I huvudet

på en digital analognörd

Veteranflygträffen på Håtuna

Inte någon flygdag i vanlig bemärkelse utan helt enkelt en träff, för framförallt historiskt intressanta flygplan eller d:o med sporre. Flygunderhållning blir det på köpet.

Den minnesgode kanske minns att jag skrivit om fältet tidigare, efter att jag fått ett presentkort om att flyga ett veteranflygplan.

Årets träff var den 27/5.
Det första jag såg starta var en MFI-9. Den kom strax tillbaka, flygandes uppför backen.

Därefter kom en månne felnavigerad aerodyn, eller hade den legat förtöjd nere vid stranden?

Under tiden hade en Extra 300 (SE-XIZ) stått nere vid banänden och väntat på att få starta.
Det normala på Håtunafältet är att starta utför och landa uppför backen,


men spelar roll? :-)


En rejäl motor fixar det mesta.


Sedan gjordes ett antal öglor på himlen, över åskådarna.

På väg mot trädgården noterade jag vindflöjeln på en av hangarerna.


PA-28?

Borta i trädgården stod som vanligt ett antal kärror parkerade.

En Moth-vinge ger bra skugga. SE-AMR närmast.


Pietenpol Air Camper.
Flygplanstypen konstruerades för hemmabyggare, med tanken att använda A-Ford-motorer. Den första flög visst 1928. Det här exemplaret är alldeles nytt, men byggt som om det vore gjort på trettio-talet.


Motorn är givetvis från en A-Ford, som ursprungligen tänkt. :-)


SE-AFH, en DH 80 Puss Moth.

Den ägdes och flögs på 40-talet av paret Nils och Birgit Thüring, som senare startade AB AVIA i Visby och idkade målbogsering åt Försvaret. Den  har inte varit luftvärdig sedan början av femtio-talet. Nu flyger den igen, sedan Januari i år. En kul detalj med Puss Moth är landställs-stöttan, som även kan fungera som luftbroms genom att den vrids.

Här stod jag och snackade en stund, och märkte inte att Bücker Jungmeister SE-AJA startade och flög. :-(


Det blev i alla fall en bild när den kom tillbaka.

Jag har sett Jungmeister kallas konstflygningens Stradivarius. Registreringen är en hyllning till dess konstruktör Anders Johan Andersson, som under 30-talet arbetade hos Clemens Bücker i Tyskland. Bücker hade under 20-talet drivit Svenska Aero på Lidingö. När Svenska Aero 1932 köptes upp av ASJA drog sig Bücker tillbaka till Tyskland och grundade Bücker Flugzeugbau. A J Andersson, som hade arbetat som konstruktör på Svenska Aero, följde med och blev nu Bückers chefskonstruktör.
När kriget bröt ut flyttade A J Andersson hem till Sverige, och kom senare att konstruera bl a Saab Safir.


Många Cubar.


Klemm 35
Det finns idag tre flygande Klemm 35 i Sverige. Samtliga bor på Håtuna.


Dålig bild, men en Seabee.


Sk 15, Klemm 35
Samma maskin jag själv fick flyga med för några år sedan. Stefan Sandberg flög ett antal turer, med hugade.


Jodel D119
Ägdes fram till 2004 av Erik Bratt (1916-2010), J35 Drakens konstruktör. Året innan flög han den för sista gången. Han var då Sveriges äldste pilot (87 år).

Sedan åkte vi hem. 

Postat 2017-06-07 16:54 | Läst 3526 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera