I huvudet

på en digital analognörd

-30 Hot Rod

 

Det är nåt lurt med den här kameran. Den ser ut som en 1930 års Leica I, Modell C, men numret stämmer inte riktigt...

För att göra en kort historia lång...:

1925 började Leitz sälja sin Leica I, modell A, som hade fast, om än inskjutbar, optik. Den känns enklast igen på "hockeyklubban". Bengan hade en sån.

1930 kom så modell C, nu med utbytbar optik. Till en början var dock objektiven matchade till resp kamerahus, och för att hålla ordning var objektiven därför märkta med de tre sista siffrorna ur kamerans serienummer.

Under 1931 fick modell C anslagsmåttet standardiserat (28.8 mm), och man kunde byta objektiv fritt mellan olika hus. Man stansade då in "0" i kameraflänsen, kl 12, för att visa att kameran var standardiserad.

Eftersom det här är en -30:a kan den inte ha varit standardiserad från början, men de tre siffrorna saknas på Elmar-objektivet. Faktum är att det saknar serienummer helt och hållet.  
Däremot är är både flänsen på huset, och objektivet, märkta "0", vilket visar att de har blivit standardiserade. Nu har kameran dock ett serienummer som är drygt 200 högre än den sista icke standardiserade C-batchen, samtidigt som de standardiserade inte gjordes förrän -31, så den måste ha blivit modifierad någon gång.

De olika modellerna producerades delvis parallellt. Den sista Leica A gjordes t ex så sent som 1936. Det var heller inte ovanligt att man fick tidigare modeller fabriksmodifierade. Man kunde t ex få sin A, C eller E  kompletterad med mätsökare. Den blev då en modell D, dvs Leica II. Johan E har en sådan.

Förmodligen är det här en sen A, som vid något tillfälle modifierats till C-standard. Förmodligen är det också det gamla A-objektivet som har blivit försett med M39-gänga och ny monteringsfläns. Det kan i så fall förklara varför det saknas serienummer på objektivet. Det behövdes ju inte om det från början satt fast monterat på en A.

Den här tidiga Elmaren har av förståeliga skäl ingen koppling till mätsökare, men kan ju trots det monteras även på en M9, om man använder en vanlig M-adapter. :-)
Man får gissa avståndet själv bara.

Skall man vara petig skall den här egentligen inte kallas "Leica Standard", även om den är snarlik. "Standard" (Leica E) skiljer lite (på returspolningsratten), och blev inte ett begrepp förrän modell D (dvs II) kom med sin mätsökare -32.

Går den att fota med då?

Jajamensan! :-)


Orangefilter + FIKUS motljusskydd.

Den gamla (obehandlade) Elmaren är lite mjuk, och vill inte ha för mycket kontraster.


Orangefilter + FIKUS motljusskydd.

Eftersom den saknar mätsökare, och Voigtländers moderna 15 mm S W Heliar ju liksom original-Elmaren också saknar koppling till en d:o, så är de som gjorda för varann. :-)

Heliaren är bra till arkitektur också. Allt kommer med. :-)

Även i tunnelbanan, men det vet vi ju redan. Det har Micke visat mycket bättre.

Visst är den behändig!

Kan man kalla den "ädelkompakt"? :-)

Postat 2010-07-27 22:02 | Läst 6609 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Camera Obscura. På riktigt.

Om man är i trakterna av Uppsala kan man ta sig till Botaniska trädgården. Där, framför Linnéanum, står nu ett riktigt Camera Obscura.

Det är hjul på det, så man kan vrida det runt med hjälp av ratten inuti. Hålet sitter i dörren. Det är ungefär en centimeter stort, så bländaren blir väl bortemot f/200...

Om man låter ögonen vänja sig träder världen utanför fram efter en stund. Jag kunde inte se motivet vare sig i sökaren eller på skärmen, men jag ställde Ixusen på 1600 ISO, tryckte den mot pannan, tog ett djupt andetag och andades sedan ut långsamt...

Det blev en sekund på bländare 2,8.

Om jag minns rätt är den stängd/låst söndagar och måndagar.

Postat 2010-07-20 22:12 | Läst 3414 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

127-dagen i mina bilder.

127-dagen är ju det årliga tillfället för oss självplågare att i någon mån förlänga tillgången på de få 127-filmer som fortfarande görs. :-)
Dessutom en bra anledning att motionera ögonstenarna.

För min del högtidlighölls 127-dagen i Uppsala.

Dagens inledning tillkännagavs vederbörligen med salut,

följd av klockringning.

Vidare genom Stadsparken,

till Fyrisån.

Uppsala stad är cyklarnas stad.

Den undervattensbåt som ev skulle kunna förirra sig ända hit, skulle nog vara till salu sedan...

Den obehandlade Tessaren på Ikontan (från 1931) älskar väl inte direkt motljus, men vi kallar det charmigt, så låter det bättre. :-)

På väg hemåt.

Nu måste jag ta några fler rullar, så det inte dröjer ett år till nästa gång.

Färgbilder tagna på Macocolor 200 i en Rolleiflex Baby (4x4).
Svartvita på efke R100 i en Baby Ikonta 520/18 (3x4).

Postat 2010-07-17 23:40 | Läst 8770 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Påminnelse: 127-dagen!

Thomas har redan sagt det, men det förtjänar att upprepas.

Glöm inte 127-dagen!

Retrokamera-poolen upprepar förra årets (mycket) mindre succé, och påminner oss om att vi skall använda våra kameror avsedda för 127-film nu på måndag, den 12/7. Självklart bör även ev kameror från 1960 och yngre luftas, om du har en sån.

Självaste Annie Leibovitz, tyckte jag mig se häromdagen, har vid vid minst ett tillfälle också använt 127-filmskamera. Modell okänd, dock.

Märk gärna dina bilder med etikett 127-dagen.


127-dagen 2009. Vest Pocket Kodak, 1913, efke R100

För egen del blir det nog i år Rolleiflex Baby (4x4),

och Baby Ikonta (3x4).

 


Två Retrokamera-poolare, 12/7 2009

Lite bakgrund om 127-film.

Postat 2010-07-11 00:28 | Läst 6239 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Sommartid = Festivaltid

Varje stad med lite självaktning brukar ha någon festival på sommaren. Härförleden, i en stad nära dig, slog man på stort, och anordnade tvenne festivaler.
Samtidigt.

Eder självpåtagne avreste för att rapportera. På film har man sett att riktiga Reportrar använder Rolleiflex. Den som fanns ledig var redaktionens nyinköpta Rolleiflex Original av årets modell. 1930 års.
Hatten fick dock ligga kvar på hyllan.

Besökare hade kommit från när och fjärran. Några kom per båt.

Andra kom i vagn.

Där fanns mat för den hungrige.

Där fanns tivolin, med åkattraktioner för såväl yngre,

som för något äldre.

Där fanns även andra nöjen.

Där fanns artister. Någon med oklar ålder.


Manboy...

Där fanns fotografer.

Ja, kort sagt allt som gör en festival. Eller två.

Förutom Rolleiflexen användes också en modernare sk småbildskamera, av nyare, japansk modell.

/Eder utsände.

Postat 2010-07-09 00:33 | Läst 7332 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
1 2 Nästa