En fotograferande sjömans ord och bilder.

Thailand 2016: 3 Utanpå bussen till Phuket Town, bläckfisk på pinne och M/V Camic.

Lördag 6/2

Efter frukost och kaffe på hotellet gick jag hela vägen till Kata Beach, ca 5 km enkel väg. Precis där jag kom ner till stranden satt ett par, mannen i beppehatt som det stod Sverige på. Jag frågade på svenska om han kunde hålla lite koll på mina grejor medan jag badade. Han visade sig komma från Gagnef, bara en mil hemifrån! Inga snäckor på den här stranden heller, men jag var i och simmade en stund sen satte jag mig och snackade med Gagnefsparet. Promenad tillbaka till hotellet.

Det här tornet verkar vara en del av tsunamivarningssystemet.

Efter en stunds läsning på balkongen tog jag "bussen" (d.v.s. en lastbil som ser ut som en boskapstransport med bänkar på flaket) mot Phuket Town. Det var totalt smockfullt. Jag stod på plattformen bakpå och höll i mig hela resan. Det gick inte speciellt fort, troligen aldrig över 60 km/h, och i de brantaste uppförsbackarna bara i promenadfart med full gas på lägsta växeln. Synd att jag inte hade en hand ledig för kameran, men jag prioriterade att hålla i mig. Bussen stannade ungefär halvvägs till Phuket Town och chauffören gick runt och tog betalt, sen fortsatte vi. Resan kostade 30 bath, mindre än en svensk tia. Sträckan var ca 15 km och tog 1½ timme.

Bussen till Phuket Town.

I Phuket Town tog jag mig till Night Market. Jag köpte några T-shirts och kalsingar extremt billigt. Egentligen var jag på jakt efter ett par jeans, men nej. Det mesta var originaltrasiga jeans enligt rådande mode. De få hela jeans jag hittade var lite för dåliga kopior för att jag skulle vara intresserad.

Nattmarknaden är en jätteanläggning under ett enkelt plåttak.

Bland alla kläder, väskor och annat krafs fanns några som sålde husdjur. Katter, hundar, möss... De flesta hade fotoförbud, men hos igelkottsförsäljaren fick jag fota. Stackars små djur.

Färsk frukt fanns givetvis. All frukt är mycket godare här än när man köper den i Sverige.

Squid på pinne, färdiga att äta.

Skulle man bli sugen på friterade larver och gräshoppor så fanns det också.

Hellre kokt majs än insekter.

En välutrustad bar i en gammal folkabuss. Det skulle vara något att åka runt med på marknaderna i Sverige det.

Taxi tillbaka till hotellet kostade 600 bath, 20 gånger busspriset. Trevlig kvinnlig taxichaufför som pratade bra engelska

Söndag 7/2
Frukost på hotellet, sen skön back- and shouldermassage på ett ställe runt hörnet. Inte den bästa jag har fått, men bra.

En Zebra Dove som jag fotograferade på hotellets takterass.

Lunch nära hotellet, sen blev jag hämtad med minibuss för mitt dykäventyr som jag hade bokat hemifrån. Fyra dygn på en "liveaboard". Vi hämtade upp fler människor på olika platser på Phuket. Det tog tid, men jag fick se rätt mycket av ön. Totalt blev vi 8 pers i minibussen innan vi satte full fart mot Khao Lak. Det var mörkt när vi kom fram.

I trafiken på Phuket.

Vid Similan Seven Sea Clubs butik mitt i Khao Lak träffade vi instruktörerna och fler deltagare och vi provade ut dykutrustning. En del hade nästan komplett utrustning med sig. Jag hade bara mask, snorkel (som aldrig kom till användning), dykdator och givetvis kamera med undervattenshus.
Vi fick åka lastbilsflak till hamnen en bit söder om Khao Lak. Vi gick ombord på M/V Camic, fick lite info och sen käk. Vi gäster var jag, två till svenska killar, en finne, två koreanska tjejer, en kines, en dansk/spansk familj, några italienare och fransoser. Jag var nog den minst erfarne dykaren i hela gänget. Instruktörerna var en svensk kille, en italienare, en thai och en kanadensisk kvinna. Ett internationellt gäng alltså. Besättningen var alla thai. Totalt vi var 15 gäster, 5 instruktörer och minst 7 i besättningen. Jag fick dela en hytt med fyra kojer med den finska killen, som inte kunde ett ord svenska. Engelska funkade bra.
Vi lämnade kaj, men ankrade i lä strax utanför p.g.a. blåsväder.

Äntligen dags att gå ombord.

När vi hade ankrat sköt maskinisten av lite fyrverkeri i fören.

Innehållsförteckning

1 Resan, hotellet och trist fisk.
2 En bulbul, en djonk och äkta och falska damer.
3 Utanpå bussen till Phuket Town, bläckfisk på pinne och M/V Camic.
4 Äntligen! Under ytan vid Similand Islands.
5 En barracuda och mantor, mantor, mantor!
6 Dansräkor, en katt, en djävul och en förnärmad muräna.
7 Bläckfisk, julgransmaskar och mer fisk än vatten.
8 In i berget med kajak.
9 En knubbig kropp på bergets topp.
10 Elefanter, apor, en orm och kanotfärd på Khao Sok River.
11 Att få vakna i ett lyxtält med utsikt över djungeln.

Inlagt 2016-08-05 11:28 | Läst 3950 ggr. | Permalink

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Åh coolt med nattdykning! Utrustning för dykningen?
Svar från Mashavet 2016-08-05 12:12
Nja.. någon nattdykning blev det inte för mig, men en del gjorde nattdyk. Mer om det i del 4.

Min utrustning var det som "ingick". Inga exklusiva grejor, bara vanliga hyrprylar. BCDn var en Aqualung minns jag, jag tror resten av grejorna var av samma fabrikat. Jag har foto så jag kan kolla, men har inte tillgång till det fotot nu. (är på jobbet). Masken var min egen. Okänt fabrikat, men i alla fall inget från Clas Ohlson. Den är köpt i en riktig dykbutik i Thailand för rätt många år sen. Dykdatorn är också min egen, en Mares Puck Pro. Enkel, men gör det den ska.
Jag tyckte de stekta insekterna såg intressanta ut. På allvar. Jag har en kollega som jobbar med syrsor som alternativ proteinkälla. Jag har sett detta på tidigare resor och mest rynkat på näsan, men jag tror att det finns något att hämta här i alla fall.
För nattdyk behöver man bara en lampa och kanske lite mer nerver (läs erfarenhet). Jag tycker det är ombonat och mysigt men jag vet att andra blir stressade av mörkret.
Svar från Mashavet 2016-08-05 17:24
Jag skulle nog inte vilja prova att äta insekter, men det beror nog mer på att jag är uppväxt i västvärlden än på att de är oätbara. Vi äter ju också mycket som anses helt oätbart i andra delar av världen. Griskött t.ex.

Ang. nattdykning så hade jag bara 15 dyk totalt i min Dive log när det var dags för nattdyk.. I det är prova-på-dyk och utbildning inräknat. Varför vi nu två kommentatörer kom in på det, för det är något som kommer först i del 4 som publiceras i morgon.