionen till den gamla - UTAN någon varning! Jag tycker det borde ha kommit upp en dialogrutan där man får bekräfta att man vill byta processversion.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Plugin för filmeditering

Nu när Lightroom 4 fått en del funktioner för att editera filmer bör det också komma ut lite plugins för detta. Är det någon här som hört eller sett något sådant?

Det jag verkligen skulle vilja se är ett enkelt, men effektivt, plugin för att stabilisera skakningar samt enklare editering av ljudet. Det kanske redan finns och det bara är mina bristande kunskaper som behöver fixas!
 

marwo

Aktiv medlem
16 bitars utskrift

I J Kosts tutorial på Adobes web-TV så visar hon i utskriftsmodulen en ruta i avdelningen "utskriftsjobb" där man kan välja 16 bitars utskrift. Den rutan finns inte i mitt program. Alla tutorials och liknande är ju på Mac, och jag har PC. Har man skippat denna finess i PC-versionen, eller är det nåt fel på mitt program?

F.ö. undrar jag om det finns något sätt att få programmet att sätta en default-skrivare? Jag har tre skrivare anslutna och LR väljer fullkomligt nyckfullt mellan dessa som grundläge för varje utskrift. Man får kolla noga så att det verkligen är rätt skrivare markerad, och sedan måste jag göra om alla utskriftsinställningar från grunden varenda gång. Ingenting tycks programmet minnas. Finns någon lösning på detta?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kör alla nya bilder i den nya processversionen men jag har nog inte riktigt lärt mig hur jag skall dra i spakarna än.

Det som jag tycker är lite märkligt är att om man använder en preset som innehåller justeringar med de gamla reglagen så ändras proessversionen till den gamla - UTAN någon varning! Jag tycker det borde ha kommit upp en dialogrutan där man får bekräfta att man vill byta processversion.
Det finns en funktion som är okänd för de flesta. Det är att använda auto-framkallning selektiv Trycker man på auto i basics så försöker LR att förbättra bilden helt själv. Det kan fungera och ibland blir det käpprätt.
Ett alternativ är att hålla ner skift och dubbelklicka på varje kommando som Highlights, Shadows, Whites, Blacks. Det går även på Exposure coh Contrast.
Där det oftast blir fel är Exposure tycker jag.
Har använt detta den sista tiden för att se hur LR använder de nya reglagen. Det har i alla fall gett mig en hel del kunskap i att redigera mer finkänsligt vilket ger ett bättre slutresultat.
Detta fungerar även i LR3 för den som har det.
Detta och ett antal andra värdefulla trick har jag lärt mig i Luminous Landscapes Advanced LR 4 Tutorial.
De kom väl till pass när jag igår fotade och redigerade bilder av en av Australiens mest kända konstnärer. Ett jobb som kräver perfekt färgåtergivning och att alla nyanser i tavlorna kommer fram på rätt sätt och där man har hon som målat tavlan stående över axeln för att se att varje nyans kommer fram.
En del av de trick jag lärt mig om LR 4 från LuLa kom då väl till pass. Idag kunde jag leverera bilderna till en lycklig konstnärinna som skall ha sin första vernissage här i Sverige.

The Advanced LR 4 Tutorial kan verkligen rekommenderas. Jag har kört LR sedan det kom och har redan i de första avsnitten lärt mig att fintrimma min redigering till att bli synbart bättre. Speciellt på svåra bilder förstås.

Vem av er känner till tricket att lägga på lite korn i hög ISO bilder för att minska bruset och öka detaljerna? Ett tips från Jeff Schewe som verkligen fungerar bra.
 
ANNONS