Annons

Vita fjädrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Biber

Aktiv medlem
Var köper man vita fjädrar?
Det måste vara mest vingpennor (dvs inte luddiga påskfjädrar), men jag kommer behöva lite dun också. Ska göra änglavingar till ett litet projekt. Hyra eller låna färdiga vingar fungerar inte eftersom att jag kommer behöva misshandla dem rätt grovt.
 
Hmm kommer itne ihåg just nu vart man kunde köpa. Forskade nämligen i detta till förra haloween men det blev inget utav då det var ganska högt prissatt...
 
En fiskeutrustningsbutik som är tillräckligt välsorterad för att ha flugbindningsprylar har garanterat vita vingpennor. Men det är ett oerhört dyrt alternativ, räkna med en tjuga paret.

Kolla leksaksaffärer, nog borde väl ungarna fortfarande leka med indianhuvudbonader?

Billiga dunkuddar finns säkert på Jysk, om det verkligen är dun du skall ha.
 
Får ta en titt på olika leksaksaffärer, bra idé, fast risken är att indianprylar är i all världens färger. :)
 
Hej.
Jag gjorde 2 par änglavingar för ett par år sedan. det var svårt att hitta vita vingpennor. Och dom som fanns såldes ofta en och en och var ganska dyra. Till ett par änglavingar behöver du MASSOR med vingpennor.
Till slut fick jag tag i en konservator ute på landet som hade en hel del fiskmås/trut i sin frys. Av honom köpte jag en säck med fåglar och vingar. Sen var det bara att sitta och rycka fjädrar. (Det ryker omkring dun rätt mycket så kan man sitta ute är det bra.) På fyra stycken formade kapaplattor limmades sen vingpennorna upp en i taget tills jag hade fått två par. Man kan väl ha nästan vad som helst som stomme. Jag limmade med limpistol och smältlim. Det funkade bra. Ska man ha ett par riktigt maffiga vingar så får man vara beredd på att lägga ner rätt mycket tid.

Men kolla upp om det finns en konservator du kan handla fjädrar (alt fåglar) av. För som sagt du behöver en rejäl hög med fjädrar om det ska bli någe vettiga vingar.

/Jacob vP
 
AnnaKarin: Ska kolla där, tack.

Jacob: Jag tänkte göra en stomme av ståltråd och bomull. De ska inte vara så stora, ungefär 3x3dm, behöver bara fjädrar till ena sidan med. Vad betalade du för en fågel?
 
Pia: creativcompany.se hade en hel del intressant, det var nog precis vad jag behövde. Ska ringa och fråga dem när jag kommer hem i eftermiddag. Tack!
 
Hej.
Om dina vingar håller ca 30x30 cm så går det ju inte åt en hel säck med fjädrar. Då kanske du kan handla till ett vettigt pris från en hobbyaffär.

Vingarna som jag gjorde är ca 115 cm höga och har en "spännvidd" på 100cm till 120 cm. Mycke fjädrar bidde det. Kommer inte ihåg vad jag betalade för fåglarna. Men det var i alla fall förhållandevis billigt om man jämför med hobbybutiksfjädrar i samma mängd.

Lycke till

/Jacob vP
 
Kolla med några dräktuthyrare och fröklara vad du skall göra. Har du tur så har de redan ett par vingar i sämre skick som du kan köpa.
 
Det är ju inte så många år sedan folk gick omkring med såna där "billiga" fjädriga fuskboa, såna där hemska som såldes i mängder på marknader och "billigaffärer"/torg. Kanske de forfarande finns någon som säljer sånt på marknader, eller så kanske folk har lessnat och lämnat till Myrorna så det finns några där. De fjädrarna skulle jag kunna tänka mig funkar om jag minns rätt om hur de ser ut..
 
Lotta: Är inte fjädrarna i såna boor (heter det så?) väldigt luddiga av sig?
 
Biber skrev:
Lotta: Är inte fjädrarna i såna boor (heter det så?) väldigt luddiga av sig?
Nä, inte alla eller i alla iaf. Jag har någon svart liggande i utklädningslådan med oluddiga fjädrar som ser rätt riktiga ut (hade den varit vit hade jag kunnat donera den så du kunde se.) Och de fäller själva bara man ruskar på dem. Lättplockat alltså..
 
Jag har beställt fjädrar nu, kostade inte många kronor. Ringde och pratade med creativcompany.
Tack för hjälpen.
 
ANNONS