To stay or not to stay analogue,

that is the question, or actually not... en södagsknäppares bilder och tankar härifrån och därifrån.

Hemma igen efter service

Efter en treveckors tur till Kameraseppo i Toijala fick jag idag tillbaka dessa två nyservade.

Den röda, tillsammans med Zuiko 50  mm f 1.4, är en av mina absoluta favoriter som jag "vuxit upp tillsammans med". Det kan man säkert också gissa sig till p.g.a slitaget. Lädret bytte jag för snart tio år sedan, originalet "flaggade" i alla hörn och det hade börjat lossna bitar. Jag tycker det röda passar bra ihop med mässingspatinan som gör vilken leicaägare som helst grön av avund.

Den kromade är ett loppisfynd för € 20,-. Utvändigt är den nästan mint, men såldes som defekt p.g.a slutartiderna. Det konstiga var att de långa tiderna lät ok medan allt från en 60-dels sekund och neråt lät likadant... Det brukar ju vara de långa som släpar. Det visade sig att alla tider var exakata, men spegeln var slö. Nu är det åtgärdat och det är bra att tuta och köra. Skall så småning köra första testfilmen i den, men jag har några andra kameror med filmer på hälft som jag först skall fota klart.

Publicerad 2022-12-05 17:44 | Läst 1411 ggr 9 Kommentera

Fotografen på bilträffen

Jag har framkallat en del filmer från i somras som legat i frysen. Här är några bilder från en veteranträff i somras, då jag passade på att rasta min Leica M4. Tyvärr var vädret inte det bästa och det märks genast på deltagarantalet. Ford freaks Finland stod för arrangemangen så Fordarna var väl representerade vädret till trots.

Det fanns också andra som gick runt med kameran eller telefonen i högsta hugg.

Några Fordar till

Och till sist en av mina absoluta favoritet bland bilar, Ford Mustanng. Den här en knallröd cab med vitt tak, en riktig karamell!

Bilderna tagna med Leica M4 på Fomapan 100, exponerad enligt ISO 100. Framkallad i D-76 1:31 9 min i 20 grader.

Publicerad 2022-10-29 20:36 | Läst 1381 ggr 3 Kommentera

Exakta II

Exakta II en vacker kamera i mina ögon.

Då man inte alls är som andra utan håller på med allsköns gamla kameror och stänger in sig allena i ett mörkt rum och ännu till trivs där, så anses man ibland som lite udda i bekantsakpskretsen. Men det har sina fördelar. Allt emellanåt hittar nån en gammal släktings kamera som de inte vet vad de skall göra med, och hellre ger bort åt en intresserad än att de slänger den, vilket jag är tacksam för. Oftast är det plastiga pocketkameror och dylikt, men ett och annat trevligt exemplar har också hittat hem till mej.

En av dem är Exaktan på bilden. Trots att den är i fint yttre skick så fungerar den tyvärr inte, det skulle verkligen vara intressant att fotografera med den här. Det sitter knappar, rattar och vred lite här och var och det skulle med säkerhet ta sin tid innan man har den här i ryggmärgen. De som jag frågat säger att den är tekniskt invecklat och svår och dyr att renovera. En reparatör i Helsingfors hade gett offert på flera reparationer, men ingen hade ännu lett till affär...

Enligt serienummern har jag kommit fram till att den här borde vara den första generationen av Exakta II, det finns tre av dem. Den skulle ha tillverkats bara från februari till juni 1949 om man får tro den källan på nätet. 

Är det nån av herrarna, eller för all del damerna också, som har nån erfarenhet av en sådan här kamera? Skulle vara intressant att höra hurdan den är att fota med och vad den presterar.

Publicerad 2022-10-18 18:45 | Läst 1963 ggr 8 Kommentera

Vinterförråd

Ännu inget "riktigt" mörkrumsarbete, men snudd på i alla fall. Idag laddade jag 30 m HP5 och med det skall jag väl klara mig galant över den mörka tiden. 

Det var första gången jag laddade Leica IXMOO kassetter, skall bli intressant att testa dem i M4:an. Jag har lyckats komma över tiotalet av dem och skulle vilja ha några till. Det finns nog en del till salu men priserna börjar vara normal leicanivå. Det är så gott som omöjligt att hitta IXMOO:n under € 50,- nånstans. Men å andra sidan är det ju ingen bra hobby om det blir tid och pengar över...

Jag laddade också några kassetter med film för 20 exponeringar, det behövs ibland för "tester och experiment".

Ha en trevlig lördagkväll.

Publicerad 2022-10-08 18:34 | Läst 1818 ggr 3 Kommentera

Putins borttappade fredsduva?

Den här bilden tog jag under mitt enda (sista?) besök i St Petersburg. Det var påsken 2016 då världen ännu såg rätt så normal ut. St Petersburg var åtminstone då en vacker stad värd att besöka och det gick smidigt med direkt tåg från Helsingfors. Som det ser ut nu blir det knappast fler resor i den riktningen!

Vi kan bara hoppas att diktatorn och hans maroinetter tar sitt (ringa) förnuft till fånga och stoppar galenskaperna.

Bilden tagen med en Olympus OM-2 och Zuiko 50 mm 1,4. Fomapan 100 framkallad i HC110 1:63.

Publicerad 2022-03-03 07:59 | Läst 1725 ggr 1 Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 4 Nästa