Annons

Vad tycker ni - hur lång tid för service?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Jag lämnade in mitt 70-200IS för kontroll av fockuseringen - jag tycker det fokuserar en aning för långt bort - och det är idag sju veckor sedan affären fick objektivet. Tydligen har ett serviceställe först tittat på det och sedan skickat det vidare till en annan verkstad som ännu inte hört av sig. Vad tycker ni, ska det behöva ta månader för något som borde vara rätt enkelt? Lyckligtvis är det här första gången jag behövt lämna in något men jag är lite missnöjd - vad är er erfarenhet av Canon service?

Jag skickade in min 20d för justering av ljusmätaren.
Jag skickade direkt till en verkstad och de sa "vi kollar alltid på kameran inom 7dagar". Efter ca 15-16dagar ringde jag, då hade de inte kollat än. Efter 19 dagar skickade jag ett vänligt men bestämt mail om att jag behövde min kamera, 3 dagar senare fanns den i min brevlåda.
Ring och fråga!!
http://www.centralserviceab.se/

Tror inte objektivet är hos Centralservice, det har visst skickats till Göteborg. Får kolla med butiken vem jag kan kontakta.

Anders Östberg skrev:
Tror inte objektivet är hos Centralservice, det har visst skickats till Göteborg. Får kolla med butiken vem jag kan kontakta.

Om det är i Gbg borde det finnas på Canon Regional Competence Center vid Krokslätts fabriker. Tel. 031/720 34 80 (alt 720 34 00)

När jag lämnade in mitt objektiv där i maj sa de att de hade så mycket att göra att de var tvungna att skicka det till Stockholm!
Tog annars två veckor. Helt ok för mig.

Jag håller med Robert att du ska ringa. Jag lämnade in min 350D för justering av fokus för tre veckor sedan.Jag ringde för en vecka sen och då sa de att den skulle fixas om en eller två dagar. Efter ett nytt samtal nu i veckan hade jag plötsligt flera kameror framför mig i kön och det skulle ta minst en vecka till.. Då jag var av behov av den snabbt och klagade lite så fixade Canon det samma dag. Tyvärr hjälpte det inte mig då leveransen inte kommer komma i tid ändå..
Men det verkar hjälpa att ligga på och ringa.

lycka till!

För några månadersedna hade jag kamera + objektiv på justering, det tog en dryg vecka (hos Canon gbg via scandinavian photo). Har det gått flera veckor borde du åtminstonde fått en lägesrapport tycker jag

Anders Östberg skrev:
Jag lämnade in mitt 70-200IS för kontroll av fockuseringen - jag tycker det fokuserar en aning för långt bort - och det är idag sju veckor sedan affären fick objektivet. Tydligen har ett serviceställe först tittat på det och sedan skickat det vidare till en annan verkstad som ännu inte hört av sig. Vad tycker ni, ska det behöva ta månader för något som borde vara rätt enkelt? Lyckligtvis är det här första gången jag behövt lämna in något men jag är lite missnöjd - vad är er erfarenhet av Canon service?
Inte längre än 14 dagar för en reparation, tar det längre så begär ett låneobjektiv, det ställer Nikon upp på har jag märkt, så det borde Canon också göra. Säger du inte till på skarpen så hamnar du sist i köen varje dag.

Butiken har erbjudit mig ett låneobjektiv för de tillfällen jag behöver det, och det är ju en viss tröst, men det är opraktiskt och jag vill förstås hellre använda mitt eget.

Jag ogillar metoden "skrik högst" men det är väl så mycket fungerar nuförtiden.

Mitt EF 28-70/2.8L reparerades på 4 dagar... Men så är jag iofs CPS-medlem..

Canon har objektiv till utlåning, om reparationen tar lång tid, men jag tror att detta endast är till CPS-medlemmar.

Jag skickade också in mitt 70-200IS för kontroll på Canon RCC. Dom hade mycket att göra, men det tog inte mer än två veckor. Det är deras policy att det ska ta runt två veckor sa hon som jag pratade med.

Om de märker att det tar längre tid och om man påpekar att det är bråttom av en bra anledning kan de snabba upp det genom att skicka iväg produkten till ett annat ställe.

Jag lämnade in min 10D för justering och påpekade att jag var tvungen att ha den snabbt pga ett viktigt jobb. På en vecka hade jag tillbaka kameran inklusive 4 postgångar. Det är helt ok för att inte vara CPS-medlem tycker jag.

7 veckor är helt oacceptabelt!

Mvh /Peter

Jag har alldeles nyss läst någonstans att 10 arbetsdagar är "rimlig tid" för reparation.

Jag hade själv en kamera för reparation och efter utlovade tre veckor krävde jag att köpet skulle hävas, efter lite snack med butikschefen gick det bra.

Jag lämnade in mitt Canon 70-200 2.8L IS på Sthlm Centralservice i Hägersten i måndags för kontroll/ev åtgärd av fokuseringen, jag uppfattade att fokus hamnade lite fel. Idag onsdag fick jag ett SMS att det var klart att hämta, två dagar alltså! Det var klart bättre än väntat (1-2 veckor får man nog räkna med som privatkund). Även om det var felfritt och de bara kontrollerat det så har de ju tagit tag i ärendet väldigt snabbt. Har ej hämtat det än dock.

En uppdatering: Fick äntligen kontakt med Canon RCC (tack för telefonnumret Svante!) som fick objektivet först igår. Trots att jag legat på med förfrågningar har det varit något missförstånd mellan butiken och första verkstaden villket gjort att objektivet legat och väntat. RCC skulle försöka prioritera upp hanteringen vilket jag är tacksam för, snyggt gjort att försöka hjälpa till trots att det inte är deras fel. Så, då kanske det kan börja hända något äntligen.

Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
En uppdatering: Fick äntligen kontakt med Canon RCC (tack för telefonnumret Svante!) som fick objektivet först igår. Trots att jag legat på med förfrågningar har det varit något missförstånd mellan butiken och första verkstaden villket gjort att objektivet legat och väntat. RCC skulle försöka prioritera upp hanteringen vilket jag är tacksam för, snyggt gjort att försöka hjälpa till trots att det inte är deras fel. Så, då kanske det kan börja hända något äntligen.

Jag skickar numera alltid direkt till verkstaden, litar inte på att butiken prioriterar mitt ärende.
Enda fördelen med att gå via butik är egentligen att man slipper frakten. Har man tur med butik kan dom iofs vara "snällare" än verkstaden och t.ex byta kameran direkt eller låna ut en kamera, men det hör till undantagen.

Dimage7d skrev:
Jag skickar numera alltid direkt till verkstaden, litar inte på att butiken prioriterar mitt ärende.
Enda fördelen med att gå via butik är egentligen att man slipper frakten. Har man tur med butik kan dom iofs vara "snällare" än verkstaden och t.ex byta kameran direkt eller låna ut en kamera, men det hör till undantagen.

Jag ringde till canons verkstad, då skickade de en fraktsedel eller vad det heter, var bara att klistra på paketet med gratis frakt.

ANNONS
Götaplatsens Foto