Annons

sRGB eller AdobeRGB? När ska jag CMYK'a?

Produkter
(logga in för att koppla)

stuffo

Medlem
"...ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte vet..."

Har förstått att AdobeRGB bör ge en mer korrekt färgåtergivning (jämfört med sRGB), innebär det då att jag bör välja den inställningen på kameran (D70) även om mina bilder i de flesta fall stannar i datorn/på nätet eller i bästa fall skrivs ut av ett fotolabb?? Dessutom vill jag ofta leka lite med bilderna i PS, vilken färgrymd ska jag välja där då, om bilden sedan ska visas på andras skärmar?

Råkade läsa i en fototidning att alla bilder CMYK'as innan de skrivs ut, oavsett om det gäller fotolabb eller hemmaskrivare. Jag trodde att det bara gällde bilder som ska till tryck i en tidning?? Innebär det i så fall att man får bättre resultat om man CMYK'ar dom själv först i PS och kan justera färgerna? Har ingen tillräckligt bra skrivare så jag kan tyvärr inte testa.

Och tillsist, använder ni er av färgprofiler? En för skärmen, en för kameran, en för scannern och en för labbet som skriver ut?

Mvh Stefan (som tror att han har en relativt kalibrerad skärm).
 
Använd sRGB rakt igenom för skärm och digitalt arbete. Vet du att sakerna ska printas, kör med AdobeRGB. Dom flesta fotolabb tar emot i RGB format och sen har dom väl en RIP eller dylikt som gör CMYK av det till printern. Men begär inte labbet CMYK så glöm allt vad det heter. Läs dock gärna på om hur dom olika färgsystemen fungerar. det är helt klart värt att veta.

AdobeRGB är en vidare profil, så färger ser lite annorlunda ut. Dock klarar inte dom flesta skärmar att visa AdobeRGB fullt ut.

Plåtar du i sRGB så editera i sRGB för webben. Ska det printas kan det debateras om det ska konverteras till AdobeRGB.

Gör också en sökning i forumet då det finns massor med trådar om detta sedan tidigare. Och läs gärna Mikael Pertmanns articklar.
 
stuffo skrev:
..Råkade läsa i en fototidning att alla bilder CMYK'as innan de skrivs ut, oavsett om det gäller fotolabb eller hemmaskrivare...
Fotolabb skriver inte ut i CMYK, där exponeras fotopapper med färgat laserljus i RGB.
Alla (något undantag finns men vi struntar i de obskyra specialfallen) skrivare och tryckpressar arbetar i CMYK.

Men för hemmabruk skall du INTE omvandla till CMYK utan skicka som RGB eftersom operativsystemet i samarbete med drivrutinen för skrivaren gör om till CMYK.

Skickar du då en CMYK-fil kommer den göras om till RGB (av operativsystemet som inte förstår vad det är för konstig fil du skickar) och sedan till CMYK igen innan utskrift. Du förlorar massa färger.

Naturligtvis är det inte så enkelt.
Egentligen.

Om du har en skrivarprofil (som är bra) skall du absolut konvertera till skrivarens profil med all färghantering avstängd i skrivarinställningen.
 
ANNONS