Från Mashavet och andra vatten

En fotograferande sjömans ord och bilder.

En tidningsframsida till...

...på tidningen Passagerarredaren. Fick hem den idag, nr 4 2012. På fotot ligger Gustaf Wasa vid en av de mindre bryggorna i Mashavet (Siljan) och väntar på delegater från hela världen i samband med en liten utflykt under Tällbergs Forum 2008.
Nr 4 2010 är också mitt foto. S/S Engelbrekt under vintervila i Österdalälven i Leksand.
Passagerarredaren online

Passagerarredaren är en branschtidning för passagerartrafik med mindre fartyg, t.ex. skärgårdstrafik och fartyg i Mashavet.

Postat 2012-12-10 20:34 | Läst 2757 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Ännu ett av Mashavets fartyg K-märkt

Den här gången var det S/S Siljan från 1868 som fick denna fina utmärkelse.

Länk till artikel i Dalarnas Tidningar.

Om jag räknar rätt ur minnet så blev S/S Siljan det sjätte K-märkta flytetyget i sjön. Fler kandidater finns. T.o.m. ganska många kanditater. Vi har en helt världsunik flotta i Siljan. Ingen annan stans i världen kan man se en sån samling gamla fartyg, som dessutom lever och används!

Jag fick också två foton publicerade. Ett av dem här nedan. Jag ska köpa papperstidningen i morgon (Falukuriren) för att se hur mina foton gör sig i tryck.

Postat 2012-12-07 23:40 | Läst 3902 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Mitt möte med Lars-Gunnar Björklund

Jag hade precis fått ut mina skepparpapper en höst för många år sen. Båtturerna på Siljan var egentligen slut för säsongen, men det blev en sent bokad charterkörning med Lisskulla III. Ett sällskap skulle köras från kajen i Mora till golfbanan. Jag blev tillfrågad om jag ville göra min skepparpremiär med den körningen, och det ville jag naturligtvis.

Tomkörning Leksand - Mora, ca 3½ timme. Siljan är stor och djup och Lisskulla III extremt grundgående, men jag var hela tiden skitnervös att gå på grund och höll mig undan från allt som var grundare än 20 meter med så stor marginal som möjligt. (Det här var tiden före GPS.) Framme i Mora tog jag ombord farsan som hopp-i-land-kalle och gjorde sen en rek- och övningskörning de ca 2 sjömilen (3-4 km) upp i Österdalälven till golfbanan vid Sandängarna i Mora. Där fanns inte ens en brygga, bara en brant älvstrand. Jag fick syn på en stock som stack ut från stranden precis i vattenytan som jag la fören mot och körde sen sakta fram på styrbords maskin och kunde lägga båten längs med stranden. Farsan hoppade iland gjorde fast ett spring i ett träd.
Tillbaks vid kajen i Mora blev det en stunds väntan på passagerarna. Vilka de skulle vara hade jag ingen aning om. Jag blev mer och mer nervös inför min första körning med passagerare, och inte blev jag mindre nervös när de två första passagerarna dök upp. Lars-Gunnar Björklund och Rolle Stoltz. Totalt kom ca 20 stycken. Körningen och att lägga till i naturhamn gick helt perfekt trots att jag var så skakis att jag knappt kunde stå upp! Jag fick till och med beröm av Lars-Gunnar för den fina tilläggningen vid en strand utan kaj. Efter detta var tomkörningen tillbaks till Leksand en baggis.

Lars-Gunnar Björklund vara alltså min allra första passagerare! Rolle Stoltz gick ombord som nummer två.


Lisskulla III

Fartyget Lisskulla III byggdes 1952 av AB Beckerbåt, Stockholm. Hon nitades dock ihop på en bilverkstad i Leksand. Det var meningen att hon skulle svetsas, men Sjöfartsverket misstrodde aluminiumsvetsning på den tiden och ville inte godkänna det.
15,15 m lång och 3, 75 m bred. Djupgånde 0,6 m.
Skrovet under ytan ser ut som på en racerbåt. Enligt rykten hade hon från början bensinmotorer och gjorde en jävlans massa knop. Numera drivs hon av två Ivecodieslar och maxfarten är 12 knop.

Postat 2012-12-04 12:02 | Läst 4314 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera